Is mijn voeding te zwak?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cubezz

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2011
Hallo,

Laatst startte ik mijn pc op en bij het laden van windows vielen opeens mijn harde schijven uit. Ook heb ik de laaste tijd last van freezes van games als er tegelijk muziek aan het spelen is (Winamp, Foobar, WMP). Mijn vraag is of dit aan mijn voeding kan liggen? Het is een voeding van 460 watt maar als ik uitreken met de coolermaster tool hoeveel watt mijn pc verbruikt ligt dit tegen de 500 watt aan.

------------
Specs: CPU: Intel Core 2 Quad Q8400, GPU: Nvidia Geforce GTX 550Ti, 4GB DDR3 Ram, 2 x 7200rpm HDD's (1.5TB) Case: Antec 300

Laatst bewerkt:
Nvidia beveelt een minimum van 400 watt aan voor dit kaartje dus wat dat betreft denk ik dat je vermoeden wel klopt.

Laatst bewerkt:
Ja, dat hoef ik niet eens na te rekenen. Vooral (grote)harde schijven kosten erg veel stroom in en zeker in combinatie met die grafische kaart. Overweeg een 600 of eventueel een 800W voeding.

Maar hoe komt het dan dat mijn pc eerst een half jaar zonder problemen heeft gewerkt en pas nu ik er last van begin te krijgen?

Héél goede vraag! Het antwoord zal je bij jezelf moeten zoeken: doe je meer / anders met de pc of zit er veel stof in de pc t.g. waarvan de componenten harder moeten werken en dus meer stroom verbruiken? Dit opgeteld met een voeding die nét aan was voor de specs, zou een verklaring kunnen zijn?

Ook Windows zelf kan de oorzaak zijn, omdat je al net op het randje zat kan het gebeuren dat je nu meer programma's draait / gebruikt die ongemerkt allemaal meer van het systeem vragen. Wat betreft hardware sluit ik me bij gast0225 aan.

De pc is in dat halve jaar niets verandert, Stoffilters worden regelmatig schoongemaakt en ik doe niets anders of meer dan ervoor. Ik denk dat ik toch maar voor het zekere een nieuwe voeding ga aanschaffen.

Met de buitenkant van de filters reinigen ben je er niet (als je dat tenminste bedoelde in je laatste bericht) Het is simpelweg noodzakelijk om minimaal 1x per jaar de kast te openen en de boel grondig stofvrij te maken. Bekijk de fan van je processorkoeling en de fan van je videokaart maar eens, ik denk dat je verbaasd zal zijn omtrent de hoeveelheid stof. (Tenzij je dat in je vorige posting bedoelde -> dat je de kast opent om te reinigen?)

Meestal doe ik de case ook is open en stof ik de fans af met een doekje of een wattenstaafje dus stof zal niet het probleem zijn, voeding krijgt ook om de zoveel tijd eens een schoonmaakbeurt.

Dan blijft het een vreemd verschijnsel dat het eerst 6 mnd allemaal prima verloopt en dan mis gaat.

Vind ik ook. Waarschijnlijk is het toch de voeding, is van zo een bagger B-merk genaamd 'Tronje'. Ga me een A-merk aanschaffen van 550watt of meer.

Ja, dat hoef ik niet eens na te rekenen. Vooral (grote)harde schijven kosten erg veel stroom in en zeker in combinatie met die grafische kaart. Overweeg een 600 of eventueel een 800W voeding.

:o
een HDD verbuikt ongeveer 30watts ik snap niet echt waarom je dat als voorbeeld gebruikt :P
800w voeding is overdreven veel daar kan hij 3 GTX550 mee draaien

@TS
als je nieuwe voeding wilt uitproberen dan raad ik een Corsair Builder 500watt of OCZ StealthXstream 500watt voeding aan
dat zijn A-merk voedingen

ik zou tog ook een surface scan aanraden voor die HDD

Laatst bewerkt:
@TS
als je nieuwe voeding wilt uitproberen dan raad ik een Corsair Builder 500watt of OCZ StealthXstream 500watt voeding aan
dat zijn A-merk voedingen

Jahoor, en bij de kleinste aanpassing zit hij weer tegen de limiet aan.

Bovendien verbruikt een hardschijf veel meer dan 30W, bekijk de praktijk maar eens in plaats van labeltjes lezen.

Jahoor, en bij de kleinste aanpassing zit hij weer tegen de limiet aan.

Bovendien verbruikt een hardschijf veel meer dan 30W, bekijk de praktijk maar eens in plaats van labeltjes lezen.

Nouja ik ben niet van plan aanpassingen te doen mijn pc werkt zoals het hoort afgezien van soms freezes door te weinig vermogen van de voeding. Als ik binnen een jaar ofzo een zwaarder systeem wil verkoop ik deze wel gewoon en koop ik mij een nieuwe pc.

Btw, misschien dat jullie met dit ook wat wijzer zijn. Dit zijn ook niet de waarden die ze zouden moeten zijn volgens mij.
i7HkC.png

Laatst bewerkt:
Niet echt nuttig wanneer we geen amperage hebben.

PS. Vorige post editen in plaats van een bump.

Ik ga me gewoon een nieuwe voeding kopen van 500 watt of meer. Als dan het probleem nog voorkomt maak ik wel nog een nieuw topic aan. Mag slotje op ;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan