Is langere accuduur in Windows 7 mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

juliatan

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2009
Berichten
19
Pas geleden heb ik een netbook, een Asus 1201N, aangeschaft. Ik ben erg tevreden over het apparaat, die bijvoorbeeld ook dankzij Nvidia Ion perfect HD op mijn grote LCD-TV afspeelt. Echter valt de batterijduur van tussen de 4 en 5 uur mij nogal tegen. Is hier door middel van bijvoorbeeld het uitschakelen van onnodige services of andere tweaks iets aan te doen in Windows 7 (Home Premium)? Dit besturingssysteem is namelijk tamelijk nieuw voor mij.

Op de netbook heb ik ook Ubuntu geïnstalleerd, omdat ik voor bepaalde zaken als internetbankieren liever geen Windows gebruik. Wat schetst mijn verbazing? Met Ubuntu gaat de batterij ruim anderhalf uur langer mee. Toch wil ik liever Windows 7 gebruiken. (Bovendien is Ubuntu nog niet helemaal compatibel met Nvidia Ion). Dus tips zijn van harte welkom.

In de Bios heb ik al bepaalde zaken uitgezet, die ik toch niet gebruik. Dat zijn de kaartlezer, bluetooth en de webcam. Scheelt helaas niets of nauwelijks.

Alvast hartelijk dank,

Julian
 
Wat vooral veel verbruikt is het draaien van de DVD CD die erin zit, dee Aero transparantie die je waarschijnlijk aan hebt staan en HD afspelen moet toch veel zuigen....
Maar dan is 5 uur toch niet slecht. Ik zit hier met mijn nieuwe laptop van 3 dagen die mar net 1 uur en 15 minuten haalt.
 
Er zit geen CD/DVD in en ook geen externe er op aangesloten. Ik had via Daemon Tools een iso geladen en ook mkv uitgeprobeerd.

Vanochtend alleen kranten en weblogs gelezen met Internet Explorer. Geen online filmpjes. Accu ook net iets meer dan 4 uur mee.

Dat aero zou ik eventueel uit kunnen zetten, maar ik ben ook benieuwd wat voor andere onnodige processen Windows 7 draait. Voor XP had ik een lange lijst van services die gewoon uit kunnen, omdat die toch niet gebruikt worden
 
In windows 7 is ook standaard dat je achtergrond na zoveel minuten veranderd. Je meot de helderheid van je beeldscherm ook minder zetten. Helpt echt.
 
Bedankt voor reactie.

De achtergrond gaat al vrij snel naar 'lagere instelling'. Ga die instelling even onder de loep nemen en eventueel naar eigen inzicht verbeteren. Eerst ga ik echter na verwijdering de oude drivers vervangen door de nieuwste drivers. Dat zou al efficiëntie verbeteren bij deze netbook las ik gisteren op diverse websites. En mogelijk moeten dan die instellingen weer opnieuw gedaan worden. Dus eerst de nieuwste drivers.

Natuurlijk zal die batterij door foefjes nooit uren langer meegaan. Maar bij wijze van spreken 20 minuten zou al te gek zijn in bepaalde situaties. Verder te gek ding met veel power die netbook...voor een netbook.

Overigens hoor ik veel geluiden in mijn omgeving dat Windows 7 ondanks minder dan Vista toch teleurstellend veel energie zuigt. Net als Ubuntu schijn je met Mac OS X ook minimaal meer dan een uur langer accutijd te hebben. Jammer.
 
Toevoeging: meer accutijd Mac OS X dan Windows 7 op een Macbook (Pro) met daarop ook een Windows 7 installatie.
 
Dat is logisch omdat de MacBooks speciaal daarvoor zijn geoptimaliseerd door Apple (dwz grotere batterij).
Windows 7 gebruikt juist minder resources dan Vista en heeft hierdoor een veel betere accuduur dan Vista. Het is trouwens wel een enorme tijdswinst die je wil boeken op een toch al vrij hoge batterijduur die je al hebt.

Ubuntu zit verder gewoon goed in elkaar en heeft wat minder resources (zoals bijv een virusscanner) die onder Windows altijd mee moeten draaien.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga deze vraag als opgelost markeren, ook al valt de accuduur me nog erg tegen. Met Ubuntu 10.04 gaat de accu anderhalf tot twee uur langer mee, maar Nvidia Ion wordt nog niet goed ondersteunt. Bovendien gebruik ik liever Windows. Ik heb nog een ongebruikte XP-licentie.Mischien dat ik XP eens ga proberen naast Windows 7. Schijnt ook te schelen.

In ieder geval bedankt en vriendelijke groet,

Julian
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan