Is de speedtouch 546 uit de tijd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leadbelly

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2014
Dit is geen routervraag maar een modem. Onlangs heeft mijn provider (KPN) de ADSL snelheid verhoogd maar omdat mijn modem eigenlijk in het museum hoort proviteer ik daar niet van. Het gaat om de speedtouch 546. Ik kom op een downloadsnelheid op 3 MB. Verder werkt wel alles en dan is de vraag of het verstandig is een nieuw modem te kopen, in acht nemende dat ik niet tot de veeldownloaders hoor. De meeste download zal naar windows update gaan. Normaal surfen gaat op zich snel genoeg. Nu zijn er andere opties zoals ook tv bij KPN afnemen, in dat geval krijg ik een gratis modem, terwijl de maandelijkse kosten vrijwel gelijk liggen aan nu. Ook kan ik natuurlijk kiezen voor een andere provider voor internet en of tv. Wat zou een goede optie zijn?

Hoe snel is je ADSL geworden?
3 MB (24Mb) is niet dramatisch slecht voor jouw toepassingen. Je modem kan 100 Mb aan, maar vraag is of voor modems hetzelfde geld als voor routers. Een router van 100 Mb haalt effectief minder dan de helft (zijnde <50 Mb). Verder bepaalt de afstand tot de centrale hoe snel je ADSL verbinding is.
Snel genoeg is maar betrekkelijk. Ik vind ook alles snel genoeg, tot ik wat snellers gewend ben. Dan wil ik echt niet meer terug. (Zoals nu door het gratis Avast antivir, dat fors vertraagt :mad:)
Of je iets anders wilt hang natuurlijk helemaal van je wensen en financiële mogelijkheden af. Ik heb kabel van UPC en 60 Mb down.

Hoe snel is je ADSL geworden?
3 MB (24Mb) is niet dramatisch slecht voor jouw toepassingen. Je modem kan 100 Mb aan, maar vraag is of voor modems hetzelfde geld als voor routers. Een router van 100 Mb haalt effectief minder dan de helft (zijnde <50 Mb). Verder bepaalt de afstand tot de centrale hoe snel je ADSL verbinding is.
Snel genoeg is maar betrekkelijk. Ik vind ook alles snel genoeg, tot ik wat snellers gewend ben. Dan wil ik echt niet meer terug. (Zoals nu door het gratis Avast antivir, dat fors vertraagt :mad:)
Of je iets anders wilt hang natuurlijk helemaal van je wensen en financiële mogelijkheden af. Ik heb kabel van UPC en 60 Mb down.
Maar snel wordt ADSL blijkbaar nooit meer: http://nl.wikipedia.org/wiki/ADSL2
Een ADSL2+-verbinding heeft een theoretische downloadsnelheid tot 24 Mbit/s. Voor ADSL2 (zonder plus) is dit maximaal 12 Mbit/s. De effectieve downloadsnelheid is echter sterk afhankelijk van de afstand tussen de telefoonaansluiting en de telefooncentrale, de kwaliteit van het koper en de demping. Ook is van belang dat de modem zo dicht mogelijk op het IS/RA-punt (telefoonaansluiting in de woning) zit, en dat er vanuit het IS/RA-punt geen vertakkingen aanwezig zijn. Dit zorgt namelijk voor ‘echo's’ op de lijn waardoor de kwaliteit van het ADSL2+ signaal sterk achteruit gaat. Dit is onder andere funest voor een VoIP verbinding (telefonie).

Een nog snellere variant is VDSL en VDSL2.
Afstand tot
telefooncentrale Downloadsnelheid
[bron?]
<0,7 km 24 Mbps
<1,2 km 22 Mbps
<1,6 km 20 Mbps
<1,9 km 20 Mbps
<2,1 km 16 Mbps
<2,3 km 14 Mbps
<2,5 km 12 Mbps
<2,7 km 10 Mbps
<3,1 km 8 Mbps
<3,4 km 6 Mbps
<3,9 km 4 Mbps
<4,7 km 2 Mbps
<5,3 km 1 Mbps

Ik zit op ca 3 km van de centrale. Dat zou betekenen dat het sneller kan, maar..... Als ik een sneller modem neem wordt dan die verbinding sneller of houd de ADSL verbinding elke snellere transmissie tegen en is een sneller modem een zinloze aankoop?

Vraag is of het sneller kan. Die 8Mb is het maximum als alle andere omstandigheden optimaal zijn. Dat zijn ze nooit. Ik denk dus, maar ik ben geen expert op dit gebied, dat je niet veel sneller zult komen. Je modem kan 100 Mb aan, dus dat heeft m.i. weinig zin. Mss door betere foutcorrecties in de nieuwere modems? Maar wordt je gelukkig van een factor 2.
Heb je geen andere mogelijkheid: kabel of glas, want dan zou ik overstappen.
Kijk je nog analoge TV? Zo ja, dan gaat digitale TV je ook veel meer kanalen en beeldkwaliteit bieden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan