Is er een ander programma waarmee in een HDD kan testen op fouten dan CHKDSK?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Voldy
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Voldy

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2009
Ik heb het vermoeden dat er iets mis is met mijn HDD.
Ik krijg veel blauwe schermen, en ik heb een paar keer een melding gehad met ntfs.sys
Als ik CHKDSK wil gebruiken, dan loopt hij steeds tegen het einde vast met een blauw scherm.
Maar foutmeldingen via/van CHKDSK krijg ik niet.

@de jean: Jouw programma lijkt zich vooral te richten op het uitlezen van S.M.A.R.T. informatie van de harde schijf. Dat is echter niet het controleren/repareren van (bestands-/sector-)problemen.
@topic-starter: Je zou het programma van de jean kunnen gebruiken om te zien of er inderdaad bad sectors zijn. Zijn die er, dan eerst sector-check/-reparaties moeten doen met het programma dat jouw harddisk-fabrikant beschikbaar stelt. Op de de live-cd Hiren's Boot CD staan die.
Daarna zou je m.b.v. ntfsfix vanaf een Ubuntu live-cd de bestands-check en reparatie kunnen uitvoeren, maar ik neem aan dat dan ook chkdsk van Windows dan zijn werk al goed kan doen. Instructies

Tijs.

@de jean: Zijn dat harddisk sector-fouten? En worden die dan ook gerepareerd? Zijn dat NTFS-/filesystemproblemen? En worden die dan ook gerepareerd?
Ik heb het woord repareren vetgedrukt in mijn vorige posting met een reden, want die beide functionaliteiten zitten namelijk wel in chkdsk c: /f /r (scannen én repareren van zowel sector-fouten als NTFS-/filesystem fouten).

Tijs.

@de jean: Snap ik, maar juist dat werkt niet goed bij de TS. :D
@topic-starter: Stel dat blijkt dat er (veel) bad sectors op de harde schijf aanwezig zijn, dan is het zeer aan te bevelen om die harde schijf zo snel mogelijk NIET meer te gebruiken, dus een backup te maken, een nieuwe schijf te kopen en dan de data vanaf backup weer terug te zetten op de nieuwe schijf (evt. na herinstallatie van Windows op die nieuwe schijf).

Tijs.

de meeste producenten hebben zelf analyse software voor hun HD's ...

Net een S.M.AR.T. scan uitgevoerd, dit zijn de resultaten, maar waar kijk ik eigenlijk naar?

smart1.jpg
smart2.jpg

Toen ik de extended test wilde uitvoeren kreeg ik natuurlijk een blauw scherm...wat een verassing.
Hiervan slaat hij de gegevens ook niet op in een minidump. (Ook al zegt hij dat hij dat wel doet.)

Uitgelezen informatie uit de harddisk zelf. Staat er niets in 'rood' dan lijkt het erop dat de harddisk goed werkt.
Blijft over mijn bestands-check via een live-cd, nu er blijkbaar geen bad sectors etc. zijn.

Tijs.

De Extended test blijft blauwe schermen geven, niet 1 keer, maar continu.
Behalve de zevende keer, nu heb ik die test uitgevoerd vanuit de veilige modus, nu lijkt hij door te gaan.
Maar hij is nog niet klaar, dus ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

De blauwe schermen blijven ntfs.sys aangeven.

Waarom doe je niet gewoon (eerst) wat we aangeven (live-cd, weet je nog?) voordat je een nieuwe posting doet? Zo gaan er teveel postings overheen (m.i.)!
Overigens sluit ik niet uit dat er malware op je pc zou kunnen staan (vooral rootkit denk ik dan aan). Verder zou je (uitvoeren "Als Administrator") sfc /scannow kunnen doen (al dan niet in Veilige modus).

Tijs.

Malware geloof ik niet, heb net mijn systeem geformatteerd. Met hirens boot cd helemaal leeg gemaakt.

De reden dat ik niet gedaan heb wat je vroeg is omdat je zei: "Je zou het programma van de jean kunnen gebruiken om te zien of er inderdaad bad sectors zijn. Zijn die er, dan eerst sector-check/-reparaties moeten doen met het programma dat jouw harddisk-fabrikant beschikbaar stelt. Op de de live-cd Hiren's Boot CD staan die." Omdat ik geen negatieve resultaten krijg van De S.M.A.R.T. scan zou ik niet weten wat ik dan met die live-cd moet doen.

Of ik begrijp je verkeerd :(

Laatst bewerkt:
Ik citeer even:
Blijft over mijn bestands-check via een live-cd, nu er blijkbaar geen bad sectors etc. zijn.
In posting #3 geef ik je daar een link over, gebruikmakend van een ubuntu live-cd:
Daarna zou je m.b.v. ntfsfix vanaf een Ubuntu live-cd de bestands-check en reparatie kunnen uitvoeren, maar ik neem aan dat dan ook chkdsk van Windows dan zijn werk al goed kan doen. Instructies

Tijs.

Laatst bewerkt:
Sorry je hebt gelijk.
Dus toch verkeerd begrepen.

Hallo Thijs,

De HDD was inderdaad defect, Western Digital heeft hem vervangen.
Een vriend van mij heeft er naar gekeken met een ander programma.
Toch bad sectors (en ook maleware)

Ik heb de schijf terug gestuurd naar WD en ze hebben een nieuwe gestuurd.
Ging heel snel moet ik zeggen, anderhalve week, had ik niet verwacht.
In ieder geval bedankt voor je hulp en tijd.

Hallo Thijs,

De HDD was inderdaad defect, Western Digital heeft hem vervangen.
Een vriend van mij heeft er naar gekeken met een ander programma.
Toch bad sectors (en ook maleware)

Ik heb de schijf terug gestuurd naar WD en ze hebben een nieuwe gestuurd.
Ging heel snel moet ik zeggen, anderhalve week, had ik niet verwacht.
In ieder geval bedankt voor je hulp en tijd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan