Irritant probleem met automatische vertaling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Vanavond flink zitten zoeken door een tweetal problemen,

het eerste was een probleem met de IJssel, steeds weer stond er na opslag en heropenen weer Ijssel, dit heb ik opgelost door de autocorrectie voor dat veld uit te zetten. Bijkomend probleem was dat dit formulier moest openen met een expressie voor het veld naam, dus typte ik in die expressie [naam]= gevolgd door de rest.

Misschien dat de ervaren lezer het al raadt, maar het werkte niet doordat Access steeds die [naam] veranderde in [name]. Dat Access bijv. [formulieren] na opslag in [forms] veranderd maakt me niet uit, maar in dit geval is die vertaling bijzonder irritant want ook via opbouwen en selectie van het veld [formulieren]![naam] wordt het vertaald.

Helaas is het veld [naam] volop in gebruik in de database, iets te vaak om het overal te wijzigen. Daarom: is Access te overtuigen die vertaling hier niet te doen en gewoon te vergelijken met het [naam]?

... dit heb ik opgelost door de autocorrectie voor dat veld uit te zetten.
Als de asbak vol is, doe je de auto ook niet weg :). Oftewel: gebruik je juiste functie voor de juiste actie. In dit geval: neem het woord IJssel op in de lijst met Uitzonderingen in de Autocorrectie, maar ziet niet een functie uit die het verder prima doet, en er ook niks aan kan doen dat IJssel nu eenmaal met 2 hoofdletters wordt gespeld.

Je tweede punt: gereserveerde woorden gebruiken in eigen veldnamen is nooit handig. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een veldnaam als [Aantal], dat gelijk is aan de functie Aantal. En die wordt dus nogal eens 'vertaald' naar Count. Maar je zou er een = teken voor kunnen zetten, dan heb je al meer kans dat je vergelijking in tact blijft. Maar de beste tip is natuurlijk: gebruik geen gereserveerde woorden.

OK, bedankt. Maar is er een lijst van gereserveerde woorden?
En inderdaad, uitschakelen van een nuttige functie is meestal niet verstandig, maar het lijkt me ondoenlijk om alle mogelijke afwijkingen al bij voorbaat op te nemen, zeker voor een (plaats)namen veld. Ik zal eens kijken of iets als IJ* of een ander jokerteken mogelijk is.
Nog beter: IJ als uitzondering mag.
Dat ik die functie nog niet eerder ontdekte......

(de = nog niet geprobeerd, wel () en "" e.d.)

Laatst bewerkt:
Access is een beetje vreemde eend in de bijt als het gaat om Autocorrectie. Alle Office onderdelen gebruiken hetzelfde woordenboek, maar gaan er dus nét iets anders mee om. Als je in Word IJssel typt, of IJsselstein, en de tweede hoofdletter wordt vervangen door een kleine letter, dan kun je met <Ctrl>+<z> de tekst herstellen, en wordt de uitzondering gelijk opgenomen in de lijst met Uitzonderingen. Hoef je dus nooit meer iets aan te doen. Doe je hetzelfde in Access, dan herstel je wél de tekst, maar wordt het woord níet opgenomen in de lijst. Zelfde maker, zelfde lijst, zelfde functie! Dus als je veel in Word werkt, dan wordt je lijst vanzelf aangevuld, en heb je in Access het probleem ook niet meer.

Probleem is dat ik de office programma's veelal in mijn werkomgeving gebruik en onze systeembeheerders in hun oneindige wijsheid de functies voor het aanvullen woordenlijsten hebben uitgeschakeld (want dat kan problemen geven) waardoor ik bijv. bij elke mail die ik verstuur weer moet zeggen dat mijn naam wel degelijk goed gespeld is en niet vervangen moet worden door iets anders. Dat het ook mogelijk is woordenlijster per gebruiker aan te laten maken is iets wat ze ook nog niet door hebben.
Ik hoop dat de aanvulling nu in Access wel wordt behouden, anders moet de autocorrectie in dat veld alsnog uit.

Bedankt voor de info.
Overigens, wat je zegt over zelfde maker, op zich juist. Probleem alleen bij M$ is dat verschillende teams aan onderdelen van hetzelfde programma werken, vandaar dat er voor hetzelfde doel vaak meerdere wegen zijn om dat te bereiken. Dit merk je vooral in Windows zelf. Sommige van die teams die hun werk niet in het eindproduct zelf terugvonden hebben zelfs hun bijdrage los uitgebracht, bekenste voorbeeld hiervan zijn de diverse instellingstools die te vinden zijn en die toch afkomstig zijn van Microsoft zelf. Bekenste voorbeeld is denk ik wel RegClean. Had gewoon standaard in vorige versies van Windows moeten zitten.

Toch vind ik dat een Office Suite ontwerpteam in staat moet zijn om bepaalde afspraken te maken die in alle onderdelen van de suite hetzelfde zijn. Er zijn zat generieke functies (Openen, Opslaan) die dat wél doen, maar een functie die in de meeste programma's echt wel zit (Regeleinde) is in het ene pakket <Shift>+<Enter>, in het volgende <Ctrl>+<Enter> en in een derde <Alty>+<Enter>. Ga mij niet vertellen dat niemand dat bij Microsof dat in de afgelopen 20 jaar (zo lang bestaat de Office suite toch al wel?) dat nog nooit gezien hebben :)

Probleem zit deels bij de inkoopafdeling, die kopen concurrerende programma's op die in Office en andere pakketten worden opgenomen met een M$ jasje en dan duurt het vaak lang voor de integratie geheel volledig is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan