IP adressering in DMZ zone

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eusebio83

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2013
Ik zou wat raad kunnen gebruiken ivm met het adresseren van servers in een DMZ zone. Deze servers in DMZ wil ik toewijzen aan verschillende VLAN ' s .(dus ook verschillende subnets).

Stel er staat een webserver, proxyserver en mailserver in de DMZ . Dewelke alle 3 zijn aangesloten op een layer 3 switch. Deze layer 3 switch is vervolgens aangesloten op een firewall. En de firewall is aangesloten op een router .

router ----- firewall ----- layer 3 switch .

De router heeft 4 interfaces .
1. WAN poort met publiek IP 210.100.35.5/24 (fictief)
2. LAN poort met IP 192.168.10.0/24
3. LAN poort met IP 192.168.20.0/24
4. Deze interface moet verbonden worden met de firewall. Aangezien ik de servers achter de firewall een publiek IP wens te geven , neem ik aan dat deze interface ook een publiek IP moet krijgen , is dit correct ?

Aangezien ik elke server in een andere VLAN wil steken, moet ook elke VLAN een ander subnet hebben.
Hoe krijg je dit werkende , aangezien je meestal een range publieke IP ' s uit hetzelfde subnet krijgt toegedeelt van de ISP ?

Je hebt een DMZ, maar wel een firewall? Ik neem aan dan alleen voor specifieke aanvallen?

In principe zou je router of switch gewoon een IP kunnen toewijzen aan je VLAN. Een en ander afhankelijk van het type e.d. Overigens is je opmerking over de noodzaak van het hebben van meerdere subnets ook niet per se noodzakelijk (wel vaak makkelijkst).

Normaal gesproken zij interface 4 een virtual interface zijn zonder noodzakelijk ip adres en intern dit afhandelen via vlan routing. Anders zou je switch kunnen dienen als gateway en de router alleen "dom" de pakketten forwarden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan