• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Invulformulier maken met formulierbesturingselement

Status
Niet open voor verdere reacties.

jv345

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Hallo,

Ik wil een vragenlijst maken in Excel waarbij onder een vraag een aantal antwoorden worden getoond.
Voor de antwoorden heb ik een besturingselement gezet (een vierkantje waar als je er op klikt een vinkje in komt).
Nu wil ik dat er maar 1 vinkje per vraag wordt toegestaan en dat ik met de gemaakte keuze kan gaan rekenen.
Denk aan : antwoord is goed of helaas.
Het liefst wil ik dit realiseren zonder VBA-code.

Zie onderstaand voorbeeld:
Vraag 1:
Wat is de hoofdstad van Belgie:
a. Luik
b. Brussel
c. Antwerpen
d. Amsterdam

Wie kan mij verder helpen?
Alvast bedankt.
John

Daar moet je een optionbutton voor gebruiken.
(cirkel met of zonder punt erin)

Maak per vraag een groepsvlak en zet hier keuzerondjes in.
rechtermuisknop op een van de rondjes=> besturings element opmaken => koppeling met cel invullen

Niels

ik ben in een goede bui.

Bijlagen

Hallo Willem en Niels,

Bedankt voor jullie snelle reacties. Het uitgewerkte voorbeeld is wat ik bedoel maar ik snap het nog niet.
Ik zie geen koppeling met een cel bijvoorbeeld. Ook is een eenmaal gemaakte keuze niet meer terug te draaien; wel in plaats van A een B maar in eerste instantie moeten de keuzes leeg zijn. Hoe kan ik er verder mee rekenen. Stel antwoord A is goed dan wil ik dat zichtbaar krijgen op het scherm.
Ik hoop dat jullie mij, als beginner, begrijpen.
groet,
John

Lees mijn post nog eens. Daar staat hoe je een koppeling met een cel maakt.
Bij de opties die je daar krijgt kun je ook het rondje uitzetten.

Niels

Vooruit laat ik dan ook in een goede bui zijn. ;)
voorbeeld van Popipipo aangepast.
afbeelding er naast staat krijg je met Rmuisknop => besturingselement opmaken.

Bekijk bijlage Book1(2).xlsm

Niels

Hallo Niels,

Ik doe mijn best maar ik struikel al meteen over het woord "groepsvlak". Geen idee wat dit is en hoe ik dit kan maken.
In het voorbeeld van Willem staan de rondjes en dergelijke er al maar ook hier zie ik geen oplossingen voor de koppeling met cel invullen.
Ik ben niet zo slim dus....:)
groet,
John

Ik kan je aangeven aan de hand van excel 2007.
menutab ontwikkelaars => invoegen. (waar ook de vinkjes staan)
het linker icoontje op de tweede rij. (rechthoekje met xyz aan de bovenkant)
plaats je groepsvlak

dan kies je voor keuzerondje bovenste rij aan de rechterkant van het zelfde menu
en dat plaats je in het groepsvak dat je net getekend hebt.
kopieer en plak deze het aantal keer dat je hem nodig hebt voor de vraag.

Klik met de rechtermuisknop op een van de rondjes en kies dan de optie besturingselement opmaken.
hier kun je de koppeling met een cel invullen en dat is dan voor alle rondjes die in het groepsvlak staan.

voor de rest van de vragen kopieer je het groepsvlak met keuzerondjes en pas je de tekst en koppeling aan.
hoop dat het nu iets duidelijker is, eenvoudiger kan ik het niet uitleggen.

Niels

Laatst bewerkt:
Hallo Niels,

IK heb, dank zij je zeer duidelijke handleiding, het licht gezien. Ik snap het nu helemaal.
Dank hiervoor.
groet,
John.

Mensen ik dacht het door te hebben maar toch niet helemaal.
Voor de duidelijkheid heb ik een bestandje bijgevoegd.
Ik heb een groepsvlak gemaakt met een 4-tal rondjes. Bij de eerste 3 gaat het allemaal goed maar bij optie 4 gaat het fout.
Ik heb ondertussen al vele vakken gemaakt maar kom er niet uit.
Wie weet het ei van Columbus want ik ben er van overtuigd dat hier sprake is van een domme handelinh.

groet,
John

Bijlagen

Maak je groepsvlak iets groter, die 4de valt er een beetje buiten.

Niels

Daarom maak ik altijd eerst de rondjes en plaats daarna het vak er omheen.
Dus het omgekeerde van wat niels in #9 uitlegde.

@popipipo

Dat kan ook maar daar voorkom je het niet altijd mee, kijk maar eens bij de eerste groep in jouw voorbeeld. ;)

Niels

Best Niels en Willem,

Ik heb echt geen flauw idee wat ik nu fout "blijft"doen. Ik heb de vakken groter gemaakt en 4x een keuzerondje erin gekopieerd. Vakje 1 gekoppeld aan een cel. Werkt prima bij vraag 1.
Dan bij vraag 2. Weer een vak aangemaakt. Weer een keuzerondje erin geplaatst. Niet die van vraag 1 maar een nieuwe. Deze weer naar 4x gekopieerd en gekoppeld aan een andere cel.
Wat blijkt: ook bij vraag 1 is de gekoppelde cel veranderd. Ik heb zelfs $ gebruikt voor de gekoppelde cel.
Voor de duidelijkheid toch maar het bestandje bijgevoegd. Wie weet raad.
groet,
John.

Bijlagen

Wat er fout blijft gaan is dat je optionbuttons groter zijn dan het groepsvlak.
Klik maar eens een optionbutton aan en je ziet dat de stippellijn hiervan groter is dan het groeps vlak.

Niels

Dat kan ook maar daar voorkom je het niet altijd mee
Je hebt gelijk,
maar ik weet niet precies wat er gebeurt is want van groep 1 heb ik een kopie gemaakt.
En dat is groep 2 en daar gaat het wel goed.

Hallo Niels en Willem,

Ik heb het door. Een en ander is inderdaad een kwestie van passen en meten. Verbazingwekkend dat dit zo sterk luistert. Bedankt in ieder geval voor jullie hulp.
Nu heb ik nog een andere vraag. Misschien beter om dit apart te melden maar toch.
Stel ik maak 10 vragen. Standaard zet ik de koppelingscel op nul.
Bestaat er een simpele formule om te bepalen of de bewuste ondervraagde een vraag overgeslagen heeft. Die waarde staat dan nog op nul niet waar.
Ik ben al aan het dokteren geslagen met een "als dan" formule maar zonder het gewenste resultaat.
Nogmaals dank.
groet,
John

Tel "gewoon" het aantal cellen met een nul.
Code:
=aantal.als(range;0)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan