Invoermasl

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcjaco

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2014
Hoi,

Nog een vraagje, ik wil bij een bestand steeds het volgende hebben

2015 (vast) en dan 001

2015-001
2015-002

Alleen de 001 ev mag ingevuld worden, de 2015 moet vast verschijnen en steeds in elk record zichtbaar zijn.
Doe ik dat met invoermasker? Of vaste notatie?

mvg

marc jacobs

Ik heb je vraag een paar keer doorgelezen, maar ofwel ik snap 'm niet, ofwel je stelt 'm verkeerd.
Alleen de 001 ev mag ingevuld worden, de 2015 moet vast verschijnen en steeds in elk record zichtbaar zijn.
2015 als vaste tekst? Geen idee wat dat getal voor moet stellen, maar bij mij zou dat een jaartal zijn. En dat betekent dat over 5 maanden daar 2016 moet staan en niet 2015. Ergo: niet bij elk record 2015....
Mijn tegenvraag zou zijn: als je toch bij elk record (elk record? ja, elk record!) 2015 wilt zien, is er geen enkele noodzaak om die waarde op te slaan. Voegt toch niks toe. Dus waarom wil je dat? Zet de vaste tekst dan bij de Notatie. Ben je overal vanaf.

Laten we er voor de gein even vanuit gaan dat je een beetje te kort door de bocht hebt gekeken en vanaf 1 januari 2016 inderdaad het getal 2016 als voorloop wilt hebben, en (komt er dan natuurlijk ook bij) dan weer met 1 wilt beginnen met nummeren. Kan allemaal, met een aangepaste functie die een standaardnummer genereert. Maar eerst maar eens achterhalen wat je eigenlijk wilt :)

En om even aan te sluiten bij m'n eigen berichtje: hier staat een functie die precies datgene doet wat ik hierboven beschrijf: een volgnummer maken op basis van een invoerjaar. Jij wil er dan nog een koppelteken tussen, en dat kan uiteraard vrij simpel worden toegevoegd. 't Is ook maar een voorbeeldje :).

Hoe dezelfde gegevens niet steeds te hoeven in te typen

Beste ik heb nog een bijkomend probleem:

in mijn eerste tabel staat het volgende

intake nummer
Naam gast
Voornaam Gast
Opname datum
Ontslag datum

Nu wil ik iets ontwerpen waar; indien ik de intakenummer invul, steeds de naam en voornaam van de gast verschijnt. En ik andere dingen kan invullen bv de gegevens van zijn contactpersoon: ( tabel naam contactpersoon, voornaam contatcpersoon, achternaam contactpersoon , gsm contactpersoon°
Hoe ga ik te werk? Via relatie?

Mvg

Marc Jacobs

Je wilt twee verschillende dingen. Die hebben dan ook twee verschillende oplossingen.

Punt 1. Makkelijk op te lossen met een Keuzelijst (met invoervak) op je formulier. daarin neem je naast het veld [Intake nummer] ook de velden [Naam gast] en [Voornaam Gast] op. Onder of naast je keuzelijst zet je dan twee tekstvelden die verwijzen naar de kolommen met de gegevens uit je keuzelijst. Het eerste tekstveld krijgt dan als Besturingselementbron: =cboIntakeNummer.Column(1) en de tweede: =cboIntakeNummer.Column(2). Eventueel naam van de keuzelijst aanpassen, anders werkt het natuurlijk niet.

Punt 2. De oplossing hiervoor is een beetje afhankelijk van je werkproces. Normaal gesproken, als je iemand inboekt, en die persoon komt voor het eerst, dan heb je nog geen klantrecord. Dat moet dus gemaakt worden. Dat kan vanuit je formulier door de keuzelijst te gebruiken. Als je daar namelijk een Intake nummer invoert dat niet bestaat, dan kun je de gebeurtenis <Bij niet in lijst> laten plaatsvinden. Die opent dan het formulier <Nieuwe klant>. En dan vul je alles netjes in, waarna het nieuwe intake nummer gelijk gebruikt kan worden op je formulier.
Anders wordt het als je vanuit het formulier iemand wél kan kiezen (hij/zij bestaat dus) maar iets wilt wijzigen in het record. Dan moet je het formulier openen met een andere gebeurtenis (bijvoorbeeld Dubbelklikken) en dan moet het bestaande record worden gebruikt als filter voor het tweede formulier, omdat je nu gelijk de gegevens wilt zien. Maar dat kan dus allemaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan