Is het gevaarlijk om computer te demonteren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker57

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2006
Gezien het in eerste instantie ging om enkel verwijderen harde schijf even hieronder geplaatst.

Er is een oude desktop (acer) die we zouden willen demonteren. Na openen behuizing, is er dan toch een waarschuwing in de vorm van een bliksem. Is er gevaar voor bijv elektrische schok als je niet echt weet wat je doet, en met schroevendraaiers en alles gaat lopen werken?
De stroom is er af, maar verder?

Natuurlijk is er dan kans op statische lading en andere dingen die problemen kunnen geven voor apparaat zelf, maar dat maakt niets uit. Gaat enkel om gezondheid van de mens in deze vraag.

Stroomverdelers ofwel condensatoren houden nog een tijdje spanning vast en zijn berucht voor hun schokken. een striem over de vingers kan je er wel van krijgen maar misschien ook hartstilstand. Ze zien er cilindervormig uit en de bovenkant heeft een in drieën gedeeld metalen plaatje. In de voeding zitten verschillende hele grote en daarom staat er op de voeding ook een waarschuwingsteken.

Statische elektriciteit schijnt niet zo een groot bezwaar te zijn als bij introductie van computers werd gedacht.

Monteurs dragen handschoenen. Dat is niet voor niets. Als je even niet uitkijkt dan heb je kleine wondjes van scherpe randen of omdat je uitschiet.

Als je een stekker niet goed vast zet of kortsluiting veroorzaakt dan kan er brand uitbreken. Goed om te weten is dat het ietwat naar pepermunt ruikt als er ergens in huis plastic smelt.

Voor beginners nog even de waarschuwing: doe wel de stekker er uit en wacht even tot het lampje op het moederbord uit gegaan is. Succes met de harde schijf

...
Als je een stekker niet goed vast zet of kortsluiting veroorzaakt dan kan er brand uitbreken. Goed om te weten is dat het ietwat naar pepermunt ruikt als er ergens in huis plastic smelt.
...

Dit is, neem ik aan, alleen als je de stekker weer in het stopcontact steekt?

Stroomverdelers ofwel condensatoren houden nog een tijdje spanning vast en zijn berucht voor hun schokken. een striem over de vingers kan je er wel van krijgen maar misschien ook hartstilstand. Ze zien er cilindervormig uit en de bovenkant heeft een in drieën gedeeld metalen plaatje. In de voeding zitten verschillende hele grote en daarom staat er op de voeding ook een waarschuwingsteken.
...
En dit gevaar is volledig geweken na een geruime tijd wachten?

Bedankt allen!

Gezien het in eerste instantie ging om enkel verwijderen harde schijf even hieronder geplaatst.

Er is een oude desktop (acer) die we zouden willen demonteren. Na openen behuizing, is er dan toch een waarschuwing in de vorm van een bliksem. Is er gevaar voor bijv elektrische schok als je niet echt weet wat je doet, en met schroevendraaiers en alles gaat lopen werken?
De stroom is er af, maar verder?

Natuurlijk is er dan kans op statische lading en andere dingen die problemen kunnen geven voor apparaat zelf, maar dat maakt niets uit. Gaat enkel om gezondheid van de mens in deze vraag.

Gewoon uit elkaar slopen, al die zogenaamde gevaren zijn er echt niet als er niets aan de spanning hangt, ook de condensatoren niet in een voeding na een paar minuten.
Allemaal overdreven geneuzel en interessant doenerij, sloop die dingen al jaren en nooit iets ondervonden.

In een condensator zou niet lang spanning moeten zitten naast de boel spanningsloos is. Uiteraard kan er spanningsloos geen kortsluiting optreden. Ik houd eerst na onderhoud even de kast open tijdens booten of er geen rook vrijkomt. Na een snelle check de boel weer dichtschroeven.

Beste advies, niet aan de mooie chips, elco's, kopergeleidingen en condensators zitten, en netjes de insteekkaarten bij de rand beet pakken.

Bij voorkeur met een ESD-armband om die vast zit aan je kastframe. Maar als je voorzichtig bent kan het ook zonder. Maar 'better safe than sorry'.

Laatst bewerkt:
Daar gaat mijn provisie!:mad::d:d:d

Dit is, neem ik aan, alleen als je de stekker weer in het stopcontact steekt?
Ja, uiteraard. Geen stroom geen vonkjes. Ik heb wel eens half gesmolten stekkers gehad door kleine vonkjes bij het slecht in elkaar gestoken zijn maar dat komt niet vaak voor. Toch een aandachtspuntje.

En dit gevaar is volledig geweken na een geruime tijd wachten?
De kans een schok te krijgen van een condensator in een voeding is nog niet geweken na een paar minuten dacht ik maar in ieder geval wordt het volledig veilig.

Graag gedaan.

Wat L.P. reeds opmerkt:
Zorg dat de stekker uit het stopcontact is. Druk daarna een paar keer op de Aan / Uit-schakelaar om moederbord en voeding vrij te maken van rest-spanning...
Daarna bestaat er hooguit het risico op statische elektriciteit ( vandaar de opmerking over de ESD-armband etc ) dus draag geen schoeisel met rubber zolen en ontlaadt jezelf aan de waterleiding o.i.d.

Daarna gewoon demonteren wat je wilt en probeer contact met de div. printplaten ( moederbord , insteekaarten als videokaart etc ) tot een minimum te beperken.

Dan is er geen gevaar en mag het geen enkel probleem opleveren.

Het liefste zou ik eigenlijk een duidelijk boek (of website evt) gebruiken, waarbij duidelijk zichtbare afbeeldingen staan met aangegeven hoe elk onderdeel heet.
Een soort poster, simpel en duidelijk: met dit is een stekker, dit is de harde schijf, dit is.... enzovoorts.
Heel simplistisch, maar ik zou het graag willen leren.

Daarna gewoon demonteren wat je wilt en probeer contact met de div. printplaten ( moederbord , insteekaarten als videokaart etc ) tot een minimum te beperken.
Dan is er geen gevaar en mag het geen enkel probleem opleveren.

Dat ontwijken contact met printplaten is enkel voor het apparaat zelf en niet voor mijn eigen gezondheid toch?

Inderdaad, dat geldt uitsluitend voor de elektronica...er is altijd een kleine hoeveelheid zuur op je vingers aanwezig ( van zweten e.d. ) diat na verloop van tijd schade aan de printbanen en andere componenten kan veroorzaken.
Vandaar ook de opmerking van L.P. om de printen zoveel mogelijk aan de randen of behuizing vast te pakken.
Voor je eigen gezondheid is er geen enkel risico ( ik werk zelf al ruim 40 jaar met elektronica, elektronische componenten en printplaten en ik ben er nog steeds :D ).

Laatst bewerkt:
Begrijp het verhaal niet meer zo goed. Slopen is wat anders dan demonteren. Als je demonteert dan wil je mogelijk nog onderdelen hergebruiken en mogen onderdelen niet beschadigd raken. Overigens zijn gereedschappen meestal wel geïsoleerd.

Als het alleen om de gezondheid van de mens gaat, breng het naar de kringloop of waar die dingen verwerkt worden. Dat is het meest gezond en je hoeft er verder geen energie in te steken.

Een soort poster, simpel en duidelijk: met dit is een stekker, dit is de harde schijf, dit is.... enzovoorts.
Heel simplistisch, maar ik zou het graag willen leren.

Dat is een kwestie van wat begrippen met Google zoeken en dan All of Afbeeldingen en je krijgt 'tig' voorbeelden, uitleg en schema's. Veel basisbegrippen van computeronderdelen zijn te vinden op Wikipedia Nld en Eng. Wat wil je nog meer!

...
Als het alleen om de gezondheid van de mens gaat, breng het naar de kringloop of waar die dingen verwerkt worden. Dat is het meest gezond en je hoeft er verder geen energie in te steken.

Dat is een kwestie van wat begrippen met Google zoeken en dan All of Afbeeldingen en je krijgt 'tig' voorbeelden, uitleg en schema's. Veel basisbegrippen van computeronderdelen zijn te vinden op Wikipedia Nld en Eng. Wat wil je nog meer!

Naar de kringloop, daar is niet veel lol aan: je moet ergens beginnen om het te leren.
De manier van zoeken die je noemt is logisch, echter waar begin je. Zoeken op begrippen die je nog niet kent?
Stel ik zou het orgaanstelsel van een vogel willen leren, en elk orgaan de functie willen weten. Dan zou ik het op dezelfde manier willen: vogel voor mijn neus, met een poster met elk orgaan benoemt.
Als ik de naam van het orgaan vanaf de afbeelding zou weten, dan zou ik per orgaan kunnen opzoeken wat de functie is. Echter, zomaar zoeken op “milt” in google is niet zo makkelijk als ik niet eens zou weten dat het “milt” heet.

Ik leg het wellicht wat suf uit.

Gewoon uit elkaar slopen, al die zogenaamde gevaren zijn er echt niet als er niets aan de spanning hangt, ook de condensatoren niet in een voeding na een paar minuten.
Allemaal overdreven geneuzel en interessant doenerij, sloop die dingen al jaren en nooit iets ondervonden.

Hahahaha, daar ben ik nu volkomen mee eens. Ik heb al zoveel computers uit elkaar gehaald (en gesloopt en gedemonteerd) dat ik waarschijnlijk allang dood had moeten zijn als ik sommige berichten hier lees.
Heb nooit handschoenen aan gehad, heb nog nooit een ESD-armband om gehad.

Er zijn zat filmpjes op YT die je laten zien hoe je een computer demonteert.

Laatst bewerkt:
We leven in 2018!

Natuurlijk zijn het begrippen die je nog niet kent! Anders hoef je toch ook niet te zoeken. Hier een vogel voor je neus.

Kijk ook naar de Categorieën onderaan de pagina en switch in de linkerkolom eens naar de Engelse versie.

@Femke98
dat ik waarschijnlijk allang dood had moeten zijn
Dat is het laatste wat we willen!

Overigens is de uitdrukking wel: "het geluk is met de dommen".:eek:;):d:d:d

Laatst bewerkt:
Hahahaha, daar ben ik nu eens volkomen mee eens. Ik heb al zoveel computers uit elkaar gehaald (en gesloopt en gedemonteerd) dat ik waarschijnlijk allang dood had moeten zijn als ik sommige berichten hier lees.
Heb nooit handschoenen aan gehad, heb nog nooit een ESD-armband om gehad.

Er zijn zat filmpjes op YT die je laten zien hoe je een computer demonteert.

Jeetje, dat is nu al de tweede keer dat we het eens zijn, wordt gevaarlijk nu.;)

Enne, met slopen wordt gewoon uit elkaar halen bedoeld, dat voor de spijkers op laag water zoekers.

Jeetje, dat is nu al de tweede keer dat we het eens zijn, wordt gevaarlijk nu.
Pas maar op ;) (maar ik blijf positief denken dat we meer gemeen met elkaar hebben dan je denkt ;) )

Een goed ontworpen schakeling heeft een "bleeder" weerstand over de elco's zodat deze zich binnen een redelijke tijd ontladen. Maar ja. Houdt iedere producent zich aan die regel. Concurrentie is moordend en elk onderdeel telt.
Of je aan een ontlading van een condensator overlijdt of iets overhoudt is erg persoonlijk:-)
In elk geval moet je dan onderdeel uitmaken van het stroomcircuit van de elco. Dus bv. met elke hand één pen aanraken. Twijfel je, sluit ze dan even kort. Je krijgt een vonkje en het probleem is opgelost.
Voor wie nog steeds twijfelt kan er even aan rekenen. Als veilige grens wordt aangehouden (maar dat geldt eigenlijk voor hoogspanning) dat een lading beneden 1 Coulomb veilig is. Je berekend de lading van een condensator met: Q=1/2 C U^2.
Of omgekeerd, als je de max. condensatorwaarde wilt weten welke nog veilig is: C= 1/U^2 = 6.25 uF. (we nemen voor U even 400 V) Beneden die 6.25 uF behoor je dus veilig te zitten. Dat wil overigens nog niet zeggen dat een hogere waarde problemen geeft. Het is maar een veiligheidsnorm.
Maar ja. Die condensatorwaarde lees je pas af als je klaar bent met de klus;-)
Samengevat: gewoon slopen en een mogelijk vonkje van de grote elco's neem je voor lief.

Waar ben jij mee bezig als je zulke commentaren geeft?
Dat heb je zeker tegen jezelf? Ik heb je bericht gerapporteerd, mag je best weten. Dit gaat echt te ver.
Misschien toch eerst eens naar je eigen manieren kijken.

Mijn spreekwoord is altijd: wanneer je 1 vinger uitsteekt naar een ander, steek er dan eerst eens 3 naar jezelf.

Laatst bewerkt:
En een andere tip: Steek geen vingers in draaiende ventilatoren of kleine ventilatortjes (ook fans genoemd).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan