IP adres verschilt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

PJnijm

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 feb 2005
Als ik mijn IP adres opzoek via internet zoals op deze site http://www.watismijnipadres.nl/ dan zie ik een ander IP adres dan via mijn eigen pc

Ik snap dit niet.

Via mijn pc zoek ik naar

Lan verbindingen
Status
Details
Ipv4 (staat een compleet ander nummer ra ra hoe kan dat)? Volgens mijn collega is dit een PUBLIC number.

Laatst bewerkt:
Wanneer je op een lokaal netwerk zit (tegenwoordig bijna altijd) dan heeft je PC ook een lokaal IP-adres.
Dit zal beginnen met 192.168. of met 10.0.0

Met de door jou gebruikte site vindt je je IP-adres zoals dit op het WAN gebruikt wordt.

Wanneer je op een lokaal netwerk zit (tegenwoordig bijna altijd) dan heeft je PC ook een lokaal IP-adres.
Dit zal beginnen met 192.168. of met 10.0.0

Met de door jou gebruikte site vindt je je IP-adres zoals dit op het WAN gebruikt wordt.

En waarschijnlijk ook als je VPN wil gaan gebruiken. Ik ben hier namelijk mee bezig. Zo ver ik heb begrepen staat het PUBLIC IP nummer niet op je pc.

VPN heeft hier weinig mee te maken: Als de verbinding er is verbindt die je lokale ip-adres (dus zo'n 192.168.x.x of 10.x.x.x of 172.16.x.x) met een ander lokaal netwerk (ook weer zo'n ip-adres van zojuist, maar wel een ander netwerk dan de jouwe).
Natuurlijk moeten de VPN-partijen zelf via publieke ip-adressen hun verbinding opbouwen, dus daarom zijn de publieke ip-adressen van beide kanten (of soms is maar 1 publiek ip-adres genoeg) ervoor nodig.

Lokale ip-adressen worden door routers of routermodems uitgereikt, zodat er, gebruikmakend van slechts 1 publiek ip-adres er toch meerdere pc's/laptops/smartphones Internet toegang kunnen hebben.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dank je wel voor de uitleg. Wist wel dat het publieke IP nummer wel een vereiste is om de verbinding tot stand te brengen.

Weer wat geleerd.......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan