Is dit een goede upgrade?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dutchbull

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 jan 2002
Heb nu:

AMD 2500+
ATI 9600 XT 128 mb
ASUS A7N8X-E Deluxe

En heb in gedachten:

AMD64 3200+
ATI Radeon X 1600XT PCI-E 256 mb
ASUS A8N-SLI

Het syteem wordt gebruikt voor gamen, films en muziek en internet uiteraard. Zouden jullie iets veranderen of is dit een goede combinatie?

Suggesties zijn welkom!!!

Groet

Dit is altijd beter.
Is de vorige te langzaam?
Wat is je ramgeheugen van beiden?

jean42 zei:
Dit is altijd beter.
Is de vorige te langzaam?
Wat is je ramgeheugen van beiden?

Geheugen is 1 GB van Corsair (2x512)

Ja, is idd te langzaam. Heb ook nog het probleem dat het Mobo of de processor niet goed meer werken. De computer sluit zich vanzelf af, als er een film wordt bekeken of als er een game opgestart wordt.

Nu ben ik hier naar de winkel geweest en dit hebben ze mij geadviseerd. Vandaar mijn vraag of het aan te bevelen is.

Met één videokaart en dan een ATI, heb je niet zoveel aan een SLI bord, en de nForce drivers, indien gebruikt, geven veel problemen aan/met de IDE en SATA controllers en schijven.

Maar heb niet te hoge verwachtingen van de snelheid van dit systeem, het is vooral met games en rendering een stukje sneller, maar in allerdaags gebruik zul je het verschil nauwelijks merken.

Heb zelf de AMD64 3200+ op een Asus A8V-E SE, bevalt prima, maar ten opzichte van mijn oudere Asrock K7VT4 A Pro met een Athlon 1800+ valt het in gebruik tegen.

Alleen de videokaart zal met gamen veel meer kunnen en doen.

Hoi,

Ik werk nu op een Athlon XP 3200 + FSB 400 Mhz en 1 Gig dual channel geheugen.
Hiernaast staat een Athlon 64 3200 met hetzelfde geheugen, maar het snelheidsverschil is echt nauwelijks te merken!!
Zoals Lange Pier al opmerkt: de winst zit vooral in je nieuwe videokaart.

Greetz,

Harry.

Lange Pier zei:
Met één videokaart en dan een ATI, heb je niet zoveel aan een SLI bord, en de nForce drivers, indien gebruikt, geven veel problemen aan/met de IDE en SATA controllers en schijven.

Maar heb niet te hoge verwachtingen van de snelheid van dit systeem, het is vooral met games en rendering een stukje sneller, maar in allerdaags gebruik zul je het verschil nauwelijks merken.

Heb zelf de AMD64 3200+ op een Asus A8V-E SE, bevalt prima, maar ten opzichte van mijn oudere Asrock K7VT4 A Pro met een Athlon 1800+ valt het in gebruik tegen.

Alleen de videokaart zal met gamen veel meer kunnen en doen.

Gebruik nu nForce 2 driver(s) met een ATI kaart (9600 XT) en heb nog nooit problemen gehad met mijn IDE schijven of krijg je die alleen als je 2 videokaarten gaat gebruiken?

Wat is het verschil in processor snelheid dan met de 2500+ en de 64 3200+?

En het verschil met de A8V-E SE en de A8N-SLI is niks, alleen de SLI mogelijkheid, ze zijn verder toch helemaal hetzelfde?

Laatst bewerkt:
De processorsnelheid scheelt een paar honderd megahertz, maar die is niet zo van belang, de geheugenbussnelheid wel, de 2500 draait op 266(133) of 333(166), afhankelijk van de core en het geheugen wordt gekontroleerd door de northbridge, en die controller zit in de AMD Athlon64 ingebakken en heeft een snelheid van 200mHz.

Maar nogmaals, alleen met het verwerken van b.v. videobeelden zie je het verschil, 3 of 5 uur recoderen naar een DVD merk je best wel, maar of het verder uitmaakt dat hij nu 2 uur langer bezig is.

En inderdaad schijnen de drivers van de nForce4 chipsets problemen te geven bij de IDE/SATA , maar dat wil niet zeggen dat ze overal problemen geven, bij sommige doen ze het gewoon goed.

Het verschil tussen de A8V-E SE en de A8N-SLI is idd de SLI maar ook de chipset, Via of nVidia en een tig euro.

Daarom zei ik ook dat de keuze van een snelle en goede videokaart, vooral bij het gamen, de meeste winst zal opleveren.

Lange Pier zei:
De processorsnelheid scheelt een paar honderd megahertz, maar die is niet zo van belang, de geheugenbussnelheid wel, de 2500 draait op 266(133) of 333(166), afhankelijk van de core en het geheugen wordt gekontroleerd door de northbridge, en die controller zit in de AMD Athlon64 ingebakken en heeft een snelheid van 200mHz.

Maar nogmaals, alleen met het verwerken van b.v. videobeelden zie je het verschil, 3 of 5 uur recoderen naar een DVD merk je best wel, maar of het verder uitmaakt dat hij nu 2 uur langer bezig is.

En inderdaad schijnen de drivers van de nForce4 chipsets problemen te geven bij de IDE/SATA , maar dat wil niet zeggen dat ze overal problemen geven, bij sommige doen ze het gewoon goed.

Het verschil tussen de A8V-E SE en de A8N-SLI is idd de SLI maar ook de chipset, Via of nVidia en een tig euro.

Daarom zei ik ook dat de keuze van een snelle en goede videokaart, vooral bij het gamen, de meeste winst zal opleveren.

Het prijsverschil is maar € 5,- zie hier de link hieronder.

http://www.mycom.nl/MyCom/Store/section.do?masterGroupCode=BAS&productGroupCode=MAI

En eigenlijk deed de 2500+ het prima, maar die ging kapot en toen moest ik deze dingen wel vervangen, omdat er geen socket A spullen meer verkocht worden en het tegenwoordig allemaal PCI-E is, wat betreft de videokaarten.

En wat is het grootste verschil met nVidia en VIA wat betreft de chipset?

Maar bedankt voor de uitleg die je geeft, daar word ik zeker wijzer van!!

Bij een andere firma zijn ze wat goedkoper en is het prijsverschil wel groter.

Hier te bekijken.

Alleen is dat SLI bord wel voorzien van de zogenaamde SATA ll ( foute kreet, het is SATA 3gb) , en daar heeft die nVidia chip i.c.m. Maxtor SATAll schijven problemen mee als er de nForce drivers gebruikt worden, maar dat probleem is te tackelen door de windows IDE drivers te gebruiken.

De VIA chipset bied geen ondersteuning voor SATA ll, dus dat zou een overweging kunnen zijn om de nVidia chipset te nemen, maar verder schijnen er geen grote verschillen te zijn, qua doorvoersnelheid, etc.

Al met al kun je beste eerst een budget stellen waarbij de videokaart het zwaarste moet wegen, die bepaald de kwaliteit van de spellen die gespeeld gaan worden, en de snelheid van het geheugen, 400mHz op cas 2 is wat sneller dan op cas 2,5 of 3, maar daar hangt ook weer een prijskaartje aan.

Dus dat wordt puzzelen om een uitgebalanceerd systeem samen te stellen.

Nu heb ik de nieuwe spullen en nu dacht ik het allemaal eenvoudig te kunnen installeren en te gaan gebruiken, maar zo is het dus niet.

Heb alles aangesloten en krijg nu helemaal geen beeld meer en de computer start ook niet meer op.

Ben ik nu iets vergeten te doen? De lampjes van de HDD en de DVD branden wel, maar die gaan na een tijdje vanzelf uit en ik blijf een zwart scherm houden, want de computer start ook niet op. Weet dat ik Windows opnieuw moet installeren, maar ik moet dan toch gewoon beeld hebben?

Wie kan mij vertellen wat het probleem kan zijn?

Laatst bewerkt:
De extra ATX 12v stekker ook aangesloten?

In dit soort gevallen is het raadzaam om alles uit te bouwen, en met alleen de voeding, videokaart, processor en een reepje geheugen, indien het niet werkt een ander reepje.

Lange Pier zei:
De extra ATX 12v stekker ook aangesloten?

In dit soort gevallen is het raadzaam om alles uit te bouwen, en met alleen de voeding, videokaart, processor en een reepje geheugen, indien het niet werkt een ander reepje.

Nee, de verkoper zei dat dat niet nodig was. Maar volgens jou wel dan?

En even voor alle duidelijkheid.....je bedoeld toch die stekker die boven de PCI zit of bedoel je die helemaal bovenin zit kleine vierkantje 4 pins?

Laatst bewerkt:
Het is meestal een 4pins vierkante stekker, kijk even in je manual van je mobo waar deze zit, en als de verkoper zei dat het niet hoeft, is het zeker een parttimer.:evil:

Sluit de boel aan zoals dat je de manual staat, hopelijk zit er dan wel een stekker voor bij aan je voeding.

Weet niet wat voor een bord je hebt aangeschaft met welke proc, maar alle borden van nu heeft die stekker nodig voor de sap voor de proc.

Dank je wel Lange Pier, het is opgelost en alles doet het nu!!

Veel dank voor al je uitleg!!

Groet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan