IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL error bij eerste installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

brokenbottle

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2014
Hallo allemaal!

Mijn pc is eindelijk af en ik wou windows installeren. Toen windows loading files klaar was kreeg ik een blue screen met de info: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Nou heb ik natuurlijk gegoogled en dit kwam uit op een driver probleem. Logisch want ik heb mijn pc zelf gebouwd. Helaas kreeg ik bij de onderdelen geen driver cd oid.

Nu is mijn vraag hoe zou ik deze drivers kunnen installeren zonder dat er windows op zit?

Of duid het op een heel ander probleem?

Alvast bedankt
Robin

Standaard drivers zouden deze melding niet mogen geven. Waarschijnlijk is je installatie-medium niet goed. Even opnieuw downloaden en branden (naar USB-stick of DVD). Naar USB-stick doe je dit met Rufus: klikkerdeklik! Kies bij 'Partitie-indeling en type computer' voor dit:
rufus_gpt.png

Het kan misschien iets anders eruit zien, maar je moet kiezen voor GPT-indeling.

Waar zou ik evt een wel goede iso kunnen vinden van windows 7, 8 of 10 64 biy ivm de rotzooi die rondsingert op het web

Ik heb dit uitgeprobeerd het enige wat hij nu doet is laden en dan zonder blue screen uitvallen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eens naar de media creation tool: klikkerdeklik! Laat een ISO maken en schrijf deze met Rufus naar een USB-stick. Dan kan er zeker niets fout gaan. Mocht dat wel fout gaan, probeer dan eens de Ubuntu iso te booten vanaf een USB-stick. Boot die ook niet, dan moeten we eens naar de pc zelf gaan kijken, want daar klopt dan iets niet.

Oja, post ook eens de specs van je PC. De Intel Pentium G3258 werkt bijvoorbeeld niet met Windows 10 en kan dit soort fratsen veroorzaken ;).

Laatst bewerkt:
Ik zal de ubuntu nu gaan proberen.

Ik vind het zo gek aangezien ik ooit handmatig een windows 7 bootable usb stick gemaakt heb waar meerdere systemen mee geïnstalleerd zijn dat die al niet werkt.
Maar ik heb de hoop gevestigd op ubuntu!

Sorry helemaal vergeten dit is mijn pc:

Moederbord:
Asus p7h55-m-pro (socket 1156)
Voeding:
recom volgens mij (450 watt)
Processor:
intel i5 650 (3,20ghz)
Videokaart:
Sapphire RADEON HD 6450
CPU koeler:
Gelid Solutions Siberian
Kast:
Cooler Master Elite 310 - Midtowermodel
Ram:
4Gb ram
Hardeschijf:
(gewone sata 500gb lag nog in huis)

1711057.jpg

Maar serieus. Die voeding is echt troep. Ik kan me voorstellen dat die roet in het eten gooit. Vervang die.

Ja dat had ik al eerder gehoord haha..
Maar ik heb een 600 watt voeding liggen die ook van een goedkoop merk is 'power' heet het merk dat zegt genoeg denk ik haha
Maar met die voeding (splinter nieuw) draait de pc niet eens..

Voordat hij vervangen word moeten we eventjes wachten op de volgende payday helaas...

De ubuntu geprobeerd maar tot nu toe nog geen resultaat...
Bah wou dat ding het gewoon zonder moeite deed haha

Nieuwe info over ubuntu...

Hij installeerde en na een poosje viel de pc toch uit.
Ik begin nu toch te denken dat de pc te weinig stroom krijgt en dan logische wijs uitvalt.
en bij windows er een bsod te voorschijn komt.

Zou dit kunnen of is het onzin wat ik nu verklaar?

De voeding levert inderdaad te weinig stroom of juist te instabiel stroom, waardoor het moederbord de pc uitzet. Hardware kan hierdoor stuk gaan, dus gebruik die voeding niet meer. Vervang em door iets van een goed merk, zoals Seasonic, Be Quiet, Cooler Master o.i.d.. Google erop.

Bij je nieuwe voeding heb je aan 500 watt genoeg. Met een upgrade in het achterhoofd zou je meer kunnen nemen.

Dankjewel :)
mijn budget is niet zo heel groot dus hoop voor niet te veel geld iets leuks te kunnen vinden.

Zou dit dan betekenen dat ik nu nog niks kan. Met mijn pc tot mijn payday haha.

Ik snap alleen niet hoe het kan dat een splinter nieuwe 600 watt voeding niet werkt op deze pc (ookal is het een b merk)

Beste brokenbottle,

Ik heb een aantal berichten samengevoegd van je. Indien er nog niemand gereageerd heeft na je laatste bericht en je wilt nog wat info toevoegen kun je hiervoor de knop "bericht aanpassen" gebruiken in je laatste bericht.

Succes met je vraag

Dankjewel voor het samenvoegen.

Als ik de cmos batterij eruit haal komt hij een stapje verder maar valt dan ook uit. Kan het ook nog zijn dat mn bios verkeerd is ingedteld?

Ik heb gedrukt op try ubuntu. Toen starte ubuntu op. Maar als ik veel dingen tegelijk indruk valt hij toch direct uit. Dus dat wijst volgens mij op voeding of bios settings.

Iemand misschien nog tips welke voeding ik moet hebben

Het uitvallen ligt aan die voeding. Gebruik em niet meer. Straks sloopt dat stomme ding nog je hardware. En dan ben je een stuk verder van huis.

De pc staat nu inderdaad uit te wachten op een nieuwe voeding.. Beter iets langer wachten en dan alles wel goed voor elkaar dan een halve pc toch!
Bedankt voor jullie hulp in ieder geval.

Fijn forun is dit als je hulp nodig hebt!

Ik heb zelf niet zo heel erg veel verstand van voedingen. Ik heb hier in huis de 600 watt versie en de 700 watt versie van die. Die werken goed. Ik denk dat 500 watt wel genoeg is voor jouw systeem.

Eindelijk mijn coolermaster 600 watt voeding binnen..
Dus dacht ik ik ga windows installeren. Maar helaas hetzelfde probleem als in het begin.. iemand die dit snapt?

maar even een foto erbij:

[SMALLIMG]http://www.mupload.nl/img/zjij1jyp11y.jpg[/SMALLIMG]

(ik weet het dat de kabels een zooitje zijn maar dat maak ik netjes als alles werkt)

Ohw. Heb je de temperaturen al een keer uitgelezen? Voer deze twee commando's in in terminal (zoek in de dash) in Ubuntu

sudo apt-get install lm-sensors

Bevestig installatie met y

sensors

Wat komt er uit sensors?

Ik heb het zojuist geprobeerd. Maar helaas geeft hij aan dat hij het niet kan installeren die lm-sensors.

Ik begin zelf te denken dat het ligt aan de verspreiding van de koelpasta of de cpu koeler zelf

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan