is een pentium 4 2,8Ghz dan AMD athlon xp 2800 +

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cisco18

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2003
Weet iemand in welke opzicht een pentium 4 2,8Ghz beter is dan een AMD a thlon xp 2800 + ?

Dank je :-)

Pentium is beter voor videobewerkingen, amd voor games.

edit: ben trouwens bang dat dit weer een lange discussie gaat worden :D

Geplaatst door toetje33
Pentium is beter voor videobewerkingen, amd voor games.

edit: ben trouwens bang dat dit weer een lange discussie gaat worden :D

Mja denk het ook
Het ligt er ook helemaal aan wat je met je pc wil doen.
Zoals toetje zegt....

Een Pentium 2,8 Ghz is geclocked op 2,8 Ghz
Een Amd 2800 is lager geclocked maar (volgens Amd) staat gelijk aan een P4 2,8 (vandaar de naam)

Pentiums doen het zoals al eerder vermeld beter met videobewerking/audiobewerking.
Amds doen het beter met games.

Verschillen zijn amper merkbaar als de clocksnelheid zo hoog ligt. Bottleneck word dan OF je videokaart, OF je geheugen, OF je moederbord, OF je FSB etc etc...

Geplaatst door blatend_schaap
Een Pentium 2,8 Ghz is geclocked op 2,8 Ghz
Een Amd 2800 is lager geclocked maar (volgens Amd) staat gelijk aan een P4 2,8 (vandaar de naam)

Pentiums doen het zoals al eerder vermeld beter met videobewerking/audiobewerking.
Amds doen het beter met games.

Verschillen zijn amper merkbaar als de clocksnelheid zo hoog ligt. Bottleneck word dan OF je videokaart, OF je geheugen, OF je moederbord, OF je FSB etc etc...

klopt, maar die fsb bij de pentium ligt al wel hoger toch?

amd gaat er eentje van 400mhz uitbrengen heb ik gelezen

en pentium zit al op 533?

Geplaatst door toetje33

Ja ik d8 het wel

aghhh de ultime vraag wat is beter .........

de huidige prossesoren hebben net als altijd elk hun voor en nadelen.
of de stelling nog op gaat dat intel beter is voor bewerkingen en amd voor games is mij niet bekent.

over het algemeen zit het verschil tussen bijde merken tussen de prijs en ondersteunig van moederborden.

als je echt wilt weten welke beter is zal je 2 gelijke systemen moeten kunnen vergelijken met elkaar en zien welke bij je doel past.

tja en de voor en nadelen van elke prossesorbakker zijn vrij groot te noemen.

strikt gezien zal je eigenlijk naar de layout van de chip moeten kijken en deze met elkaar vergelijken ( bus snelheid, cash geheugen en warmte onwikkeling ).

[eerlijk mode] ok ok heb nog nooit een amd gehad dus kan ik ook niets er overzeggen, wil eigenlijk alleen maar aangeven dat dit niet zo eenvoudig is uitleggen[ / eerlijke mode]

De verschillen zullen minimaal zijn hoor, vraag me zeer af of je het wel merkt hoor. Maar kijk even op tweakers naar de benchmarks maar nog beter kijk naar je portemonnee lijkt me het beste......amd toch goedkoper !

Geplaatst door toetje33

AMD gaat naar 400FSB en Pentium naar 800 (canterwood)

hier is een vergelijkende test tussen AMD 3000+ en de P4 3.06

En dit uit een ander review (ben de bron even kwijt)

AMD's triumph took us all by surprise, and it didn't last long. In any case, the Athlon XP 2600+ could outperform the Intel P4/2533 in numerous benchmark tests. Now, Intel sends its P4/2800 into the fray. In this situation, the AMD processor takes the lead in only one of the benchmark disciplines, namely, 3D rendering under Cinema 4D XL R7. In all other categories with different applications, the P4 tops the Athlon XP.
Let erop. Dit gaat tussen een P4 2800 en een 2600+ AMD.

hier is een vergelijkende test tussen 2800 en 2800+

Misschien is een AMD niet altijd sneller, de prijs is zeker beter.

Geplaatst door meelman
[B
Misschien is een AMD niet altijd sneller, de prijs is zeker beter. [/B]

Hmmzz, dat valt tegenwoordig ook wel mee, gemiddeld is de intel € 10 duurder en dan heb je een intel met FSB 533 en Amd 'slechts' 333

Wat een achterhaalde argumenten lees ik hier zeg.. AMD beter voor games, Intel beter voor videobewerking, da's echt oud hoor.

Eén ding is zeker: met geen van beiden doe je een miskoop.

De CPU zelf maakt niet zozeer uit voor de prestaties, wel het moederbord, geheugen etc. Intel's kunnen zeer veel geheugenbandbreedte aan, en werken dan ook érg lekker met veel geheugenbandbreedte. AMD's hebben door hun architectuur minder nood aan veel geheugenbandbreedte, dus het argument 'Intel heeft een hogere FSB' gaat niet echt op.

Je moet voor jezelf uitmaken wat je wilt gaan doen met je systeem. Wil je veel upgrademogelijkheden (AMD begint over een half jaartje met de 64-bits CPU, dus veel upgraden zit er niet meer bij, Intel is daarentegen nog maar nét begonnen met de 800 FSB). Als je wilt gaan videobewerken (of andere zaken die redelijk veel HDD-prestatie nodig hebben) moet je ook nog uitkijken naar een moederbord met RAID, al is dat tegenwoordig al bijna standaard op een moederbord.

Dus ik stel voor: geef je budget (en wat je allemaal moet kopen van dat budget), geef aan wat je prioriteiten zijn (wat je met de PC wilt gaan doen), en we zijn een stuk verder.

Wat een achterhaalde argumenten lees ik hier zeg.. AMD beter voor games, Intel beter voor videobewerking, da's echt oud hoor.

Imho hebben Intel's nog steeds een architectuur met verschillende speciale routines die voor video/audio bewerking zijn gemaakt. Dat argument is nog steeds valid en dus niet 'oud'

Imho hebben Amd's nog steeds een architectuur met verschillende speciale routines die voor 3D rendering bewerking zijn gemaakt (wat vooral 3D games ten goede komt.) Dat argument is nog steeds valid en dus niet 'oud'.

Dus zo 'achterhaald' is het niet. Als je er geen verstand van hebt zeg dan niks.

Geplaatst door blatend_schaap

Imho hebben Intel's nog steeds een architectuur met verschillende speciale routines die voor video/audio bewerking zijn gemaakt. Dat argument is nog steeds valid en dus niet 'oud'

Imho hebben Amd's nog steeds een architectuur met verschillende speciale routines die voor 3D rendering bewerking zijn gemaakt (wat vooral 3D games ten goede komt.) Dat argument is nog steeds valid en dus niet 'oud'.

Dan bedoel je vast iSSE2 bij Intel en 3dnow bij AMD.. Maar het is niet omdat ze die instructieset aan boord hebben, dat ze daarom ook veel uitmaken voor de prestatie.

Die 2 bedoelde ik inderdaad. Het ging me ook niet zozeer om de prestaties alswel hetgeen de chip voornamelijk voor wordt ontworpen.

Zoals ik in het begin al zei zal de cpu op dit moment nooit de bottleneck zijn, en zal er qua prestaties weinig verschil zijn tussen de twee. Zoals jij al zei zal je nooit een miskoop doen (tenzij je een maandagochtendmodel hebt, maar ja daar kan niemand iets aan doen) maar imho de 2 chips worden wel degelijk gemaakt voor een ander marktsegment.

Geplaatst door maestro12
Hmmzz, dat valt tegenwoordig ook wel mee, gemiddeld is de intel € 10 duurder en dan heb je een intel met FSB 533 en Amd 'slechts' 333
maar €10 blijft tien euro. :p

Nee, je hebt gelijk. Ik heb de laatste tijd meer op de relatief low-end procs gelet en daar is AMD echt stukken goedkoper (soms scheelt het de helft) Bij de snellere modellen (2800) scheelt het idd bijna niets.

iSSE2 en 3dnow zijn nuts, in verhouding gezien zijn er erg weinig programma's die het ondersteunen.

Intel en AMD zijn echt directe concurrenten. In het verleden was AMD meer voor de mensen die voor weinig geld toch een goed systeem wilden, maar tegenwoordig is het prijsverschil miniem en zijn het twee waardige concurrenten.

IMHO.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan