Iomega Storcenter ix2-200 Wit knipperend licht

Status
Niet open voor verdere reacties.

duudink

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2013
Hallo,

Ik heb een Iomega Storcenter ix2-200 de oude versie.
hierin zitten 2x 1TB schijven.

Op een dag wilde ik hier wat bestanden op zetten maar ik kwam er niet in. Ik liep naar de NAS toe en daar knipperde het onderste witte lichtje.
Ik kan de bestanden niet missen in verband met dat ik een eigen zaak heb en mijn facturen en offerte's nodig heb.

Ik heb met de klantenservice van iomega gesproken maar die konden mij niet verder helpen omdat mijn garantie 2 maanden voorbij is.

Ik heb de NAS ingesteld als Mirror (RAID1) dat betekend dat op alle 2 de schijven precies hetzelfde staat.
Ik heb alles al geprobeerd maar niks helpt.

Als ik er 1 andere schijf in doe samen met de oude dan kom in wel in de webinterface maar dan zegt hij dat de oude schijf bestanden heeft van een andere NAS en dat ik de schijf moet formateren.

Ik kom er via de NAS zelf dus niet uit.

Toen dacht ik laat ik de schijven aan de computer hangen via SATA. Daarbij ziet de computer de schijf wel maar kan er verder niets mee. De schijf heeft geen station's letter of naam. En ook geen type bijv: FAT32 of NTFS. (dit zie ik bij schijfbeheer)

Weet iemand hoe ik bij mijn bestanden kan komen?
Weet iemand of ik van dat knipperende witte lichtje af kan komen op mijn NAS?

Alvast bedankt,
Groeten Duudink

Je zou kunnen proberen op te starten vanaf een Livecd of -usb met Linux, en vervolgens met Gparted de partitietabel te herstellen (want het klinkt alsof die gebroken is)...

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb ondertussen linux opgestard met een live-cd deze geeft aan dat de schijf een LVM2 partitie heeft en Gparted kan dit niet lezen.

Ik heb voor een klant wel eens de schijf uit een Storcenter teruggelezen met zar - zero assumption recovery. Niet gratis, maar wel alle bestanden terug.

Kan je de schijf wel benaderen via de bestandsbeheerder? Het schijnt vaker voor te komen bij Iomega opslagapparaten, de kans is dat je NAS kapot is... Het enige wat je kan doen is de (eigenlijk beide) schijf leeghalen en op je pc zetten, formatteren met Gparted en weer in de NAS stoppen. Wel zou je nog kunnen kijken of het mogelijk is om de SMART-data uit te lezen via Schijfbeheer (Disk Management of Schijven of Schijfgereedschap). Als die veel errors geeft, is het waarschijnlijk de schijf. Anders de NAS.

Nou, als ondernemer denk ik dat de data belangrijker is dan de iomega weer aan de gang krijgen! Duis ik zou de schijven maar niet leeghalen. Die EUR 250,- (of zo) die de storcenter kostte kom je wel overheen.

Daarom zeg ik ook "de schijf leeghalen en op je pc zetten" en daarna zeg ik pas "formatteren". Ik denk ook dat het wel fijn is dat je data bewaard blijven, daarom geef ik ook dit advies.

Okay, misverstandje dan. Leeghalen is in mijn beleving niet 'verplaatsen en bewaren'.

Ik kan niet via bestandsbeheer in de schijf komen. Ik ben er via gparted achter gekomen dat de partitie een lvm2 partitie is. Deze moet uit te lezen zijn met testdisk maar ik krijg de plugin niet geïnstalleerd. Het is inderdaad de bedoeling dat de bestanden op mijn 3tb schijf komen te staan en via de upload functie weer op de nas.

Rene bedankt voor de tip van dat programma ik ga is evem kijken met dat programma. Verdere tips zijn welkom.

Mocht je in de buurt zitten dan kun je altijd even langskomen om de data eraf te halen met ZAR - ik heb hier de licentie.

Je kan de harde schijf aankoppelen als je het volgende in een terminal (zwarte icoontje in taakbalk, anders Menu> Hulpmiddelen > LXterminal) intypt/plakt (regel voor regel):
Code:
sudo -i

apt-get install lvm2

modprobe dm-mod

vgchange -a y

Bedankt AndreazZz,

Maar dit heb ik al geprobeerd. Hij gaat niet verder nadat ik apt-get install lvm2 heb gedaan. Hij begint te laden en daarna zegt hij iets met: Het werkt niet je kan apt update proberen. Dan gaat hij 100% updaten en dan probeer ik het opnieuw en dan werkt het nog steeds niet.

Rene,

Ik heb ZAR eroverheen gehaald deze moest 3 keer tot 100%. Eerst een analyze daarna een quickscan en daarna een fullscan.
Hier is hij zeker 24 uur mee bezig geweest. Toen hij eindelijk klaar was kreeg ik een error en ik kon alleen op ja of nee drukken.

Nu is alles weg.

Laatst bewerkt:
Ik heb het nu eens op een andere computer geprobeerd. Hiermee kan ik niet een liveCD en tegelijkertijd 1 van de 2 RAID schijven plaatsen. Daarom heb ik de LIVECD geplaatst en in mijn AC.ryan mediaplayer de Hardeschijf van de iomega NAS gedaan en verbonden via usb.

Hier is het gelukt om LVM te installeren via apt-get install lvm2.

Verder dan dit kom ik niet.

Modprobe dm-mod en pvs pakt hij ook niet.

Iemand enig idee?

Kan je de schijf dan niet aankoppelen via Schijfbeheer o.i.d?

Kan je de schijf aankoppelen (als dat nog niet gebeurd is) en dan via een bestandsbeheerder bij je gegevens?

Het kan natuurlijk zijn dat de schijf wel is aangekoppeld, maar dat je vervolgens via schijfbeheer niets kan doen. Mijn vraag was dan ook:

Kan je de schijf aankoppelen (als dat nog niet gebeurd is) en dan via een bestandsbeheerder bij je gegevens?

Zelfde probleem met Storcenter ix2-200 de oude versie

Ik heb exact het zelfde probleem met mijn Storcenter ix2-200 de oude versie.

Ook ik heb er nog geen oplossing voor.

Een vraag, kan het de koelfan zijn die niet meer werkt?
opvallend was dat het Storcenter ix2-200 erg warm was en ik de fan niet heb horen lopen!

In computers wordt immers ook het toerental van de ventilator gecontroleerd.
Indien niet correct stopt het systeem om verdere schade te voorkomen

Dan zou het geheel weer moeten werken na een afkoelperiode... Ik vrees dat het een firmwareprobleem is...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan