• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Is een plaatje makkelijk invoegen in excel mogelijk?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nicu
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nicu

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2012
In word is het mogelijk om een "inhoudsbesturingselement voor afbeelding" toe te voegen, zodat men makkelijk een plaatje kan invoegen op een vaste plek (zie plaatje). Nu mis ik deze functie in excel, is het mogelijk dat een eindgebruiker makkelijk een foto kan plaatsen op een vaste plek en dat het middels een macro ook verwijderd kan worden bij afsluiten van excel, zodat bij opstarten er weer opnieuw een foto geplaatst kan worden.
Ik wil eigenlijk 2 liggende foto's onder elkaar laten plaatsen op een staande pagina.

Ben benieuwd of dit makkelijk kan....

Groet,

Josh

Bijlagen

• voorbeeldWORD.jpg
    voorbeeldWORD.jpg
    35,5 KB · Weergaven: 67
De reden dat Word zo'n knop wél heeft, en Excel niet is logisch: in Word kan het en in Excel niet. In Word staat alles wat je doet netjes op zijn eigen plek, zoals je tekst, tabellen en je afbeeldingen. In Excel staan plaatjes niet op een vaste plek, maar los op het werkblad. Een plaatje kun je dus nooit koppelen aan een cel, hooguit uitlijnen op een bepaalde plek. Maar als iemand het leuk vind om iets in de cellen onder de afbeelding te zetten, dan is er niemand of niets die hem tegenhoudt. Dus wat wil je precies bereiken?

Ik wil bereiken dat men vanuit een camera 2 foto's kan importeren en dat die op een vaste plek komen te staan. De bedoeling is dat ouders 2 foto's van hun kind uitgeprint krijgen (op 1 blad) via een kleurenlazerprinter. Deze 2 foto's moeten op een makkelijke manier geimporteerd worden en onderaan de bladzijde moet dan nog een logo en een felicitatie komen te staan. Door middel van een macro moet de achtergrond kleur veranderd kunnen worden in roze (meisje), blauw(jongen) of groen (onduidelijk geslacht).
Het printen moet ook via een macro gedaan worden omdat er behoorlijk wat ingesteld moet worden en ik het gebruikersgemak zo hoog mogelijk wil houden voor mijn collega's en na het printen moeten de foto's automatisch weer worden verwijderd.
Ik heb gepoogd om dit in word te maken maar liep tegen teveel problemen aan, word is vrij stug. Mijn hoop was dus gevestigd op excel....

Die is wel erg leuk om te weten en ga ik zeker een keer gebruiken, maar voor digibeten (de meeste van mijn collega's) is dit niet een makkelijke manier om foto's te plaatsen, vergt teveel uitleg.
Nog iemand een ander idee?

Plaats eens een voorbeeld document in de gewenste layout met 2 willekeurige plaatjes op de juiste plek en in het juiste formaat. Geef daarin ook een voorbeeld van de juiste tint voor blauw, roze en groen.

Laatst bewerkt:
Dit is zo'n beetje wat ik voor ogen heb. De rechthoeken moeten dus foto's van een kind voorstellen.

Bijlagen

Ik heb twee besturingselementen ingevoegd in je bestand plus de code.
Wijzigingen doe je in L1:L3.
Vanaf je camera weet ik niet, maar vanaf de Pc gaat het zoals in de bijlage.
Code:
Sub hsv()
Dim j As Long, bestandsnaam As String
With Sheets("Blad1")
For j = 1 To 2
     bestandsnaam = .Cells(j, 12).Value & ".jpg"
   .OLEObjects("Image" & j).Object.Picture = LoadPicture(bestandsnaam)
   .OLEObjects("Image" & j).Object.PictureSizeMode = 1
 Next j
 Select Case .Range("L3")
  Case "Jongen"
    .Shapes(1).Fill.ForeColor.RGB = .Shapes(7).Fill.ForeColor
  Case "Onbekend"
    .Shapes(1).Fill.ForeColor.RGB = .Shapes(8).Fill.ForeColor
  Case "Meisje"
    .Shapes(1).Fill.ForeColor.RGB = .Shapes(9).Fill.ForeColor
 End Select
  .PageSetup.PrintArea = "$A$1:$I$50"
  .PrintPreview
  .Image1.Picture = LoadPicture("")
  .Image2.Picture = LoadPicture("")
End With
End Sub

Bijlagen

Ik neem aan dat ik de link naar mijn plaatje gewoon moet veranderen, maar er gebeurd dan niets, moet ik dan nog de macro starten?
Het is dus niet mogelijk dat men met een knop naar de verkenner zelf het plaatje kan opzoeken? Want voor de digibeten op mijn afdeling is dit nog te moeilijk, sorry

Mooi Ed.

Zo wordt de foto niet geselecteerd.
Code:
If Foto <> "" Then
        With ActiveSheet.Shapes(Rechthoek).Fill
            .Visible = msoTrue
            .UserPicture Foto
            .TextureTile = msoFalse
            .RotateWithObject = msoTrue
        End With
    End If

Hoe bedoel je?

Na het invoegen van een plaatje of foto is het plaatje nog geselecteerd in jouw versie.

Oh, ok. Dat is inderdaad netter. Dank je :)
Het geplaatste document heb ik erop aangepast.

Ed ik ben weer zwaar onder de indruk, dit is precies wat ik bedoelde en de aanvulling van Harry maakt het nog beter. Heb nog wel een vraag; als ik het document beveilig kan men de foto niet meer verwijderen, maar ik krijg bij het kiezen van een andere foto een foutmelding. De foto wordt wel veranderd en de beveiliging werkt top. Heb de foutmelding toegevoegd, kan dit verholpen worden?

Bijlagen

• foutmelding.jpg
    foutmelding.jpg
    28,8 KB · Weergaven: 70
Dat kan. Bij deze:
Bekijk bijlage voorbeeldkleur.xlsb

Tevens de code simpeler gemaakt door gebruik te maken van Application.Caller en logischer namen voor de keuzerondjes en de verschillende frames.
Het zijn nu nog maar 2 Subs.

Laatst bewerkt:
Met de werkmap beveiligen kan ik nog steeds de foto verwijderen, als ik echter het blad beveilig kan ik geen foto meer veranderen en dat kan bij de vorige versie wel (kreeg toen alleen die foutmelding). Geeft nu de medling dat het werkblad beveiligd is.

Je wilt bij een beveiligd werkblad wel de foto's kunnen wijzigen?
Dat kan dan zo:
Bekijk bijlage voorbeeldkleur.xlsb

Wachtwoord is: Nicu

Zo zie je maar hoe belangrijk details zijn bij het aangeven wat je wilt.
Daarom vroeg ik zo uitgebreid om een voorbeeld ;)

Laatst bewerkt:
Helemaal top, wel kunnen wijzigen, maar niet kunnen verwijderen. Ik ben helemaal happy ;-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan