• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Invulformulier automatisch opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

NurseX

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2009
Ik wil een invulformulier maken dat lijkt op het formulier van DATA->FORMULIER, deze krijg ik alleen niet gekoppeld aan een macro en ik kan de lay-out niet aanpassen.
Mijn belangrijkste vraag is of het mogelijk is om zo'n formulier automatisch op te laten starten.
Ik hoop dat ik duidelijk ben, anders maak ik wel een voorbeeldje.

Groetjes NurseX

NurseX,

Zet dit in This WorkBook, pas je naam van het formulier aan.

Code:
Private Sub Workbook_Open()
       frmAdres.Show
End Sub

Dank je, ik ga het zo proberen. Helaas zit mijn dochter nu achter de pc en kan ik niet bij excel 2003, de 2007 versie op de laptop heb ik nog niet helemaal onder de knie....

Dit ben ik vergeten te vertellen, als je de code geplaats heb moet je eerst oplaan/sluiten en weer opstarten(de file)

Hoi Hoornvan,

Dit was toch niet helemaal de bedoeling. Ik heb een voorbeeldje gemaakt, ik hoop dat duidelijker is.....

Bijlagen

NurseX,

Dit was toch niet helemaal de bedoeling. Ik heb een voorbeeldje gemaakt, ik hoop dat duidelijker is.....
Ik zie helemaal geen userform als ik met VBA in de file kijk, hoe heb je dit gemaakt.
Normaal maak je zoiets met een userform en kun je de code schrijven.

Je zal zien dat het wel werkt met een userform, dat zal je echt helemal moeten maken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Heel mooi!
Dit lijkt veel op access, qua lay-out moet dit me wel lukken. Maar hoe kan ik er dan voor zorgen dat elk nieuw record onderaan komt te staan bij de cellen. Binnen excel heb ik dit nog nooit eerder gedaan.

Met onderstaande code:

Code:
Private Sub CmdLidToevoegen_Click()

Dim ctl_Cont As Control
Dim iRow As Long
Dim ws As Worksheet

Set ws = Worksheets("Naam van je worksheet")
'find first empty row in database
        iRow = ws.Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1, 0).Row

'copy the data to the database

ws.Cells(iRow, 1).Value = Me.TxtNaam.Value
    ws.Cells(iRow, 2).Value = Me.TxtVoornaam.Value

Columns("A:I").Select
    Selection.Columns.AutoFit

For Each ctl_Cont In Me.MultiPage1.Pages(0).Controls
    If TypeName(ctl_Cont) = "TextBox" Or TypeName(ctl_Cont) = "ComboBox" Then
        If ctl_Cont.Value = "" Then
    MsgBox "De " & TypeName(ctl_Cont) & Space(1) & ctl_Cont.Name & " is niet ingevuld!"
        End If
    End If
Next
'clear the data
    Me.TxtNaam.Value = ""
    Me.TxtVoornaam.Value = ""

End Sub

Ik kom er niet uit.....sorry.
Ik ga me eerst nog maar wat meer verdiepen in userforms.
In ieder geval bedankt voor jullie moeite.

Groetjes

@RaymondC

Dat is wel een maneir om mensen af te schrikken.

De vraag had ook beantwoord kunnen worden met
Code:
Private Sub CmdOK_Click()
  sheets("[COLOR="Teal"]werkblad[/COLOR]").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1).resize(,2)=split(TxtVoornaam.Text & "|" & TxtNaam.Text,"|")
End Sub

Met de toelichting:
in het userform staan 2 tekstvakken: TXTVoorvaam en TxTNaam
in het werkblad (pas de groene tekst aan) wordt de laatst gevulde cel van kolom A gezocht: Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp)
dan wordt er 1 rij naar beneden gegaan: Offset(1)
en wordt het gebied uitgebreid tot 2 kolommen: resize(,2)
daarin worden de waarden van beide tekstvakken gezet: split(TxtVoornaam.Text & "|" & TxtNaam.Text,"|")

Beste allen,

Ik ben vanavond al aardig wat aan het stoeien geweest met de userforms, dit was voor mij voor het eerst. Het automatisch opstarten is me gelukt, ook de lay-out ben ik al aardig tevreden over. Maar de gegevens verwerken middels het laatste antwoord is me helaas niet gelukt, ik weet niet echt goed hoe ik hier verder mee moet....
Kan iemand me hier nog mee helpen, wil het graag leren. Alvast bedankt.

Bijlagen

NurseX,

Je moet maar kijken welke file je beter vind.
Deze schrijft elk onderdeel in een aparte cel.
De file hier voor schrijft alles in 1 cel.

Bijlagen

Geweldig!!!!!
Enorm bedankt, dit is precies wat ik bedoelde.
Heb er nog wel één vraag over, was het inderdaad nodig om alle invulvelden in een groepsvak te doen, of werkt het ook zonder zo'n groepsvak.

Ik ga het verder ontleden, want ik wil het graag zelf ook snappen, nogmaals bedankt!

Groetjes:thumb:

NurseX,

was het inderdaad nodig om alle invulvelden in een groepsvak te doen
Nee hoor dat was niet nodig.
Ik ben blij dat je te vreden ben over mijn werk.
Zet hem als niets meer wil weten als opgelost

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan