IP adres van mijn Switch achterhalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tim687

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 apr 2010
Beste leden,
Sinds een tijdje heb ik het IP adres van mijn Switch moeten veranderen omdat die conflicteerden met die van mijn router. Normaal ben ik altijd heel precies met dit soort gegevens maar deze keer heb ik ze niet opgeschreven :o.
Nu ben ik toch wel nieuwsgierig hoe ik hem kan terug vinden?
Is er een programmaatje dat alle IP adressen test in het netwerk omdat kijken of ze bereikbaar zijn?

Hartelijk bedankt,
Tim

Nogal onduidelijke vraag:
a. Merk + type switch?
b. Reageert die switch op PING aanvragen? Indien ja, dan kun je op deze manier kijken welke apparaten er in je netwerk zitten. Filter daar uit de apparaten die géén vast ip-adres hebben, dus die op je router via DHCP een ip-adres gekregen hebben (kun je in de DHCP lease-tabel zien in de configuratie van de router) en natuurlijk (het ip-adres van) de router zelf.
In een CMD-prompt of via een batch-bestand:
Code:
for /L %%i in (1,1,254) do ping -n 1 -w 1 192.168.1.%%i > nul
arp -a
Hierbij 192.168.1 vervangen door het ip-segment waar jij je in bevindt.
c. Heb je het MAC adres van de switch ook ergens (staat meestal op een sticker op de switch zelf). Indien ja, dan kun je d.m.v. ingrepen in de ARP tabel een (vrij) ip-adres in de actieve reeks koppelen aan het MAC adres, zodat je via het gekoppelde ip-adres bij de switch-configuratie kunt komen. Alternatief kun je via de volgende batch-commando's het juiste ip-adres achterhalen (variant op b.).
In een CMD-prompt of via een batch-bestand:
Code:
for /L %%i in (1,1,254) do ping -n 1 -w 1 192.168.1.%%i > nul
arp -a | find /i "xx-xx-xx-xx-xx-xx"
Hierbij 192.168.1 vervangen door het ip-segment waar jij je in bevindt en in xx-xx-xx-xx-xx-xx de xx'jes vervangen door wat je als MAC adres op de switch gevonden hebt (de streepjes horen erbij!)

Tijs.

Laatst bewerkt:
Het merk van de Switch is: Digitus 24 Port Smart Switch
moet je deze commando's uitvoeren in bijv. cygwin?

Ik praat over CMD-venster en batch en jij praat over cygwin?? Ik heb het dus over commando's die je vanuit een Windows-computer kunt uitvoeren, jij niet?

Tijs.

jawel, maar wist t niet zeker :-P
ik zal het nog een x proberen dan, cmd gaat meteen weer uit als ik dat doe
Aha was vergeten t ip aders te veranderen :o

Laatst bewerkt:
Je moet eerst een CMD prompt openen en daar dan de commando's in intypen (of beter nog: plakken). Natuurlijk aanpassen aan je ip-reeks etc. zoals ik al aangaf.

Tijs.

I know was t alleen ff vergeten
Hij is druk bezig

Laatst bewerkt:
Je kunt ook angryIP scanner proberen op je netwerk. Mocht je switch niet op ping reageren kun je meteen andere poorten testen (bijv. 23, 80, 443).

Ik denk dat het angryIP scanner gaat worden, dat met cmd is gwn te gevoelig voor fouten enzo

Ik denk dat het angryIP scanner gaat worden, dat met cmd is gwn te gevoelig voor fouten enzo

Niet gevoelig voor fouten zolang je maar kopiëren en plakken gebruikt. :D
Wat mijn commando's doen is een ping (zodat er arp entries ontstaan) naar alle ip-adressen op je ip-segment die je later dan weer uitleest met arp -a (en in geval van c. filtert voor het MAC adres dat de switch heeft).

Tijs.

Ik kan niks vinden, het is trouwens zo opgebouwd:

Ziggo Router -> Switch -> Asus RT-N66U
Moet ik dan met de ziggo router verbinden?

Inderdaad, je zult aan het Ziggo router segment moeten verbinden.

Tijs.

Aha, kan ik dit doen zonder dat ik een meters lange kabel moet gebruiken?

Paar mogelijkheden:
a. Je kunt (alternatief) verbinden aan de switch, want ook die zit in hetzelfde segment.
b. Gebruik een laptop en sluit die bedraad aan op de switch of Ziggo router.
c. Gebruik de kabel die nu in de WAN aansluiting van de Asus RT-N66U zit. Natuurlijk verliest dan iedereen die nu via de Asus verbonden is Internet toegang, maar dat komt weer terug zodra je (na je werk) de kabel weer terugstopt in de WAN aansluiting van de Asus.

Tijs.

Aha das nog niet zo'n slechte
Zal het zo ff proberen ;-) Die met die kabel omwisselen dan

Wacht ik bedenk me nu in eens dat ik lieg :-P
het is wel zo aangesloten Ziggo Router -> Asus RT-N66U - Switch
Sorry

Dan moet je dus gaan testen vanaf het segment van de router.
Gebruik AngryIP met een poortnummer waar de switch op reageert (80 (http)? 443 (https)? etc.)

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan