Invulformulieren PDF beveiligen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frans1961

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2021
Hallo,
Ik heb invulformulieren gemaakt in Adobe Acrobat Xl Pro, maar nu worden er door de mensen die deze moeten invullen, ook steeds velden bewerkt die ze niet mogen bewerken, maar die ik zelf wel moet kunnen bewerken na ontvangst.
Hoe kan ik deze "eigen" velden beveiligen?
Kun je velden beveiligen met een wachtwoord? Zo ja hoe doe ik dat?
Ik kon het op de site https://helpx.adobe.com/nl/acrobat/user-guide.html niet vinden.
Vandaar dat ik hier hulp inroep.

Ga naar Documenteigenschappen (Ctrl + D)
Beveilingsmethode -> kies Wachtwoordbeveiliging
Selecteer Bewerken en afdrukken beperken
Kies bij Wijzigingen toestaan voor Formuliervelden invullen en bestaande handtekeningvelden ondertekenen.
Kies een paswoord en druk op OK, vul nogmaals uw wachtwoord in en druk op ok
Sla het document op onder een andere naam.

Laatst bewerkt:
Beste Pagadder,

Bedankt voor je reactie.
De mogelijkheid om alle velden in te vullen, aan te passen blijft mogelijk, zelfs zonder het invullen van een wachtwoord.
Het probleem is ook dat deze formulieren over de hele wereld worden verstuurd, waar ze deels worden ingevuld. Echter zijn een aantal velden, welke ik dan zelf moet aanvullen met info. Nu kan iedereen bij alle velden, en daar gaat het fout.

Vergrendelen is de term. Dan kun je die specifieke velden bij terugkomst zelf weer ontgrendelen.
https://helpx.adobe.com/nl/acrobat/using/pdf-form-field-properties.html
Opmerking:
Als u onbedoelde wijzigingen in het formulierveld wilt voorkomen, selecteert u Vergrendeld in de linkerbenedenhoek van het dialoogvenster Eigenschappen voordat u het dialoogvenster sluit. Als u weer wilt ontgrendelen, klikt u opnieuw op de optie.
Dat zou dan per veld moeten maar dat kan ik zelf hier niet checken.
Lukt dat niet bel of mail hun support.

@route 99, Vergrendelen is alleen voor de eigenschappen.
Als je bepaalde invulvelden wilt uitsluiten moet je in bij de eigenschappen read only (alleen lezen) aanvinken en de beveiligingsmethode beschreven in postje #2 gebruiken.

@route 99 + @ Pagadder,

Super bedankt, hier kan ik wel wat mee, ik ga beide adviezen op verschillende formulieren testen, mogelijk wordt het een combi van beide aangeboden oplossing..:thumb:

:thumb:
PS: Dat je zo een formulier met een wachtwoord moet beveiligen (net als bij Excel) lijkt me een inkopper anders kan iedereen die setting veranderen... gelukkig wordt het door @Pagadder toch nog een keer benadrukt zodat het zeker gebeurt.

@ route99, wat ik bedoelde is met alleen vergrendelen aanvinken (plus een wachtwoord instellen natuurlijk) kom je er niet, je kan blijven tekst aanpassen in de vergrendelde velden als je read only niet aanvinkt.

Dat staat in de link ook erbij, als ik zo'n tip zou krijgen zou ik zo een pagina eerst helemaal lezen en dan kom je inderdaad dit ook tegen:
Markeren als alleen-lezen
Hiermee worden verdere wijzigingen in het digitaal ondertekende formulier voorkomen, op basis van de optie in het pop-upmenu:
Dan houden de helpers meer tijd over om zij dit het echt niet opgelost krijgen meer verdieping te doen, als ons dat tenminste ook lukt en het thema van de vraag zich daarvoor leent.

@route99, ik heb je artikel niet gelezen, alleen het woord vergrendelen gezien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan