Is mijn bios wijlen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

paniekfreak

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2003
Hallo allemaal

Mijn zoontje heeft mijn oude pc gekregen. Het is een Pentium II.

Vanmorgen kwam hij vertellen dat de pc niet wilde opstarten en ook niet meer uit te krijgen was. :(
En jawel hoor...hij doet bijna niks meer.

Als ik hem aan zet gaan de hd's wel ratelen, maar nogmaal gaat hij dan eerst geheugen testen en krijg je daarna info over de bios. Maar nu doet hij die laatste dingen niet meer. Na het ratelen van de hd's blijft wel het lampje van de hd branden maar verder gebeurd er niks. :(
En normaal kan je hem altijd uitzetten (als reset of zo niet werkt) door 5 seconden de aan/uit knop ingedrukt te houden, maar zelfs daar reageert hij niet meer op.

Ik kan dus ook mijn bios niet in komen. En daardoor kan ik ook niet met een opstart disk werken omdat mijn a-drive niet onderzocht wordt als opstartschijf. Had dat uitgeschakelt in mijn bios.

Is mijn bios kapot? Of zijn er andere manieren waarop ik die pc weer aan de praat kan krijgen?

Hd's die gaan ratelen.....foute zaak waarschijnlijk hd stuk.
Kun je een ander hd proberen.

En natuurlijk ook proberen wat franz voorstelde.

Puppie en Franz hebben makkelijk praten. Opstarten waar dan ook mee kan niet als het ding niet eens boot. Voordat je er een nieuwe HDD in doet zou ik eerst eens kijken of zoonlief niet een beetje met de kabels gespeeld heeft. Controleer of ze allemaal nog goed zitten en vooral goed vast zitten. Dan kan je ook nog aan hem vragen of er door hem nieuwe software is opgezet. Misschien kom daarmee ergens achter.
Joop

Natuurlijk heb ik alles nagekeken en alles zat nog goed vast.

Ik denk ook niet dat het aan mijn hd ligt. Kijk met ratelen bedoel ik het geluid dat hij maakt als hij normaal opstart. ;) En ook bij een andere hd doet hij niet meer dan bij degene die er in hoorden.
Van een cd booten heb ik natuurlijk ook al geprobeerd, maar ook dat doet hij niet....hij zoekt wel op de beide cd spelers, maar booten ho maar. :(

Mijn zoontje heeft ook niks geinstalleerd. Ze (mijn dochter heeft ook een pc) mogen namelijk van mij niet zo maar dingen installeren omdat ik meestal (altijd) degene ben die dan de problemen weer mag oplossen als het mis gaat. ;)

Groetjes
Corina

Bios reset al geprobeerd?
Dit kan met een jumper op het moederbord.
(zie handleiding)
Of je haalt de batterij van het moederbord er voor een minuut of vijf eruit.
(Stroomstekker ook er even uit halen)

Ook dat heb ik geprobeerd, maar dat was een heel vreemd iets. Of ik deed iets verkeerd of zo.

Ik heb namelijk mijn pc uit gezet. Kast open geschroefd en het jumpertje op clear cmos gezet. Toen wilde ik de pc weer aan zetten (neem aan dat dat moet) maar toen deed hij dus niks meer. Pas toen ik de jumper weer op normaal zette deed hij het. Maar daarmee was mijn probleem nog niet opgelost :(

Het klopt dat je pc niet opstart, als je de CMOS clear jumper niet terug zet.
Deze moet je dus even verplaatsen en dan weer terug zetten, voordat je de pc weer opstart.
Heb je toen ook de stroomstekker los gehad, tijdens het verzetten van de jumper?

Nee ik heb de stroom stekker niet los gehad.

Dus als ik het goed begrijp moet ik eerst de stroomstekker er uit halen. Dan de jumper verzetten naar clear cmos. Dan de jumper terug zetten...de stroomkabel er weer in pluggen en dan de pc aan zetten?

Of moet ik ook nog een x aantal minuten de stroomkabel er uit laten liggen?

Geplaatst door paniekfreak
Dus als ik het goed begrijp moet ik eerst de stroomstekker er uit halen. Dan de jumper verzetten naar clear cmos. Dan de jumper terug zetten...de stroomkabel er weer in pluggen en dan de pc aan zetten?
Zo heb je het goed begrepen, maar of het helpt weet ik niet.

Mischien is het geheugen kapot.
Dit zou je kunnen testen met Memtest86.
http://www.memtest86.com/

Ik heb dit net dus geprobeerd, maar nog werkt hij niet.

Ik heb al wel (gisteren) geprobeerd om een of meerdere geheugen chips weg te halen...maar ook dat mocht niet baten. Maakte niet uit welke ik gebruikte of in welk slot ze zaten (heb echt van alles geprobeerd) maar hij bleef "dood".

Hoe kan je trouwens je geheugen testen als je pc niet wil booten?

Geplaatst door paniekfreak
Hoe kan je trouwens je geheugen testen als je pc niet wil booten?
Daar zit wat in.:o

Kijk eens wat de pc doet, als je de minimale hardware aansluit.
(videokaart, 1 reepje geheugen.)
Krijg je nog piepje van de pc, als je probeerd op te starten?

Ik heb (zat niet veel in) alles los gegooid en met 1 x 32 MB ram mijn pc op proberen te starten...maar ook nu helemaal niks...geen piepje...niks

Normaal weet ik dat hij nadat hij even op de schijven is bezig geweest geheugen gaat tellen, maar voor dat punt doet hij al niks meer. :(

Draaien alle fan's in de PC-kast, als je op wil starten?
Draait je hardeschijf wel?
(voelen, luisteren)

Crash
Je mag aannemen, dat als de schijf ratelt er wel degelijk stroom op komt en ook al omdat er al met een andere schijf geprobeerd is, het niet aan de schijf zal liggen.
Joop

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan