• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Is dit mogelijk met Excel? of een andere handige manier?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jacksonsmit

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 dec 2020
Bekijk bijlage Opmeetstaat+calculatie+voorcalculatie+Meerjarenonderhoud.xlsx

Beste forum gebruikers,

Ik moet voor mijn opleiding een meerjarenonderhoudsplan maken. Ik wil deze graag zo maken dat ik een rij selecteer met een bepaalde grootte, dat ik de kosten bij het start jaar maak en dat deze dan automatisch verspreid word over het bereik van deze cellen.. in mijn geval dus het volgende:

- Ik selecteer cel I7 tot AM7 (2020 - 2050)
- Ik wil dat in het jaar 2020 de kosten van een 2.5 behandeling komt, en dat deze behandeling elke 8 jaar uitgevoerd word.
- Ik wil van excel dat hij dus automatisch de kosten plaats van cel G7 en deze dus elke E7 (onderhoudstermijn) plaats binnen de cellen van Cel I7 tot AM7..
- en dan het liefst nog van elk jaar 2% inflatie hierbij optelt..

Is dit mogelijk?

Bijlagen

• Excel.jpg
    Excel.jpg
    325,1 KB · Weergaven: 64
Laatst bewerkt:
Welkom.
Het is altijd wenselijk een voorbeeldbestand te plaatsen zonder persoonsgegevens. Zie de aankondiging in de hoofdsectie van Excel op het forum.

En gebruik vooral geen samengevoegde cellen.

Oke ik heb het bestand zonder inhoud toegevoegd, wat ik heb geprobeerd is dit
Code:
=IF(MOD(J$4-$I$4,$F7)=0,$G7,0)
via een tip op reddit, maar deze werkt niet op mijn excel, mogelijk omdat ik de NL- versie gebruik en deze niet zo makkelijk kan vertalen naar NL?

Laatst bewerkt:
If = Als
Mod = Rest
De komma's even zelf invullen of dat een puntkomma moet worden.

Als ik de formule aanpas naar ALS en REST komt er wel een waarde uit, maar ik bedoel denk ik iets anders...

Ik heb een horizontale reeks cellen van 2020 tot 2050, En de kosten voor een onderhoudsbeurt zijn altijd 10.000 + 2% inflatie per jaar... dus ik wil bijv dat bij 2024 een 1,5 schildersbeurt komt, en dat excel dat automatisch tot 2050 elke 4 jaar plaats binnen die horizontale lijn.

Zodat wanneer ik de intervalstijd aanpas dat deze cellen ook automatisch aangepast worden tot 2050

je bent wel karig met uitleg, 1.5 of 2.5 beurt, etc

Bijlagen

de excel die jij heb bijgevoegd cow18 is wat ik bedoel, maar is er een manier om dit formule vriendelijk te maken, zodat als ik de interval verander dat deze automatisch verplaatst?

Ik snap wat je bedoelt, het gaat erom dat ik een aantal bouwkosten opneem in dit plan. die bouwkosten hebben een bepaalde onderhoudsinterval, ik wil dit dus makkelijk proberen te maken door er een formule aan vast te maken zodat excel deze kosten automatisch verdeeld over de jaren. mocht ik bijv van de opdrachtgever wijzigingen doorkrijgen dat ik niet al teveel moeite hoef te doen.

de formule in #5 was al de helft van het antwoord, daar nu nog de inflatie aan toegevoegd, levert dit op.
Maar dit is vermoedelijk een huiswerkvraag, dus moet je zelf ook een beetje een inspanning doen.
Dus als je al een begin van oplossing kan geven, dan geef ik je de rest.
Het idee van samengevoegde cellen, 2 rijen per item, is alvast een minder geslaagde keuze, dat is een beetje een slechte start.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan