Is dit een goed/compleet systeem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrBeanstra

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2001
Berichten
332
Voor het eerst wil ik eens geen standaard systeem kopen, maar zelf een systeem samenstellen en in elkaar zetten. Is dit (voor een beetje technisch iemand) te doen?

Ik speel trouwens weinig zware games, dus een extra dure videokaart hoef ik niet persé. Wel rip ik veel audio CD's en heb ik een flinke verzameling MP3's die ik wil gaan uitbreiden (vandaar de twee keer 80Gb en de Plextor brander die kwalitatief goed ript?) Verder zit ik veel achter de computer en wil ik daarom een goede monitor met een hoge refresh-rate. Omdat ik mijn audio installatie op de computer wil aansluiten zijn computer boxen niet van het grootste belang, maar wel makkelijk omdat ik dan niet noodzakelijk elke keer m'n radio aan hoef te zetten.

Bij een online winkel heb ik het volgende systeem samengesteld:

Behuizing: PX4 middletower AMD/P4 300W € 42,50
Moederbord: Asus A7V8X, LAN, DDR400 - AMD € 99,50
Processor: AMD Athlon XP 2000+, boxed € 98,50
Geheugen: 512Mb DDR333 PC2700 OEM, CL2.5 € 61,50
Harde schijf: Maxtor, 80 Gb PLUS-9 7200 RPM, ATA133, Liquid (2 x) € 205,00
Harddisk bracket: 3.5'' -> 5.25'' ombouw (2 x) € 9,00
Videokaart: XFX Pine GF4 MX440 64Mb + TV & DVI, retail € 75,00
DVD: Lite-on 16x48 bulk € 39,50
CD: CD-RW Plextor, 48x24x48, Retail € 105,00
Geluidskaart: Creative SB Live 5.1, bulk € 39,50
Modem: Analoog, 56K intern modem € 17,50
Keyboard: Logitech Deluxe Acces keyboard, ps/2 € 19,50
Muis: Logitech optical wheelmouse, B69 € 17,50
Floppy: Samsung, 1.44Mb, 3.5 inch € 12,50
Speakers: OEM, 2 speakers + 1 subwoofer € 17,50
Monitor: Iiyama, 19'' MM904UT Vision master pro 455 € 329,50
Afleverkosten: € 6,00
Totaal: € 1.195,00

Is dit wat of ben ik iets vergeten? Zijn er betere/goedkopere opties voor bepaalde componenten? Graag hoor ik opbouwende kritiek.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Voor jou doel een mooie PC. Alleen de speakers lijken mij wat van slechte kwaliteit voor iemand die veel met muziek bezig is. En misschien als je het geld er voor hebt een snellere Processor of toch een GF4 TI-4200.
 
Waarom die hard disk bracket ??

je kan ze toch gewoon onder in de kast (onder de 3.5" FDD) slot hangen ?


voor de rest goed Mobo en een goede keus van het geheugen.
Hou er wel rekening mee dat dit Mobo alleen maar 2x 512 Mb 333Mhz ondersteunt en 1x 1 GB op 400 MHZ

hij ondersteund wel weer 3x op 266 Mhz
 
Kijk daar heb ik wat aan. Ik wist namelijk niet dat je die disk brackets niet nodig had. Dat komt er van als je nooit een systeem zelf hebt samengesteld. Thanx.

Is het trouwens ook verstandig om harddisk coolers te kopen?

Een TI-4200 is me eigenlijks iets te duur. (130 euro duurder!). En omdat ik toch niet/nauwlijks spellen speel lijkt me de MX440 genoeg. Tenzij die echt niks voorstelt (lijkt me toch niet voor 75 euro...)

Over de boxen zit ik inderdaad nog te twijfelen. Ik wil 'm dan wel aansluiten op m'n stereo toren, maar deze heeft weer geen dolby (digital), zodat ik niet de extra's van het 5.1 geluid zal horen... Wat is dan een goede (niet al te dure) 4.1/5.1 set boxen?
 
Ach als je gewoon genoeg ruimte in de kast tussen de disken houdt is er niets aan de hand hoor.

Het is wel lekker om ze te coolen maar ik prefereer een extra case fan.
Die zuigt dan meer warmte uit de kast en dus zullen de disken en de rest van de pc wat koeler blijven.

Zet de disken in iedergeval niet tegen elkaar
Meestal zit er een 2-4 cm tussen en dat is meestal voldoende voor de nodige cooling hoor.

Suc6
 
hoi,

als je veel aan de pc zit zou ik toch een tft-scherm
overwegen, ik heb er zelf één sinds 2 maanden en voel duidelijk minder vermoeidheid dan voorheen.

greetz

jean
 
ach de monitor die die nu heeft gekozen kan ook gewoon lekker 100Hz aan hoor.

Dan merk je er ook niet veel meer van
 
Geplaatst door MrBeanstra
Is het trouwens ook verstandig om harddisk coolers te kopen?

En omdat ik toch niet/nauwlijks spellen speel lijkt me de MX440 genoeg. Tenzij die echt niks voorstelt (lijkt me toch niet voor 75 euro...)

Ik zou bij 7200RPM schijven zeker HD-koelers installeren, of een casefan die een luchtstroom langs de hd's blaast.

Een MX440 stelt eigenlijk niets voor. Maar voor huis-tuin-en-keukengebruik (lees als: geen games spelen) goed genoeg.

Ik heb het niet gecontroleerd, maar ik denk dat 't een en ander nog wel goedkoper kan. Check anders even www.tweakers.net/pricewatch
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door meelman


Ik zou bij 7200RPM schijven zeker HD-koelers installeren, of een casefan die een luchtstroom langs de hd's blaast.

Een MX440 stelt eigenlijk niets voor. Maar voor huis-tuin-en-keukengebruik (lees als: geen games spelen) goed genoeg.

Ik heb zelf een 120GB 7200RPM HD en die wordt lichtwarm. Daar hoeft zeker geen koeler op. De HD's van tegenwoordig worden lang niet zo warm als de HD's van een jaar geleden.
 
ja, dat heeft natuurlijk ook met de plaatsing te maken. Mijn ervaring is dat de holte tussen twee boven elkaar geplaatst hd's erg warm kan worden...
 
Ik zou als geluidskaart voor de soundblaster audigy gaan, onderdelen kunnen nog goedkoper

Groeten Oossie
 
voor een muziekliefhebber is de audiokant inderdaad erg mager. Een creative SB Audigy 1394 (OEM versie kost ong.€80 en een setje creative inspire 5100 (OEM versie ook ong.€80) doet hier al wonderen.
Het kan natuurlijk nog veel beter maar dan komt er wel een ander prijskaartje aan hangen. Als je muziekliefhebber bent denk ik niet dat je met een setje van € 17,50 kunt leven. Die SB live 5.1 kaart kan er als het moet nog wel mee door.
 
Die Sounblaster Audigy is inderdaad minder duur dan ik dacht. Dat is nog wel een optie waar ik over zit te denken.

Qua prijs kan het misschien nog wel goedkoper, maar ik wil niet alle onderdelen bij verschillende winkels kopen (bijvoorbeeld met garantie/problemen). Als het even kan alles bij 1 (maximaal 2). De prijzen die ik hier heb neergezet komen allemaal van Yorcom. Weet iemand een ander adres waar het goedkoper is (liefst in het noorden van Nederland)?

Als ik naast genoemd systeem ook nog een oude 15Gb schijf wil plaatsen, heb ik dan nog wel genoeg aan 300W? Zo nee, wat is dan een goede behuizing/voeding?

Bedankt trouwens voor al jullie reacties!
 
Geplaatst door MrBeanstra
Als ik naast genoemd systeem ook nog een oude 15Gb schijf wil plaatsen, heb ik dan nog wel genoeg aan 300W? Zo nee, wat is dan een goede behuizing/voeding?

Harde schijven zijn niet zo'n grote stroomverbruikers. De proc en de graka verbruiken in een normaal systeem het meeste en de proc en graka die hier in zitten zijn niet echt top-of-the-bill dus ik denk dat je wel genoeg hebt aan 300w. Meer is natuurlijk altijd aan te raden.

Maar, liever 300w van een goed merk, dan 400 van een slecht.
 
Is niet te duur opzich maar kan toch nog wel het een en ander af hoor en zeker gezien het feit dat je hemzelf in elkaar schroeft...maar stuur eens een mailtje zou ik zeggen
 
Ik zou eerst en vooral een betere CPU kopen. Een 2000+ is echt te traag voor dat systeem. Ik zou er minstens een 2400+ in zetten. Als je daar het geld niet voor hebt, koop je een 1700+ gebaseerd op de Thoroughbred core, en klok je die over (gaat echt heel goed, minstens tot 2200 MHz => 2700+).

Ook zou je beter 2x 256 MB nemen, anders geniet je niet van het tweede geheugenkanaal dat de nForce 2-chipset biedt, wat natuurlijk zonde is voor de prestatie.

De HDD's zijn wel goed, videokaart verouderd.. Je zou beter een Radeon 9500 Pro nemen, die is z'n geld dubbel en dik waard.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan