invulling bepalen door deel in de URL

Status
Niet open voor verdere reacties.

grote frits

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2007
Hallo,

Het is mogelijk (gezien op andere websites) de invulling van een formulier te bepalen door een deel in de URL.
Als je in mijn geval deze URL zou gebruiken: http://www.gratisslogans.nl/index.php?trefwoord=Helpmij

In dit geval zou de slogan, die met $_POST['naam'] wordt gegenereerd, automatisch op het trefwoord Helpmij gebaseerd zijn.

Hoe is dit te doen? Ik heb hem in het formulier staan dat als het formulier leeg is, dat $invulling = genereer slogan. Als er iets is ingevuld, is $invulling = $_POST['naam'].
Hoe is het in te stellen dat als 'trefwoord' in de URL iets is, dat dit automatisch $invulling is?

PHP:
<?php
$process = false;
$standaard = "Genereer slogan";
if(isset($_POST['submit'])) {
  // Er is op een knopje gedrukt en er moet een slogan worden verzonnen.
  $process = true;

}
$tekst = ($process == true && $_GET['trefwoord'] != $standaard) ? $_GET['trefwoord'] : $standaard;
?>

<input type="text" name="trefwoord" value="<?= $tekst ?>" />
Bedoel je zoiets?

Het zou maar goed kunnen dat dit werkt. Ik heb alleen geen idee hoe dit in mijn script is te stoppen... Ik neem aan dat met de '$_GET' functie delen uit de URL zijn te halen?

Het script is op dit moment
PHP:
if (!$_POST['naam'] && !$_POST['submit'] || $_POST['submit'] && !$_POST['naam'] ||
$_POST['naam'] == "Genereer Slogan")
{
    if (!$_POST['naam'] || $_POST['submit'] && !$_POST['naam'] || $_POST['naam'] ==
        "Genereer Slogan")
    {
        $invulling = "Vul een trefwoord in";
    }
} else
{
    $invulling = $_POST['naam'];
}

Enig idee hoe ik deze functie in mijn script in kan bouwen?

Gewoon bovenaan je script zetten en op de plek waar je het formulier laat zien zet je dit neer:
PHP:
<input type="text" name="trefwoord" value="<?= $trefwoord ?>" />

Hèhè, het werkt. Totaal anders dan de gegeven informatie hieronder, maar het is gelukt. Ik had nog nooit de $_GET functie gebruikt maar weet er nu meer vanaf. Als je nu bijvoorbeeld http://www.gratisslogans.nl/?slogan=Helpmij.nl intypt maakt hij automatisch een slogan over Helpmij.nl

Laatst bewerkt:
Euhm, eigenlijk werkt het bij mij niet echt. Ik krijg allerlei slogans met: "GratisSlogans.nl"

Form method = 'get' (<form method="get" action=""> ) i.p.v 'post',

Dan wordt alles wat je invult en verzendt, in de URL weergeven en is variable $_GET['']
Deze kun je gemakkelijk intergreren ergens in.

ff duidelijk

ik wil dus dat als je agter een adres ?nogwatttees, dat nogwattees ergens word geplaatst...

liefst in html maargoed, kan ook met php, door <?php

PHP:
<?
if(isset($_GET['iets'])) {
  echo '<h1>'. $_GET['iets'] .'</h1><br />';
}
?>
<form method="get">
<input type="text" name="iets" />
<input type="submit" value="Ga!" />
</form>
Heel simpel voorbeeld.