ip address local printer in Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

nonono

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2009
Probleem: het vinden van het ip-adres van de lokale printer

De lokale printer HP LaserJet 4L is gekoppeld aan de Compaq Deskpro PC via de LPT1 poort.
Zowel de pc als een laptop zijn verbonden met het internet via een lokaal netwerk (HP LaserJet 4L local.jpg):

De bedoeling is om de printer aan het netwerk toe te voegen, zodat ook vanaf de laptop geprint kan worden.
Hiervoor vond ik de volgende link: How to Use Windows XP: Setting Up a Network Printer (http://uis.georgetown.edu/software/documentation/winxp/winxp.network.printer.html )
Om e.e.a. uit te voeren is het ip-adres nodig voor de configuratie (Add Printer Port Wizard.png).

Het ip-adres zou te vinden zijn volgens:
Start > Control Panel > Printer and Faxes
Rechtsklik Printer > Properties
Tab: Ports
Hier zou het ip-adres van de printer staan, maar niets van dit alles (HP LaserJet 4L Properties_Ports.jpg)

Wat is wel de juiste manier om het ip-adres van de printer te vinden?

HP LaserJet 4L local.jpg
Add Printer Port Wizard.png
HP LaserJet 4L Properties_Ports.jpg

Je moet kijken onderaan of er een TCP/IP poort is toegevoegt, maar heeft die printer ook een netwerkpoort?, zo sluit hem dan op de router en kijk in de client list(dit is een lijst waar je alle pc, laptops en overige apparatuur kan zien die via de router is verbonden). Als je slim bent deel je hem via een werkgroep mocht die printer geen netwerk poort hebben. Maar een nadeel is dan wel dat de laptop aan moet zijn om te kunnen printen.

Succes,

P.S Hoop dat dit genoeg informatie is?

Je kan nu toch gewoon op de Compaq Deskpro de printer delen en vervolgens via de andere PC's in je verkenner \\PCNAAM_VAN_DESKPRO intikken en op de printer dubbelklikken ?

# 2. Bedankt voor je reaktie.
De HP LaserJet 4L is al een oudere printer, heeft geedn USB poort, maar voldoet nog immer uitstekend.
In de afb. HP LaserJet 4L local.jpg heb ik de situatie geschetst. Als ik de printer aan het netwerk toe kan voegen, dan kan ik vanaf de laptop printen.
Het enige nadeel is, dat de Compaq Deskpro PC aan moet zijn om te kunnen printen.

Laatst bewerkt:
# 3. Ik wilde het “probleem” beperken tot de HP LaserJet 4L.
Aan het modem “hangt” ook nog een netwerkprinter.

Als ik vanaf de Compaq wil printen, dan kan ik in het printermenu aangeven, welke printer gebruikt moet worden.

Als ik vanaf de laptop wil printen, dan wil ik ook de HP-printer als netwerkprinter zien.

Dan heb je geen ander optie dan de printer te delen via de deskpro en via de computernaam de printer te installeren op de andere machines. Dus op de deskpro kun je rechtsklikken op de printer en kiezen voor 'delen', de printer een naam geven en via de verkenner op de andere machines naar \\Deskpro_pc gaan en op de printer dubbelklikken (de drivers worden dan meteen geinstalleerd vanaf de deskpro).

Zo lukt het inderdaad.

Op de Compaq Deskpro de printer gedeeld.

Op de laptop hoef ik verder niets te doen. Een testpagina aangemaakt en vervolgens “afdrukken”.
Vervolgens in afdrukwindow klik op “Automatisch HP LaserJet 4L gedetecteerd op Compaq” en met succes geprint!

Bedankt :)

Nog even ter aanvulling:
Ik kan nu ook onder MSDOS vanaf de laptop op de “netwerkprinter” printen.
Op de “command line”: net use lpt1: \\server\printer /persistent:yes
- server is de computernaam met de HP LaserJet 4L printer: Compaq
- printer is de naam verkregen onder Sharing: HPLaserJ
oftewel:
net use lpt1: \\Compaq\HPLaserJ persistent/yes

Deze regel vervolgens in een batch bestand geplaatst en dit bespaart het opnieuw intoetsen, als ik het programma opnieuw gebruik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan