Irfanview vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

klepzeikers

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2001
Berichten
952
Heb met behulp van irfanview 3.95 een logo vergroot en hier zelf een tekst ingezet. De indeling van de tekst is prima, maar nu wil ik de kleur van de letters aan passen. Wil dus meerdere schermen maken van het logo maar dan de letters een andere kleur geven, zodat ik kan kijken welke kleur het beste uitkomt in het logo.
Ben al zelf aan het rommelen geweest maar kom er niet uit, is hier een handigheidje voor :confused:
 
Klik in het venster Tekst aan afbeelding toevoegen op de knop Lettertype selecteren.
In het venster dat verschijnt kun je niet alleen de kleur, maar ook het lettertype, de lettergrootte en de tekenstijl instellen - zie bijlage.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
:thumb:
Bedankt Guus, dat is gelukt,nu nog een vraagje.
Heb nu het logo en de tekst klaar.
Het logo heeft de afmeting 30x17 cm gekregen.
Ik wil dit logo op dit formaat af laten drukken als reclame stickers door een bedrijf. Als ik nu de afbeelding bekijk krijg ik een beetje twijfels of de letters wel strak zullen worden geprint als sticker. Want vage of onstrakke letters is natuurlijk geen gezicht. Is het mogelijk om hier m.b.v. irfanview duidelijkheid in te scheppen, misschien is er een optie ware grootte op het scherm ofzo of letters strak maken.
Het logo uitgeprint op mijn epson printertje en daar zijn de lijnen overal niet echt strak,maar dit komt ook mede door het simpele printertje denk ik.
Hopelijk heb je nog een goed idee.
:D
 
Laatst bewerkt:
Daar kan ik niet zoveel zinnigs over zeggen; ik mag dan aardig met dit soort programma's overweg kunnen, maar ik heb geen grafische opleiding gehad.
Wel een paar tips.
Je zegt in je vraag dat je het logo hebt vergroot en dat leidt meestal tot scherpteverlies. Ook randen worden vaak meer gekarteld. Je kunt dus het beste starten met een afbeelding die al de juiste grootte heeft. Misschien kun je aan een scan van het logo komen die al het goede formaat heeft.
Gebruik verder tijdens het bewerken van de afbeelding alleen het bitmap-formaat (*.bmp) en geen *.jpg of *.gif. Die laatste werken met compressie, wat de kwaliteit vermindert.
De afbeelding zal ook in het kleurenschema CMYK (Cyan Magenta Yellow blacK) moeten worden aangeleverd, dat de standaard is voor kleurmateriaal dat gedrukt moet worden.
IrfanView kan alleen overweg met het schema RGB (Red Green Blue) dat de standaard is voor schermweergave - klik.
Programma's die wel met dit kleurschema kunnen werken zijn bijvoorbeeld Photoshop en Paint Shop Pro.
Ik zou gewoon eens contact opnemen met een drukkerij om te vragen aan welke eisen jouw afbeelding moet voldoen willen ze er mooie stickers van kunnen maken.

Guus.
 
Ga zeker contact opnemen met de drukker.
Bedankt voor dit perfecte antwoord en de tijd die je er ingestoken hebt.
:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan