ip adres toewijzen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Coen111

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2001
Het volgende wil ik in een netwerk zetten:
- desktop XP pro met US Robotics wireless turbo PCI adapter
- desktop XP home met idem
- US Robotics 5450 accespoint
- Speedtouch 510 modem + router

Na een paar dagen klooien bleek dat voor de Speedtouch extra firmware gedownload moest worden om contact te maken met Versatel (Zonnet). Is nu gelukt. Ondertussen ook wat geprobeerd met de netwerkcomponenten, en ergens een melding gehad van een conflicterend IP adres. Sindsdien lukt het vinden van het accespoint niet meer. Met netwerkverbindingen > herstel krijg ik de melding dat juist het toekennen van een nieuw IP adres niet gelukt is. Omdat er geen geldig ip adres is kan ik het accespoint ook niet configureren met de webconfiguratietool. Met heel veel proberen heb ik de configuration-utility mbv een fixed ip adres een adres laten toewijzen (zie bijlage), maar het werkt niet.

Tja, waar moet ik nu beginnen? Hoe moet ik mijn netwerk opzetten met deze componenten? Modem werkt nu, dan opnieuw het accespoint installeren met verbinding met het modem? Wie kent het ip-adres toe, de netwerkverbinding of de internetprovider? Hoe kom ik aan een nieuw ip-adres?

Eerst maar eens wat beginstappen en het proberen te snappen. Wie kan me op weg helpen?

Coen.

Bijlagen

• 040902 usr instellingen.jpg
    040902 usr instellingen.jpg
    46,8 KB · Weergaven: 117
Gewoon alles aansluiten zoals je het had.
dan op elke computer even het volgende doen.

start -> uitvoeren
hier type je
cmd
dan een enter.
Je komt nu in een dos box hier type je het volgende
ipconfig /renew
enter
let op de spatie tussen g en /

Als je dan nog een conflict krijgt dan horen we dat graag.

Ha puppie, dank voor je belangstelling. Gedaan wat je zei. Nu krijg ik als ip adres 0.0.0.0 Dat heb ik al eerder gehad, en dat is geen geldig adres, daarmee kan geen verbinding gemaakt worden.
Heeft elke computer zijn eigen ip adres, ja toch? Maar hoe zit dat met het accespoint en de provider?
Coen.

Ja, elke computer krijgt zijn eigen ip adres meestal iets in deze geest 192.168.1.1
Jou router die verbonden is met het internet krijgt een ip adres van jou provider.

Als jij 0.0.0.enz krijgt dan staat jou dhcp in de router en/of accespoint niet aan. Daar krijg je namelijk je interne ip adressen van.

Kijk eerst eens of alle computers wel ingesteld staan op het automatisch verkrijgen van een ip-adres. Als ze allebei staan ingesteld om een ip-adres toegewezen te krijgen moeten de instelling van de router eens nagekeken worden.
Wat je kan proberen is om een van de computer een fixed-ip te geven, dat adres moet er eentje zijn waarbij alleen het laatste cijfer anders is dan dat van je router (zie handleiding router). Daarna kan je waarschijnlijk bij de webconfiguratie van de router, kijk daar alle instellingen nog eens na.

Ik heb de router rechtstreeks op de ethernetpoort aangesloten en een beetje geprobeerd met ipconfig renew en release. Daar kwam opeens een ipadres, een subnetmask en een gateway uit. Die heb ik als fixed ipadres ingevoerd in de configuratie van mijn accespoint, daarna een kabeltje gelegd tussen het modem/router en het accespoint. Eigenlijk tot mijn verbazing werkte het. Nu heeft één pc wireless toegang tot internet.

Wat ik morgen wil proberen is kijken hoe de andere pc reageert op de instelling van een fixed ipadres op het accespoint. Twee dingen moeten nog voor elkaar: de andere pc moet verbinding met modem en internet kunnen maken en de twee pc's moeten elkaar in een netwerk kunnen zien.

Mijn modem/router heeft een automatische configuratie waar ik verder niet bij kan. DHCP-instellingen of wel/niet automatisch een ipadres toekennen kan ik niet instellen. In het accespoint kan dat wel (in ieder geval het ipadres) en daar heb ik dus voor fixed gekozen.

Even voor de goede orde: hebben router/modem, accespoint, en elke pc elk een apart ipadres nodig? En hoe verhoudt dat zich met het ipadres van mijn internetprovider?

Dank jullie voor de tips (was vanavond weg, morgenmiddag weer verder).

Coen.

Ik heb een soortgelijk probleem. Ik heb XP home premium op mijn laptop.
Deze heeft de mogelijkheid om draadloos te communiceren. Daarnaast heb ik een mini USB wireless adapter aangesloten. Volgens apparaatbeheer werkt die naar behoren. de led brandt ook.
Er is geen contact met de router, waar 2 andere computers en een printer draadloos werkend op zijn aangesloten
ipconfig /renew levert het volgende antwoord: Er is een fout opgetreden bij het vernieuwen van deze interface: Draadloze netwerkverbinding 2. Kan geen contact met de DHCP server maken.

Is er iets kapot?

Het is niet de bedoeling in iemand anders zijn vraag een nieuwe vraag te stellen. Daarnaast is het topic uit 2004.
Ik sluit dit topic, uiteraard kun je een nieuwe vraag stellen voor je probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan