iPhone 4S onder stroom

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeremyKok

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2010
Hallo iedereen,

Daarnet zat ik terwijl mijn iPhone 4S aan de computer aan het opladen was, het spel Temple Run te spelen op mijn iPhone, en ineens geeft mijn iPhone een elektrische schok. Best pijnlijk was het, en heb nu nog wat pijn in mijn arm. Ik heb geen idee hoe dit kon. Heeft iemand enig idee?

Mvg,
Jeremy Kok

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Misschien had je iets wat statisch geladen was.
Dat kan, zeker als een telefoon op een PC zit aangesloten, soms komen.
Maar als het echt pijnlijk is, dan is waarschijnlijk je iPhone kapot (temminste, niet veilig om te gebruiken).

Groetjes, WDHBGS

Hallo

Indien deze p.c. voorzien is van een geaarde netstekker , is deze dan ook aangesloten op een korrekt geaard stopkontakt.

Het niet geaard zijn van een p.c. is vaak de bassisoorzaak van voortijdig sneuvelen .

De ganse p.c. (chassis) staat dan immers onder spanning ( +/- 115V)

Controleer dus de aarding van deze p.c. (of laat deze controleren)

Statische elektriciteit is een andere reeds vermelde mogelijkheid.

Peter

Het komt niet door statische elektriciteit. Veel Iphones hebben elektrische lading aan metalen delen rondom de behuizing omdat ze niet geaard zijn. Het verschijnsel doet zich alleen voor wanneer de telefoon aan de lader zit. Je merkt het doorgaans alleen wanneer je goed probeert te voelen. De laadstroom kan helaas wel eens te hoog worden waardoor je dan geen onprettig gevoel meer hebt maar een echt veel hardere schok krijgt. Het doet zich ook voor bij het gebruik van de oordopjes. Je krijgt dan een schok aan de oren of zelfs recht er tussenin. Probeer een andere lader of in dit geval een andere computer/laadmethode, anders ligt het aan het toestel en zal je deze terug moeten brengen, zelfs buiten de garantie. Volgens Nederlands consumentenrecht moet een toestel doen wat je ervan verwachten kunt. De winkelier moet dan nog een evenredig deel terug betalen. Nogmaals: een klein comfort probleem zal je moeten accepteren want hiervoor neemt Apple de telefoons niet terug. Grotere schokken maken niet alleen het gebruik totaal onmogelijk maar kunnen ook niet goed zijn voor de chips die er in zitten. Verder: er kan een condensator stuk zijn of contact maken met grond waardoor een koe nog wel kan omvallen omdat die heel veel spanning opslaan terwijl ze de stroom in circuits verdelen.

http://forums.whirlpool.net.au/archive/1047925

@Alfred 2, mag dat dan wel volgens de Europese Unie?

Bij een goed werkende Iphone met wat lekstroom is er hooguit sprake van klein ongemak. Een tinteling aan de vingers. Je krijgt ook wel eens een schok bij het uitstappen uit de auto omdat die opgeladen is door de wind of bij het uittrekken van een trui en het aaien van de kat. Om nog maar niet te spreken van inductie stroom wat ongemerkt rond spanning voerende onderdelen loopt en waartegen gewaarschuwd wordt voor bij kleine kinderen. Verder nog de "straling" of statische elektriciteit van de computermonitor waartegen ik hier nog een glazen scherm heb en geïoniseerde lucht uit luchtfilter installaties. Zendstroom en aardstralen.

Je zult bij een heftige schok tijdens het laden moeten nagaan of de lader stuk is en te veel spanning levert of dat er een condensator of stroomverdeler in de telefoon kapot is. Lopen deze leeg, dan is er altijd sprake van onverklaarbaar veel stroom. De eerste door de wetenschap toegepaste batterij was een condensator, de "Leidse fles." De vonken vliegen daarmee door de kamer, bijvoorbeeld bij de Van de Graaffgenerator. Condensatoren maken elektronica inderdaad gevaarlijker maar zijn als één van haar belangrijkste componenten niet te vermijden. De kastjes waar die in zitten hebben wel stickers met waarschuwingen voor hoogspanning en/of het openen ervan is bemoeilijkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan