Is Darik's Boot and Nuke een goede HD-Wiper

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er valt vrijwel altijd wel wat terug te halen. Wil je niet dat andere dat kunnen, dan zul je de schijf fysiek moeten vernietigen.

Ze geven zelf geen enkele garantie. Kan bijv. niks vinden over de methode die ze gebruiken. Beetje vaag.

Ik adviseer ActiveKilldisk Free. Die wiped voor normaal gebruik ruim voldoende. Dan kunnen alleen speciale diensten (NFI, FBI, etc.) er nog iets mee.

Bedankt voor de tip.
Clean Dsik Security schijnt ook effectief te zien,
waar het betreft - dat niets kan worden teruggehaald.

DBAN is zeer zeker betrouwbaar en werkt ook goed.
Ik zou voor DBAN kiezen!

En waar baseer je je op? Ik zie enkel dat ze op hun website zelf al een flinke slag om de arm houden. Ik geef toe dat dat waarschijnlijk vooral juridisch ingegeven is en niet perse technisch, maar toch.

Voor de rest wil ik er geen wedstrijd tooltjes noemen van maken. Als het werkt, dan werkt het.

Het gaat in principe om het aantal keren dat gewiste bits worden overschreven met willekeurige data. Na één enkele keer overschrijven kan er in het laboratorium nog van worden gemaakt of het daarvoor een 1 of een 0 zal zijn geweest. Er is dan nog aantoonbaar verschil in sterkte van het magnetische veld van het bit.

De software die dit niet vermeld, heeft deze optie duidelijk niet en zal de gegevens op de schijf gewoon laten staan, als gewist gemarkeerd en/of met de FAT verwijderd. Grote stappen snel thuis.

Darik's Boot and Nuke valt wél onder de categorie databescherming. Lees het onderste maar:

DBAN will automatically and completely delete the contents of any hard disk that it can detect, which makes it an appropriate utility for bulk or emergency data destruction. DBAN is a means of ensuring due diligence in computer recycling, a way of preventing identity theft if you want to sell a computer, and a good way to totally clean a Microsoft Windows installation of viruses and spyware. DBAN prevents or thoroughly hinders all known techniques of hard disk forensic analysis.

@Alfred 2. In principe heb je gelijk. Voor zover mij bekend staat het record intussen op 13 passes, waarna nog data terug te halen valt. Maar ik wil hier geen spookverhalen gaan ophangen en de vraagsteller bang maken. Als je een schijf 1 keer overschrijft met een random patroon (of desnoods nullen), dan is het voor de normale mens (inclusief ICTers) niet meer mogelijk data terug te halen.

Ik heb die opmerking overigens ook gelezen op de website van DBAN, maar ik zie nergens ook maar enig statement over welke methode ze hanteren. Totdat er zich hier iemand meld die de tool gebruikt heeft en daadwerkelijk recovery pogingen heeft ondernomen, ben ik op z'n minst kritisch.

DBAN maakt gebruik van de volgende methodes:

pseudowillekeurige nummers die gegenereerd zijn via Mersenne twister of ISAAC.
De Gutmann methode
DoD 5220.22-M Short (3 passes)
DOD 5220.22-M (7 passes)

En nee ze willen wegens juridische redenen niet aangeven dat het een 100% oplossing is. Of ze daadwerkelijk de DoD 5220.22-M standaard volledig halen weet ik niet maar het is een manier om het erg kostbaar te maken om data terug te halen...

Dus voor mij goed genoeg om mijn prive schijven door te geven (ook als ik ze gewoon in de container ******* gaan ze een nachtje dbannen) zakelijk gebrijken we een EMP achtig apparaat waar op 1 meter een lijn omheen staat waarbinnen je niet moet "bellen" of andere opslag moet houden tijdens het ingebruik zijn van :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan