Ipadres met 2 namen???

Status
Niet open voor verdere reacties.

mereltje

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2005
Waarschijnlijk een rare vraag..... ik ben het ook nog nergens tegen gekomen.... Misschien dat iemand het weet.

Ik heb ik mijn netwerk een computer draaien die onder 1 ipadres 2 verschillende namen uit geeft.

wanneer ik op de computer kijk, staat de naam, die ik eraan heb gegeven, als computernaam. ik kan ook niks raars vinden.

Ik draai een windows 2003 server in op de computer staat windows XP.

Kan iemand mij misschien vertellen hoe dit zou kunnen?

Heb je een DNS service draaien op je server 2003?
Misschien heb je 2 A (host) records erin die verwijzen naar hetzelfde IP-adres.

Kijk ook eens in je hosts file onder "c:\WINNT\system32\drivers\etc\hosts" op de 2 PC's.

Ik zal zo even kijken in de host file.

Het is echter wel 1 computer met 1 ipadres, maar 2 verschillende netwerknamen. En dat terwijl er maar 1 naam is opgegeven.

Wat zegt hostname?

Behalve een A record kan het ook nog een CNAME record zijn.

Als ik in dat bestand hosts kijk dan zie ik het volgende:

# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# Dit is een voorbeeld HOSTS-bestand dat wordt gebruikt door Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# Dit bestand bevat de toewijzingen van IP-adressen naar hostnamen. Elke vermelding
# moet op een afzonderlijke regel staan. Het IP-adres dient in de eerste kolom te worden
# geplaatst, gevolgd door de bijbehorende hostnaam. Het IP-adres en de hostnaam dienen
# gescheiden te zijn door ten minste één spatie.
#
# Daarnaast kunnen opmerkingen (zoals deze) worden toegevoegd op extra
# regels of gevolgd door de computernaam, voorafgegaan door een #.
#
# Bijvoorbeeld:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # bronserver
# 38.25.63.10 x.acme.com # x clienthost

127.0.0.1 localhost

Dit staat echter ook zo op alle andere pc's in het netwerk.

Maar waar haal je een A record of een CNAME record vandaan... waar kan ik deze vinden?

Waar zie je eigenlijk die tweede naam dan?

En CNAME en A records kan je bekijken in de DNS-mmc, via administrative tools op server of op werkstation met package geinstalleerd.

ik kan uitlezen welke ipadressen het meeste gebruik maken van het internet, binnen het netwerk.
Ik zie hier alleen een ipadres staan, dus om erachter te komen welke pc dit is, moet ik hem pingen.

Ik kreeg daar echter een pc naam die niet in het netwerk voorkomt. Na lang zoeken weet ik nu wel welke pc het is.. maar niet hoe dit kan.

De pc geeft echter met 1 ipadres 2 namen uit.

Ik heb bij de dns gekeken en daar staan beide namen tussen die allebei verwijzen naar hetzelfde ip-adres.

Kan ik dit dan zomaar verwijderen.

En een andere vraag, hoe komt deze naam er dan tussen, deze heeft nog nooit in ons netwerk bestaan en is ook nergens toegekend.

Kan zijn dat iemand die naam heeft toegevoegd ooit omdat ie iets wilde uit testen, of dat een oude computer vervangen is, en die taken nu op die nieuwe computer staan, en met deze verwijzing kan het dus gewoon blijven werken.

Ik zou hem zeker niet zomaar verwijderen, maar kijk eens naar wat voor type het is in DNS? Dat kan soms al iets vertellen over hoe de vermelding daar komt.

Maar waarschijnlijk heeft ooit iemand het handmatig ingevoerd in DNS.

Ik heb zelf ook zo'n situatie, maar daarbij gebruikte ik verschillende namen om twee verschillende websites vanaf 1 computer te serveren, was puur om te spelen/testen/prutsen :D

Normaal kun je zelfs allebij de entries verwijderen in de DNS.
Dan op de pc het "ipconfig /registerdns" in een commando scherm ingeven en de PC zal zelf terug een host record aanmaken op je DNS.

Mocht dat niet lukken kun je hem daarna nog altijd manueel terug toevoegen.

PS: Alles wat in je hosts file met een # begint is commentaar. Het enige wat je er dus instaan hebt is je loopback adres (127.0.0.1) dat is standaard.
Mocht je ooit een site willen bouwen en ze al testen zonder ze on-line te zetten kun je in de hosts file aanpassingen maken (gewoon even ter info)

Hm, was IPCONFIG /FLUSHDNS niet ook een oplossing geweest in dit geval?

Nope, want dan flush je alleen de cache van de dns-resolver. Dus de dns-opzoeker op de client. En hier was sprake van een dubbele registratie op de server zelf ;)

Ach, zo. Ik dacht dat als de client zichzelf kan registreren bij de DNS server met ipconfig /registerdns, dat hij zich dan ook kon onregistreren met ipconfig /flushdns.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan