Invoermasker

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hai Jasper, :D

Werk meestal zelf ook zo.
Maar dat van die extra kolom vindt ik geen goed idee!

Dat betekent namelijk dubbele gegevens in de database en dat is volgens de regels van normalisatie alleen geoorloofd als je hiermee de uitvoering van jou database versnelt.

Wat handiger is, is gewoon een query welke de velden samenvoegd tot het gewenste naamformaat en die query gebruik je dan op het moment dat je de data nodig hebt. (als gegensbron van een tekstvak op je formulier of op je rapport , etc...) (dan gebruik je de reeds aanwezige data en na gebruik wordt deze niet opgeslagen)

Heeft de OP echter geen moeite met dubbele gegevens in de database dan is een extra kolom met deze gegevens natuurlijk een snelle oplossing.

See Yah! :thumb:

Wat je hier nu net zegt bedoel ik ook, ik heb het alleen wat onvolledig geformuleerd. De waarden in de tabel per kolom en dan maak je in een query van al deze kolommen 1 kolom en hiermee werk je verder, bijv. voor naamkaartjes of zo.
Terechte opmerking joost

Hai Jaspur, :D

Ah..dan plak ik nu gauw een pleister over mijn mond en heb ik niks gezegd....;)

De oplossing van Verdaasdonk is perfect, precies wat ik bedoelde! Hartelijk dank!

Nu nog even een reactie op de bijdrage van Japsur, waarin hij zegt "Je kunt het beste altijd beginnen een tabel met invoermasker in te voeren, dit werkt namelijk door naar de queries en formulieren zodat je nooit met twee verschillende invoermaskers zit." Dat is volgens mij niet waar, althans bij mij werkt dat niet. Als jullie hier nog iets over kunnen zeggen ben ik echt genoeg geholpen.

Natuurlijk nogmaals hartelijk dank voor al jullie bijdragen.

Laatst bewerkt:
Hai Colombe, :D

Graag gedaan!

Jou reply op Japsur snap ik niet meteen.
Bedoel jij dat jou masker uit de tabel niet overgenomen wordt in het formulier?

Als dit reeds een bestaand formulier is ga dan eens naar de eigenschappen van dat tekstvak tabblad gegevens...daar even het juiste invoermasker doorvoeren.. (in Access 2003 kun je dit via autocorrect automatisch laten doen...van de voorgaande versies weet ik het niet meer zeker)

Ps of bedoel je iets anders wat het invoermasker beïnvloed?

Deze zaken beïnvloeden een invoermasker: (Bron Help)

Opmerking Alleen tekens die u rechtstreeks in een besturingselement of een keuzelijst met invoervak typt, worden beïnvloed door het invoermasker. Invoermaskers worden genegeerd als u gegevens importeert, een actiequery uitvoert, of tekens in een besturingselement invoert met Visual Basic door de eigenschap Text van het besturingselement in te stellen of met een macro waarin de actie WaardeInstellen (SetValue) is opgenomen.

Wanneer u een invoermasker voor een veld definieert en voor hetzelfde veld de eigenschap Notatie (Format) instelt, heeft de eigenschap Notatie (Format) prioriteit bij het weergeven van gegevens. Het invoermasker wordt dus genegeerd bij de opmaak en weergave van gegevens, ook als u het invoermasker hebt opgeslagen. De eigenschap Notatie (Format) heeft alleen invloed op de weergave van gegevens; de gegevens in de onderliggende tabel worden niet gewijzigd.

Bedoel je wat anders kom dan even terug? :thumb:

Bedankt weer Verdaasdonk.
Ik bedoel dat ik in het ontwerp van de tabel een masker "999999999999" heb ingevoerd voor het veld "telefoon", dat als tekst is gedefinieerd teneinde er ook " " in te kunnen zetten.
In het formulierontwerp heb ik niets gedaan, geen invoermasker en geen notatie. Maar als invoer worden hier ook tekens geaccepteerd. Het lijkt er dus op dat je zowel in het als tabelontwerp als in het formulierontwerp hetzelfde invoermasker zal moeten opgeven.
Gegroet.

De invoermaskers die bij het tabelontwerp opgegeven worden worden pas gecontroleerd bij het opslaan van een record. Als je dat vanaf een formulier doet, gebeurd dat pas bij het springen naar een ander record of bij het sluiten van het formulier.
Als je een bepaalde manier van invoer wilt afdwingen op een formulier dan moet je dat inderdaad op het formulier doen.
Als dat formulier de enige manier is om gegevens in de betreffende tabel te stoppen hoeft er geen invoermasker in de tabel gedefinieerd te worden.

Hai Colombe, :D

Jou omschrijving bevestigd dat dit om een reeds bestaan formulier gaat als dit formulier gegenereerd was uit de Tabel (wellicht met de wizard) dan waren de invoermaskers mee overgenomen..

Dus ja zoals Bartuls en jij terecht al aangeven moet je deze dan handmatig nog eens invoeren in het formulier. (zie uitleg vorige bericht van mij)

Wellicht nog handig de invoermaskers welke ik meestal gebruik voor telefoons: (deze zijn ook weinig uniform in holland)

Gewone telefoon: 9999-0000009;0;_
GSM: "06"-00000000;0;_

En wederom of deze zaligmakend zijn..........

See Yah! :thumb:

Het is me volkomen duidelijk nu, Joost. Bij het ontwerp van een volgende database houd ik er rekening mee.
Opnieuw hartelijk dank voor je reacties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan