IRQ handmatig toewijzen..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tarabass

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 jul 2004
Hallo,

Na nooit een probleem ontdekt te hebben, heb ik na het aansluiten van een nieuwe monitor een irq probleem en doet mijn geluidskaart (pci) het niet meer. Na wat onderzoek (systeeminfo) kwam ik er achter dat sommige apparaten dezelfde IRQ-adressen gebruiken. Nu wordt door twee usb-poorten (openhcd usb) beide 20 gebruikt en twee andere 21. Mijn geluidskaart gebruikt 16, net zoals mijn videokaart. Vandaar dus het probleem.

Maar goed, deel twee. Hoe pas ik deze irq's aan? In mijn bios kan ik alleen 3 t/m 15 aanpassen, maar 16, 20 of 21 staan er niet tussen. Hoe kan ik mijn geluidskaart toewijzen aan bijv. IRQ-adres 18, die nog vrij is?

Plz help want zonder geluid kan ik niet leven :p

Gr. Tarabass

Laatst bewerkt:
Volgens mij luidt de standaard tip in dit geval: wissel je pci kaarten eens om. Niet dat het mij ooit geholpen heeft, maar wie weet

dropl zei:
Volgens mij luidt de standaard tip in dit geval: wissel je pci kaarten eens om. Niet dat het mij ooit geholpen heeft, maar wie weet

Hmm, ja ik heb er maar één pci-geluidskaart inzitten. Videokaart is agp. Ik heb de geluidskaart nog niet in een ander pci-slot gestoken maar ik kan het wel even proberen..

Even proberen.. :)

Virtuele irq's werken alleen in windows als de ACPI in de bios op aan staat, en windows als ACPI pc is geconfigureerd.

Een uitleg.

Bedankt voor jullie reacties! Ik had al het één en ander gelezen over ACPI etc. en dat zou alleen bij een schone install van windows ingeschakeld kunnen worden ofzo? HAL etc..

Nouja, ik heb mijn geluidskaart in een ander pci-slot gezet en tot nu toe draait alles weer goed. Het probleem lijkt opgelost! Al blijf ik wel nieuwsgierig hoe ik nou bijv. die usb-poorten zou kunnen toewijzen aan een ander IRQ-adres want hbe dat nog nooit gedaan en leer graag. Vooral omdat het gaat om (nu nog) 20 en 21 die dus niet in de bios te vinden zijn.

Iig bedankt! :thumb:

Virtuele irq's kun je helaas niet wijzigen, en de andere soms door een andere configuratie te kiezen, maar alleen de com en lpt poorten kun je daadwerkelijk veranderen, maar daar schiet je ook niet zoveel mee op.

Lange Pier zei:
Virtuele irq's kun je helaas niet wijzigen, en de andere soms door een andere configuratie te kiezen, maar alleen de com en lpt poorten kun je daadwerkelijk veranderen, maar daar schiet je ook niet zoveel mee op.

Eigenlijk raar, want door een fout in de plug&play heb ik nu twee usb-bussen die het niet doen. Daar kwam ik achter doordat ik met die geluidskaart aan het rommelen was. En nu las ik net ook dat het in linux wel veranderd zou kunnen worden, is dat waar?

Tarabass zei:
Eigenlijk raar, want door een fout in de plug&play heb ik nu twee usb-bussen die het niet doen. Daar kwam ik achter doordat ik met die geluidskaart aan het rommelen was. En nu las ik net ook dat het in linux wel veranderd zou kunnen worden, is dat waar?

Bij mij krijgen alle USB hostcontrollers dezelfde IRQ toegewezen, bij Linux zul je niet zo gauw een IRQ conflict tegenkomen, die is bestandsgestuurd, alles is een bestand.

Bij windows XP overigens ook niet, indien er geen fysieke koppeling is tussen de bussen, b.v. een gedeelde IRQ van de AGP bus en de PCI bus die eronder zit, wat wel vaak voorkomt, of met meerdere PCI bussen, wat ook wel eens gebruikt wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan