• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Invoeren met keuzemogelijkheid uit tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jaap de Boer

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 jul 2005
Wie kan mij helpen met het volgende vraagstuk.

Ik heb een tabel met namen gedefinieerd.
Nu wil ik in een bepaalde cel een waarde laten invoeren uit de tabel, d.m.v. het kunnen kiezen van een bepaalde waarde uit deze tabel.

Hoe realiseer ik dit?

M.vr.gr.,

Jaap

Geef uw tabel een naam.
Dit kan het makkellijkst door de tabel te selecteren, en dan in het naamvakje (waar normaal het celadres staat... boven de A kolom) een naam te typen, en af te sluiten met Enter.

Vervolgens cel selecteren, waar je je keuzelijst wil hebben, en via Data => Valideren kies je voor 'Lijst'.

en je typt:

= DeNaamDieJeAanJeLijstHebtGegeven

Luc

Hallo Luc,

Bedankt voor je reactie. Dit is een deel van de oplossing, maar mijn tabellen staan in een ander werkblad of werkmap. En dan krijg ik de melding dat dit niet correct functioneert op deze manier.

M.vr.gr.,

Jaap

Indien je lijst in een ander werkblad staat, gaat het wel indien je de lijst een naam geeft.

Indien in een ander bestand, weet ik het niet goed (zo werk ik normaal niet)... maar je zou wel een lijst in een verborgen werkb lad kunnen opnemen, met celverwijzingen naar een extern bestand, en deze lijst een naam geven.

Luc

Ook dat is mogelijk, gebruik dat zelf vaak met standardtabellen die in verschillende werkbladen aangeroepen worden.

Voorbeeld hiervan:
=VERT.ZOEKEN(B2;'D:\DATA\EXCELBASIS\[basistabel.xls]Blad1'!$A$1:$D$50;3)

De waarde van B2 wordt opgezocht in range A1 tot D50 van blad1 van het bestand basistabel.xls dat opgeslagen is op D in de directory DATA\EXCELBASIS.

De gemakkelijkste manier om dit correct in te voeren is om het basisbestand te openen, de verwijzingen met de muis aan te wijzen. Nadat de formule is ingevoerd staat dan alleen de verwijzing naar het andere bestand in de formule. Zodra het basisbestand gesloten wordt, wordt het pad automatisch toegevoegd in de formule.
Bij het openen van je bestand wordt mogelijk wel gevraagd of je externe koppelingen wilt bijwerken.

Hoi Jan,

Ik begrijp je redenering. En normaal zou ik dit zonder twijfel accepteren als juist. Maarrr... Bij het valideren met een lijst, worden er geen bereiken uit andere werkbladen aangenomen. Tenzij je het met een naam doet.

En nu ga jij nog een stapje verder. Niet alleen geef je een bereik op van een ander werkblad... je neemt zelfs een bereik uit een ander bestand. En dat kan volgens mij niet. Als ie al geen bereik uit eigen bestand aanneemt... waarom dan wel uit een ander bestand.

Dit kan je misschien wel proberen (Ik heb het niet getest, maar ik twijfel of het zal lukken:

Bereiknaam voor de lijst:

=D:\DATA\EXCELBASIS\[basistabel.xls]Blad1'!NaamVanHetBereik

Luc

Hoi Luc,

je hebt helemaal gelijk. Op deze manier werkt inderdaad niet bij valideren.
In formules is het wel te gebruiken.
Bij gebruik van gegevens uit een ander bestand moet je deze dus eerst overnemen naar de eigen sheet zoals jij eerder al aangaf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan