• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Invulformulier maken met VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jongert

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2005
Berichten
13
Ik wil een formulier maken in Excel voor een biljartclub waarbij de ingevulde gegevens bij het aanklikken van een knop in het werkblad van de betreffende speler wordt geplaatst op de eerstvolgende lege regel.
Ik ben redelijk bekend met het werken in Excel, echter van VBA kan ik geen hoogte krijgen en wat ik wil kan volgens mij alleen met VBA.
Ik voeg een voorbeeldbestand hierbij zonder enige opmaak. Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. Alvast mijn dank.
 

Bijlagen

  • Berekening partijen.xls
    22 KB · Weergaven: 188
Zoiets Jongert?

Code:
Sub HSV()
Dim cl
 With Sheets("Uitslaginvoer")
    For Each cl In .Range("B7:C7")
      If cl > 0 Then
        If cl.Column = 2 Then
       Sheets(cl.Value).[A65536].End(xlUp).Offset(1) = Cells(7, cl.Column).Offset(, 1)
    Else: Sheets(cl.Value).[A65536].End(xlUp).Offset(1) = Cells(7, cl.Column).Offset(, -1)
 End If
     Sheets(cl.Value).[B65536].End(xlUp).Offset(1).Resize(, 5).Value = _
        WorksheetFunction.Transpose(.Range(Cells(10, cl.Column), Cells(14, cl.Column)).Value)
       End If
      Next
    End With
   Range("B7:C14").ClearContents
 MsgBox "uitslag is weggeschreven"
End Sub
 

Bijlagen

  • Berekening partijen(1).xls
    51,5 KB · Weergaven: 338
Ik snap niets van de code maar het werkt prima. Hier kan ik weer mee verder bouwen. Hartelijk dank Harry.
 
Beste Harry,

Ik heb mijn programma goed uit kunnen bouwen en ben er dankbaar voor maar ik wil nog wat flexibeler zijn. Is het brutaal om te vragen wat de betekenis is van de regels in de code zodat ik hiervan kan leren.
Weet je een site waar ik de VBA in Excel makkelijk kan leren.
 
Ik zou zo geen site voor je weten Jongert.
Ga beginnen met kleine codes; bv. Msgboxen en breidt het steeds verder uit met de HELP in Excel.
Dingen die je interesse wekken pak je sneller op.

De code-omschrijving.
Code:
Sub HSV()
Dim cl  'declareren
 With Sheets("Uitslaginvoer") 'begrijp je wel
    For Each cl In .Range("B7:C7") 'voor elke waarde in bereik
      If cl > 0 Then 'als waarde groter is dan 0 of leeg ga naar volgende regel, anders naar End if
        If cl.Column = 2 Then  'als de waarde in kolom 2 staat doe volgende regel, anders naar else
       Sheets(cl.Value).[A65536].End(xlUp).Offset(1) = Cells(7, cl.Column).Offset(, 1)' als de waarde in kolom 2 staat, dan cel rechts van waarde  kopiëren naar laatste rij in kolom A van werkblad-waarde die bezet is + 1 erbij.
    Else: Sheets(cl.Value).[A65536].End(xlUp).Offset(1) = Cells(7, cl.Column).Offset(, -1) 'anders als waarde in kolom 3 staat, cel links van waarde kopiëren naar....
 End If
     Sheets(cl.Value).[B65536].End(xlUp).Offset(1).Resize(, 5).Value = _
        WorksheetFunction.Transpose(.Range(Cells(10, cl.Column), Cells(14, cl.Column)).Value) 'werkblad-waarde laatste rij + 1 en 5 kolommen breed = van verticaal naar horizontaal de waarden zetten van B10:B14 of C10:C14 zetten
       End If
      Next cl ' Volgende waarde van bereik B7:C7, en de code loopt nog een keer het rondje af
    End With
   Range("B7:C14").ClearContents 'bereik B7:C14 wissen (had eigenlijk één regel naar boven gemoeten, maar maakt niet uit.
 MsgBox "uitslag is weggeschreven" 'bericht verschijnt als het is weggeschreven zodat je niet onverwachts nog een keer drukt.
End Sub

Succes.
 
Niets voor jou Harry om een website te bouwen, waarin je een cursus VBA opzet? :thumb:

Eén student zou je dan al hebben. :d

Groetjes, Chiara
 
Jongert,

Alhoewel je deze vraag al op opgelost hebt staan, toch nog even een kleine reactie.
Ik hoop dat dit niet tegen de forumregels is.:eek:

Enige jaren geleden ben ik samen met iemand op dit forum begonnen met het maken van een biljartprogramma. In de afgelopen jaren heb ik dit programma steeds verder uitgebreid en aagepast. Indien je dit eens wil bekijken doe dan maar even een berichtje dan mail ik het je. Het is namelijk te groot voor op het forum, ca 1 mb.

groet René
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan