ip adres om in te loggen op de router

Status
Niet open voor verdere reacties.

TomPs3

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2010
Hoe kom ik het ip adres te weten waarmee ik kan inloggen op mijn router?

Kijk wat voor merk het is en ga naar de site van dit merk of zoek ff in google naar sde site van dit merk en zoek daar naar gebruiks/handleiding en/of hier nogmaals plaatsen met naam merk/ type / model /......

Of je download het tooltje: Look@Lan, dan zie je alle IP adressen die je router heeft geregistreerd.
En dan zie je vanzelf welke je router is. Dat is een NotWin adres.

Andere manier: Kijk na welke standaardgateway wordt genoemd bij de netwerkverbinding die je nu gebruikt.
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig > ipconf.txt & notepad ipconf.txt

Normaal gesproken is dat een 192.168.x.x of een 10.x.x.x ip-adres.

Succes,

Tijs.

ik heb alles geprobeerd en mijn standaardgateway is 83.80.160.1 maar als ik het in de adresbalk typ krijg ik de melding: De verbinding werd geherinitialiseerd. De verbinding met de server werd geherinitialiseerd tijdens het laden van de pagina. (ik heb firefox. (van dat programma snap ik trouwens vrij weinig)

Je hebt een zakelijk abonnement van Ziggo, zie ik.
Het zou het heel goed kunnen dat je je router kunt bereiken op http://83.80.160.2 of http://83.80.160.3 etc.
maar dat zou Ziggo bij de oplevering van de Internet-hardware in een diagram of papier aangegeven moeten hebben en aan jou (of een IT-beheerder) hebben gegeven. Natuurlijk kun je ook gewoon bellen naar de (zakelijke) helpdesk van Ziggo voor hulp.

Ook kan het zijn dat je de router kunt configureren via een 10.x.x.x of een 192.168.x.x of 172.16.x.x ip-adres, maar dat je dan eerst je pc handmatig een ip-adres moet geven in die reeksen. Natuurlijk moet je daar niet aan beginnen voordat je weet op welk ip-adres in die 3 reeksen je je router bereiken kunt. En ook daar kun je bellen naar de (zakelijke) helpdesk van Ziggo voor hulp.

Tijs.

Er is nog wat anders: Als ik het goed zie in je verhaal is de Ziggo router verder transparant. Oftewel: Je hoeft (hoogstwaarschijnlijk) helemaal niets zélf te gaan doen in de router, omdat alle verkeer (naar mijn mening) gewoon wordt doorgegeven naar je pc/laptop.

Normale redenen om in een router zélf aanpassingen te gaan doen zijn portforwarding, firewall etc., maar vlgs. mij is jouw router dus transparant, en heeft (dus) geen firewall en geeft alles volledig door (dus portforwarding niet nodig) etc.

Het zou dus kunnen zijn dat:
a. Je zelf niet eens in de setup van de router kunt/mag komen (indien die volledig onder beheer van Ziggo is).
b. Het helemaal geen zin heeft om in de setup van de router te kunnen komen.

Als inderdaad de router helemaal transparant is, dan zal je op je pc een goede firewall moeten hebben, want volledig bereikbaar vanaf Internet. De Windows firewall helpt natuurlijk al flink, maar er zijn ook afzonderlijke firewallprogramma's (Comodo Firewall, ZoneAlarm (Free) etc.)

Tijs.

Geen probleem maar je beweerde dat de standaardgateway op de pc is 83.80.160.1.
Vlgs. mij heb je nu een dikke fout gemaakt, want het zal de standaardgateway op de router zijn die je vermeld hebt!

Natuurlijk kan het óók zijn dat je de linksys router via een LAN-poort op de Ziggo router/modem hebt aangesloten. In dat geval is je linksys transparant geworden, en functioneert niet als een router maar als switch. In dat geval kan een pc inderdaad het zo'n pubiek ip-adres als 83.80.160.1 als standaardgateway toegewezen krijgen. Dit is NIET de bedoeling: Je hoort de Internet/WAN aansluiting van de linksys door te verbinden met de modem van Ziggo, dus niet een LAN-poort...

We horen wel van je hoe het nu eigenlijk precies in elkaar zit.

Nog even over je andere posting (ik ga ervan uit dat de Linksys op de Ziggo modem is aangesloten, dus dat de Linksys de router 'beneden' is):
Wat je kunt doen is:
a. de Linksys blijven gebruiken als router, dus de WAN/Internet aansluiting van de Linksys aansluiten op de Ziggo modem.
b. de router 'boven' degraderen tot een switch/draadloos accesspoint
Ik kan die setup je prima uitleggen als je bevestigt dat inderdaad de Linksys aan de Ziggo modem is aangesloten via de WAN/Internet aansluiting en je tevens even vermeld welk merk de router 'boven' is.

Tijs.

Ik heb geen idee of ik een lan verbinding heb naar mijn modem dus ik heb even de opstelling geschetst. opstelling

Bedankt voor je plaatje.

Zoals je ziet is het je de modem van Ziggo aangesloten op een van de 4 LAN aansluitingen van de router. Dat is dus verkeerd: Je moet de ethernet-aansluiting van de Ziggo modem aansluiten op de Internet aansluiting van je router.
Je moet dan 1 van de 4 LAN aansluiting stoppen in de muuraansluiting naar de router boven.

De router boven moet je dan gaan 'degraderen' tot accesspoint/switch, zodat je (achter de Ziggo modem) precies 1 bedraad/draadloos (thuis-)netwerk overhoudt. Dat scheelt enorm, want je hoeft dan alleen in de de 'router beneden' aanpassingen te doen m.b.t. portforwarden en eventuele firewall.

Ik zal hieronder de instructie geven hoe de 'router boven' te degraderen tot accesspoint/switch. Ik ga ervan uit dat de router die je in je plaatje genoemd hebt de Linksys is (dus 'router beneden' is de Linksys).

Een algemene instructie hoe je je 'router boven' kunt degraderen tot een accesspoint / switch:

Hieronder (even aangepast aan jouw situatie) hoe je te werk moet gaan:

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de 'router boven' zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Linksys.
Voorwaarden hierbij (om ip-adresconflicten te voorkomen):
1. Het mag niet het ip-adres van de Linksys zélf zijn
2. Het mag niet in de reeks liggen die vanuit de Linksys via DHCP aan computers wordt uitgereikt.

Ook moet het subnetmasker moet overeen komen met die van het Linksys-netwerk, meestal is het 255.255.255.0.

Het ip-netwerk van de Linksys moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de Linksys, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Linksys aan (stel dus dat daar 192.168.1.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.1.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Opmerking: Ik heb dezelfde router, en het ip-adres van mijn Linksys is 192.168.1.1, subnetmasker 255.255.255.0 en mijn Linksys geeft ip-adressen uit vanaf 192.168.1.100. Wat je dus (bijv.) kunt gebruiken in stap 7 hieronder als het LAN ip-adres om aan de 'router boven' toe te kennen is 192.168.1.20

Je kunt je 'router boven' router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Linksys). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de 'router boven' van de Linksys.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de 'router boven'.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de 'router boven', via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de 'router boven'.
5. Zet DHCP serving uit op de 'router boven'
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de 'router boven' uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de 'router boven' een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Linksys, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP van de Linksys. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Linksys als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Linksys al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de 'router boven'.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de 'router boven' bedraad met een LAN poort van de Linksys.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Linksys ipv. de 'router boven'.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de 'router boven' nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de 'router boven'].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de 'router boven' zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Linksys.
Je hebt dus de 'router boven' als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt voor je post. Het spijt me maar ik was er een uurtje voor je post achter gekomen dat de 'router' boven eigenlijk een hub is. :( Ik had het verbeterd maar te laat want je had het al gelezen...

Terug op het onderwerp, wanneer ik het precies aansluit op de manier die jij me liet weten, krijg ik geen internet hoewel de internet status indicator rechts onder laat weten dat ik goed verbonden ben met het internet (hetzelfde als wanneer ik direct op het modem aansluit)

zowel jouw manier (geen internet) als directe verbinding met het modem (internet) geven ze dit aan:
LAN-verbinding
Snelheid: 100Mbps
Status: verbonden
Edit: In de manier waarop ik wel internet heb heb ik 2 keer de twee computers naast elkaar maar bij de ene flikkeren de beeldschermpjes (er is dus wel verschil).

Super bedankt voor je posts Tijs het heeft me veel geholpen en sorry van de fout dat ik dacht dat boven een router stond.

Edit: Ik heb nu de router en modem gereset en het internet doet het nu via de router maar volgens mij nog niet via de hub (dat wat ik dacht dat een router was. Deze geeft aan "network utilisation 1%" dus die krijgt volgens mij geen internet binnen, kabels verwisselen bij de hub heeft ook weinig zin want er zitten 8 ingangen in waar nergens boven staat wat internet input en output is.

Edit 2: YEAAAH WOOOOO HET INTERNET DOET HET WEER onwijs bedankt Tijs je bent echt geniaal yesyesyes

Laatst bewerkt:
Een paar dingen zijn heel belangrijk:
a. Vóórdat je wat dan ook gaat doen met de router moet je ervoor zorgen dat duidelijk is of die jouw lokale netwerk kan bedienen.
Komt op het volgende neer:
a. Verbind een pc/laptop bedraad met 1 van de LAN-aansluitingen van de Linksys
b. Doe op die pc/laptop: [Windows-toets]r toetscombinatie ->
cmd.exe /k ipconfig /all > ipconf.txt & notepad.exe ipconf.txt
c. Kijk in het geopende kladblok na of de pc/laptop een ip-adres heeft gekregen (er moet bij de bedrade netwerkverbinding een DHCP-server genoemd zijn en het moment dat de DHCP-lease verkregen, diens geldigheid etc.)
Als het goed is is de DHCP server 192.168.1.1 en de standaardgateway ook 192.168.1.1
Het aan de pc/laptop toegewezen ip-adres zal iets zijn van 192.168.1.100 of 192.168.1.101 etc.
d. Zet de Ziggo modem minstens een half uur uit en koppel 'm los van de Linksys. Zodra de wachtperiode voorbij is, zet de Ziggo modem weer aan en wacht ong. 1 minuut totdat enkele lampjes weer groen zijn geworden. Zet de Linksys ondertussen uit.
Sluit de ethernet aansluiting van Ziggo modem aan op de Internet aansluiting van de Linksys. Zet de Linksys weer aan, en wacht totdat alle relevante lampjes zijn gaan branden.
Log in op de router (=het ip-adres van de standaardgateway uit Kladblok): http://192.168.1.1
[normale inlog is admin als gebruikersnaam en admin als wachtwoord]
Kijk in de eerstgeopende pagina ("Basic setup") dat er staat bij Internet Configuration: "Automatic configuration (DHCP)"
Klik op Status in de geopende webpagina van de Linksys
Er moet een ip-adres zijn toegewezen, dus er mag niet staan: 0.0.0.0
Staat dat allemaal goed, dan zou er geen probleem mogen zijn met bedraad of draadloos Internet.

Succes,

Tijs.

Bedankt, dit is ook opgelost :D door de opstelling die je me had gestuurd kon ik ook op de routersite komen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan