IP adres in gebruik door iemand anders

Status
Niet open voor verdere reacties.

poekelaar

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2006
Berichten
21
Beste lezers,
Tot mijn grote verrassing maar zeker ook schrik kwam ik erachter dat iemand anders mijn IP-adres in gebruik heeft. Ik wilde namelijk via Rapidshare een bestand downloaden en kreeg de melding dat mijn IP-adres al aan het downloaden is, terwijl ik niets aan het downloaden was. Mijn vraag is kan ik dit voorkomen en heeft dit ook gevolgen voor de veiligheid van mijn bestanden op mijn PC en het gebruik van telebankieren. Hopelijk weten jullie hier raad mee, want ik ben wel lichtelijk in paniek.
Alvast dank, Poekelaar
 
je kunt je ip adres bekijken door het volgende in je adresbalk van je internetbrwoser te typen.

watismijnip.nl dan weet je zeker wat jouw ip adres is en dan nogmaals bij rapidshare kijken of iemand anders met jou adres bezig is
 
Wordt je ip-adres er ook bij genoemd? En zo ja, is dat dan een publiek ip-adres of een private ip-adres (private ip-adressen zien eruit als 10.x.x.x, 192.168.x.x of 172.16.xx t/m 172.31.x.x).
En weet je heel zeker dat niet iemand in je huis toevallig met Rapidshare aan de slag is op dat moment?

Als je dit probleem vaker hebt, dan zou ik contact zoeken met je provider om te achterhalen wat die voor je kan doen. Per slot beheren zij de publieke ip-adressenreeks waar de jouwe ook in valt.

Succes,

Tijs.
 
Beste Tijs,
Er is heel zeker niemand aan het downloaden in huis. Ik heb mijn IP-adres gecheckt en het is wel degelijk mijn IP-adres wat in gebruik is, nog steeds overigens. Kan ik dan beter een private IP-adres hebben dan een public adres? Overigens wordt mijn paniek er niet minder om op deze manier.
Poekelaar
 
Paniek is nergens voor nodig: Telebankieren is op basis van een beveiligde tunnel waar iemand anders niet tussen kan gaan zitten.
Lees verder wat ik schreef: Nu je gemeld hebt dat het om je publieke ip-adres gaat moet je gewoon contact zoeken met je provider en voorleggen wat er aan gedaan kan/moet worden.

Tijs.
 
Als dit vaker voorkomt dan zou ik indderdaad contact opnemen met je provider.

Het kan ook zijn dat dat iemand een ip switch gebruikt en dat deze jou ip adres gebruikt.

Dit is echter niet ernstig en de overheid kijkt hier makkelijk doorheen.

Voor particulieren is dit echter niet te achterhalen.

succes
 
Het kan ook zijn dat dat iemand een ip switch gebruikt en dat deze jou ip adres gebruikt.

Lijkt me sterk. Het is vrijwel onmogelijk om met een gespoofd IP adres een volledige TCP verbinding te maken. Bovendien zal Rapidshare de data naar het IP adres (en dus de computer van) poekelaar sturen. Iemand die het IP adres gespoofd heeft, heeft daar dus niks aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan