is het veilg ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

lazzaro

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2002
Hoi !
Ik heb met al mijn weinige kennis , een laptop draadloos aangesloten via mijn pc.
Ik kan nu draadloos internetten op mijn laptop.
maar toch ben ik onzeker over de beveiliging van me netwerk .
Kan je meschien ergens zien , of je goed beveiligd bent.
De router is van smc networks.
Ik ben wel intussen op mijn laptop ingelogd met een eigengemaakte profielnaam met 4 wachtworrden.
BIj verbindings details staat dus vermeld ,U bent verbonden met deze profielnaam.
en dat de netwerkverificatie gedeeld is .

Via deze site kan je testen of je vanaf het internet goed beveiligd ben: Link

Voor je draadloze netwerk zou ik het zo snel niet weten, als je maar wep of een andere vorm van authenticatie hebt aanstaan moet het al een stuk veiliger zijn. En altijd handig is om ook eventjes de standaard passwords van je router en accesspoint aan te passen. Ik zou ze wel opschrijven en ergens goed verstoppen, waar je ze wel weer kan terugvinden.

De ultieme test is natuurlijk een kennis vragen die een laptop met draadloos heeft om langs te komen. En dan kijken of je met die op je netwerk kan komen. Dan weet je precies hoe veilig het is ;)

Het is dan niet helemaal hackerproof natuurlijk ... maar waarom zou een hacker bij jou in de buurt gaan zitten om op jouw netwerk in te hacken. Het is beter om te voorkomen dat de buurjongen van 3 huizen verderop "per ongeluk" op jouw netwerk zit ;)
En een hacker zal snel doorrijden, want zijn nog altijd genoeg draadloze netwerken die wagenwijd openstaan.

bij www.symantec heb je een online check.
deze kijkt dan of er poorten open staan zodat er indringers op je pc kan komen.

je krijgt naar de inbraak pogingen een mooi verslag over hoe het met jou beveiliging gesteld is

ik zie dat iemand me al voor is:D

Yup bij symantec ben ik wel goed beveiligd , maar volgens mij heb dat alleen met internet te maken .
maar de opmerking van pmeijne
- beter om te voorkomen dat de buurjongen van 3 huizen verderop "per ongeluk" op jouw netwerk zit-
dat bedoel ik dus en dat wil ik voorkomen , Als ik dus mijn laptop aanzet , dan is die automatische
via mijn eigengemaakte profielnaam verbonden.
maar als die buurjongen zijn laptop aan zou zetten , dan kan hij volgens mij niet mijn eigegemaakte profielnaam zien , toch .....?

Lezen jongens, hij is niet onzeker over de beveiliging van zijn internetverbinding, maar over zijn draadloze verbinding. Dergelijke tests om te controleren op poorten dicht zijn hebben geen enkele invloed.

Maar om terug te komen op je vraag. Je moet allereerst MAC-filtering inschakelen. Dat is naar mijn weten de meest goede beveiliging voor draadloze netwerken. Dit staat vast in de handleiding hoe je dat moet instellen. Hierdoor wordt het alleen mogelijk in te loggen met het fysieke MAC adres van je netwerkkaart van je laptop. Helemaal waterdicht is het niet, maar beter beveiligd dan WEP. Over dit laatste, dit kun je het beste ook gewoon inschakelen. Minimaal 128 bits beveiliging. Ook dit moet in de handleiding staan of op Google

Succes!:thumb:

Okeeej mijn vraag is dus nu begrepen :D
steven-w Ik heb dus via een ip nummer dat je moet invullen in je browser om de instel pagina te vinden van mijn router , daar heb ik die web instelling gedaan .
en moest dus ook 4 wachtwoorden in vullen .
daarna heb ik mijn laptop aangezet , een profiel dus aangemaakt , en daarna ook die zelfde vier wacht woorden ingevult , eerst deed die niks , foutmeldingen en zow, heb me laptop opnieuw opgestart, en ik had daarna verbinding met het net , via die eigen gemaakte profiel .
als ik dus om ff te checken , dat standaard profiel van SMC aanklikt om daar mee te verbinden op het internet , gaat die automatische toch met mijn eigengemaakte profiel verbinden , dus dan zou je denken wachtwoorden met pc en laptop zijn gelijk .
Dus voor de zekerheid kan ik dan ook MAC-filtering inschakelen , hoop dat het lukt , alles is in het engels en die is pffffffffff

Het MAC filtering systeem is in principe al genoeg om veilig te kunnen werken via een draadloze verbinding in een woonwijk. Gewoon je harde schijf en andere bronnen niet delen, dan is er niks aan de hand. Het MAC adres van je netwerkkaart kan je vinden door:

Start -> Uitvoeren -> cmd -> enter

Je krijgt nu een MSDOS scherm. Typ hier het volgende:

ipconfig/all

Dan verschijnen de netwerkinstellingen van al je netwerkkaarten in je laptop. Je moet dan kijken bij draadoze verbinding en dan zie je bij Fysiek adres het MAC adres staan. Dit adres moet je dus instellen in je draadloze router, zodat alleen dít MAC adres toegang heeft tot het netwerk, en klaar is kees!

Laatst bewerkt:
steven-w

Start -> Uitvoeren -> cmd -> enter heb ik dus gedaan van me computer bedoel je toch ?
wandt als ik ipconfig/all bij me laptop doet dan laat me laptop niks zien ?

Geplaatst door lazzaro
steven-w

Start -> Uitvoeren -> cmd -> enter heb ik dus gedaan van me computer bedoel je toch ?
wandt als ik ipconfig/all bij me laptop doet dan laat me laptop niks zien ?

Op je laptop moet het ja. Als ie niks laat zien heb je denk ik niet alle rechten. Ben je beheerder van de computer?

ben nu op die ip website vam smc , daar zie ik staan bij de status en bij DHCP Client Log dat mac nummer ook staan volgens mij van me pc en laptop . een herken ik er dus van mij pc de anderen zou dus van mijn laptop zijn

Ik zie nu ook dat ik bij Security, alleen WEB only of WPA only kan instellen , geen macfiltering te zien ?

Geplaatst door lazzaro
ben nu op die ip website vam smc , daar zie ik staan bij de status en bij DHCP Client Log dat mac nummer ook staan volgens mij van me pc en laptop . een herken ik er dus van mij pc de anderen zou dus van mijn laptop zijn

Het zit vaak niet bij WPA/WEP beveiliging. Het heet vaak MAC restrictions

Moet je even zoeken! En dan instellen op 'Allow only' en dan daar het MAC adres aangeven van je laptop!

Ok de pagina met MAC Filtering Table:rolleyes:

MAC Address Control : Yes No ?
daaronder staat een veld met wel 32 ip vakjes
onder aan die lijst staat

DHCP Client List: ip= met een ip nummer

Hier moet je zijn ja. Vul daar het MAC adres (geen IP adres!) in en nu zou het geregeld moeten zijn!

maar moet ik dan die instelling voor het web only , verwijderen ?

Als ik het mac adres van mijn laptop invult , zeg hij dat het nummer niet goed is , snap er niks meer van , heb het wel tig keer na gekeken en geprobeerd pfffff

Geplaatst door lazzaro
Als ik het mac adres van mijn laptop invult , zeg hij dat het nummer niet goed is , snap er niks meer van , heb het wel tig keer na gekeken en geprobeerd pfffff

Het zou echt moeten werken. Probeer toch anders google even te raadplegen

hoi weer !
het is me nog steeds niet gelukt met die mac,
1 keer kon ik dat nummer invullen , , kreeg daarna die laptop niet meer online , gelukkig had ik van die instellingen een backupje gemaakt , en alles terug gezet zoals het stond .
nu ben ik zo ver ,dat ik nu die web instellingen heb met 4 wachtwoorden , er staat bij het inlog profiel van me laptop een groot slot erbij , dus je zou denken dat is meer dan genoeg , dan maar geen mac , of ........?
google heb ik zekers afgezocht naar oplossingen .
Ik weet onder tussen wel dat ik die mac instellingen alleen op me pc moet doen ,en niet meer op die laptop ,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan