IRQ probleem 2e (pci) videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

kennethbeer

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2000
Berichten
92
Ik heb een 2e videokaart bijgeplaatst, krijg nu de melding Foutcode 10 , apparaat kan niet gestart worden. Blijkbaar dus een IRQ probleem.

Wat moet/kan ik nu aanpassen in mijn BIOS?

Kaart zit in PCI slot 1, vrije IRQ's zijn (volgens XP): 2,5,7 en 12. Kan ik een van deze zomaar toekennen aan de videokaart?
Volgens de handleiding van ASUS kan ik bij PCI Configuration per slot aangeven welk IRQ wordt gebruikt. De opties zijn [Auto] [NA] [3,4,5,7,9,10,11,12,14 en 15]

Als ik het goed begrijp zou ik dus 5,7 of 12 kunnen toekennen? Of is dit te kort door de bocht?

Ik heb al gezocht op Helpmij, maar kom niet verder.

Wie kan mij verder helpen?

XP professional / ASUS A7A266

alvast bedankt!

gr. Kenneth
 
Weet je wel zeker dat het om een IRQ-conflict gaat? Kijk nog eens goed in apparaatbeheer.

"Code 10: This code means that the device failed to start (for example, it is missing or is not working properly). To resolve this error code, make sure the device is attached to the computer correctly. For example, make sure all cables are plugged in fully and that all adapter cards are plugged into their slots fully. Follow the suggested solution button and update the device driver. It may be possible to remove the device and re-detect it using the Add New Hardware wizard in Control Panel".
 
deel2

Hoi Bennie,

Dat dacht ik dus ook eerst, dus de kaart is al eens verwijderd (softwarematig) en middels de wizard weer toegevoegd, maar hetzelfde resultaat. Ook de kaart in apparaatbeheer verwijderd, fysiek verwijderd en teruggeplaatst. (een keer in hetzelfde slot (1) en een keer in slot 3.) Kaart wordt herkend maar blijft de foutmelding geven.

Ik weet dat het kaartje (S3Virge DX/GX) het doet, ik heb m nog eens gecontroleerd in een andere machine.

dus ik dacht aan een IRQ probleem...Kan ik een van de eerder genoemde IRQ's zonder probleem toekennen aan PCI slot 1?

gr.
Kenneth
 
Waarom niet? Ik zou het gewoon proberen. Zet in de BIOS dan de boel op "Auto". Hopelijk doet de Windows de rest ...

Groetjes,
Bennie
 
Volgens mij is IRQ 1 gereserveerd voor het toetsenbord, tenminste, meestal...kan het zijn dat je ih BIOS nog eea moet instellen, zoals bijv. de 2e GPU. (AGP/PCI of PCI/AGP)
Dus mijn tip: zet 'm 'ns op IRQ 12. In ieder geval zeker niet de IRQ laten delen met de andere GPU, of de geluidskaart, zo mogelijk met helemaal nix. Suc6!
 
helaas...

bij het toekennen van IRQ 12 hing de pc bij het initialiseren van de PnP apparaten. Kwam ook het BIOS niet meer in......:-(
Uiteindelijk batterijtje er uit , even wachten en weer opgestart, alle IRQs op auto gezet en toen startte ie weer op, maar de foutcode blijft...

Een ander IRQ 'hard' toekennen doe ik dus nu ook maar niet meer..

Ik ga wel proberen met een ander PCI kaartje.

bedankt zover!


gr. Kenneth
 
Toch denk ik- eigenwijs als ik ben- aan een driverprobleem; deze zijn toch wel van beide kaarten geïnstalleerd? hier kun je een progje downen betreffende "MS Windows Error Messages is a small utility that will allow you to look up MS Windows error code numbers and display a descriptive message explaining what the numeric code actually means. If you have software programs that produce numeric error codes now you can find out what they really mean."
suc6
 
Via "attendeer de beheerder" binnen gekregen van babette:

Dit is de reden van de melding:
Ik heb een probleem in mijn hardware. Er staat een geel uitroepteken bij de beeldschermadapter S3ViRGE DX/GX (beeldschermadapter) dit apparaat start niet (staat er bij) Ik heb gezocht onder "zoeken" en kwam op een site waar ik niets anders kan zien dan dit hier te melden.....wie weet raad?

Babette: Reageren doe dmv de reageerknop en niet via attendeer de beheerder
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan