Ip-adresconflict

Status
Niet open voor verdere reacties.

Krist

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2002
Berichten
346
Sedert vorige week zegt de server: Ip-adresconflict gevonden door ander systeem op het netwerk.
Wat betekent dit? Hoe kan ik de ip-adressen scannen of bekijken?
Wat is het gevolg?
 
Heb je een netwerk? En welk besturingsprogramma('s) gebruik je?
 
Ja,

win2000 als server en daaraan een 15-tal pc's
server 192.168.0.1
router 192.168.0.2
pc's 192.168.0.*

Heb onlangs een draadloze router aangesloten en een uitgetest met mijn laptop. Was nog niet beveiligd. Heeft maar 1 week aangestaan. Nu ligt hij weer uit.
Kan daar iets mee te maken hebben?
 
je ip adres kun je op twee manieren bekijken, tenzij je geen XP gebruikt, anders weet ik het niet :p.

je kunt op start > uitvoeren > "CMD", dan kom je in de opdrachtprompt. hier type je "ipconfig". krijg je je ip adres te zien.

Ook kan het via netwerkverbindingen, daar moet ie ook bij staan als je de goeie verbinding selecteerd.

Succes

Groeten Tha Vink
 
mijn ip-adres ken ik. Het conflict komt op de server.
Die zegt dus dat er een ander systeem op netwerk zit.
En daardoor een ip-adresconflict geeft
 
bestaat er een instructie waardoor ik alle actieve ip-adressen kan opvragen?
 
kijk 's bij de cmd en dan het command 'config /' daar staan een aantal opties, en anders is er wel software voor. deze ken ik niet, maar ik weet dat ze er zijn, zoek anders's bij downloads.com
 
kan het zijn dat een pc in het netwerk een vaste IP adres heeft.
Die geen adres van de DHCP server krijgt.
Kijk ook bv even naar printserver(s) oid.
 
Alle pc's hebben een vast IP-adres.
Vorige week waren een aantal pc's hun ip kwijt?
Heb deze opnieuw moeten instellen.
Als er dan nog een pc zou zijn zonder ip, geeft dit dan conflicten?
 
Geplaatst door Tha_Vink
kijk 's bij de cmd en dan het command 'config /' daar staan een aantal opties.

ipconfig/all lijkt me een betere optie,maar denkt dat jij dat wel weet,alleen was je misschien vergeten verder te type?:)
 
Ik geef deze instructie in maar het schermpje floept direct weg. Is er een optie om het te laten staan op het scherm?
 
Geplaatst door Krist
Ik geef deze instructie in maar het schermpje floept direct weg. Is er een optie om het te laten staan op het scherm?

eerste een dos box openen
in xp en win2000 start uitv0oeren CMD
in me, 98 of 95 start uitvoeren command
 
Jawel,

Maar nu zie ik enkel de door mij gebruikte ip-verbindingen. Ik zou graag de ip-adressen scannen van alle op het netwerk aanwezige pc's.
groeten
 
idd zo'n progr
dank
Ik scan volgende week het probleem netwerk
nog een fijn weekend
 
In systeembeheer zie ik de foutmelding:
Het systeem heeft een adresconflict gevonden voor 192.168.0.1 waarbij het systeem het netwerkhardwareadres 00:0f:3d:21:1e:at heeft.
Hierdoor kan het netwerk verstoord zijn.

Dit is het adres van de server.
Ik kan met de server ook niet meer op het net.

Iemand?
 
Ik denk dat het opgelost is.
Een aantal pc's hadden hun ip-adres door één of ander euvel terug op automatisch gezet?
Ik maakte de reflex dat dit ook met de router wel eens het geval kon zijn. En inderdaad, ook de router was naar zijn defaults teruggekeerd, zijnde 192.168.0.1 (zelfde als de server). Heb nu de instellingen gewijzigd en tot nu toe geen problemen meer.
Bedankt voor de reacties!
 
Ik denk dat je het beste of je server een nieuw ip-adres kunt geven. Of alle ip-adressen bij alle computers opnieuw te instellen/controleren.
Misschien is het handig om dan meteen een excel-bestandje te maken waarin van elke computer de naam staat en het ip-adres.
Misschien kan het zelfs handig zijn om nog meer gegevens erin te zetten, denk aan mac-adres, besturingssyteem, gebruikers, harde schijf-grootte, hoeveelheid geheugen, poort op de switch etc etc.

Kan misschien weer eens van pas komen ... ook als iemand anders eens naar het netwerk komt kijken ofzo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan