Is mobo kapot of processor?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronald61

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2000
De koeler op m´n Athlon 2000 processor zat moervast. Bij het losmaken heb ik de zaak beschadigd. De beschadiging is echter niet zichtbaar.

Voorts heeft de processor circa 10 seconden zonder koeler gedraaid en rook ik een brandlucht.

De PC start nu niet meer op. Ik kom niet verder dan de keusin Windows opstarten in veilige modus, Dos prompt, laasts recente instellingen enz.
Een keuze wordt niet geaccepteerd, de PC gaat niet verder. Opstarten via de 6 bootdiskettes gaat tot aan de 6e diskette. Daarna stopt de PC ook.

Vraag:
Hoe kom je er achter of het moederboard kapot is, of de processor of beide.
Dan weet ik nl. precies wat ik moet vervangen.

Het is een MSI K7T266 Pro 2 mobo en een Athlon 2000+ processor.
Helaas heb ik geen tweede PC om één ander uit te testen.

Geeft je moederbord beep error codes af? (Dr.voice evt.)
Ik denk dat je hardwarematig nog e.e.a. kunt checken middels multimeter, maar da's allemaal nogal tecnisch.
Aangezien je er geen OS op geperst krijgt, dan kun je dus ook geen programma's draaien...
Wat bedoel je overigens met 'de pc stopt'? Foutmelding?
Zelf denk ik dat je er vanuit kunt gaan dat je CPU kapot is, maarja, dan kan je mobo ook beschadigd zijn. Suc6

Waarom wilde je je koeler eraf hebben? En waarom heb je geweld gebruikt? En hoe kan het dat de pc aan is als heatsink van de processor af is? :eek: Had je hem zelf aangezet???

Als je brandlucht ruikt kun je over het algemeen aannemen dat de zaak verloren is. (al heb ik ook anders meegemaakt)

Maar, dat je nog wel beeld en boot hebt is hoopgevend. Kun je misschien naar een pc-boer in de buurt om de zaak te testen??

Wat bedoel je met 'de zes bootdiskettes'?? Wat probeer je te installeren? Werkt het zaakje niet met een gewone opstartdisk (98) of met de XP-cd (als je die hebt)

Was die brandgeur te wijten aan het feit dat de koeler vastzat? Maak de koeler los van de heatsink en ruik er eens aan. Ruikt deze verbrand?

LAAT NOOIT EEN ATHLON ZONDER KOELING DRAAIEN! Dus nu deze stuk is laat je hem NIET draaien, of je cpu zal het niet lang uithouden. Je schrijft dat je bij het losmaken de zaak beschadigd hebt. Geef eens meer uitleg. Wat is er juist beschadigd? Je zou over het algemeen eens opnieuw alles moeten uitleggen, kalm en rustig, en dan eens exact gedetailleerd vertellen wat er gebeurd is...

Okee, even opnieuw.

Het mobo en de processor heb ik 2e hands gekocht. Ik heb het in mijn PC gezet en het systeem verder in elkaar gezet.
Ik heb Window XP erop gezet. Om dat te doen moet ik eerst de 6 bootdiskettes gebruiken, omdaarna windows XP er op te zetten. Dat is allemaal gelukt en het systeem heeft goed gedraaid.
Wat mij stoorde was de processorkoeler. Die maakte veel lawaai. Ik wilde een low noise koelertje plaatsen.
De oude koeler loet niet makkelijk los, als of het ijzeren klembeugeltje verbogen was. Gewels heb ik niet gebruikt, maar goed, het is vrijwel zeker dat daar iets in mis gegaan is.
Nu is de situatie zo dat de Pc geheel niet opstart en aan de processor ruik ik een soort brandlucht. Op zich is dat te verklaren omdat de processor zo´n 10 seconden zonder koeler gedraaid heeft. Toen de Pc in de testweek draaide (met koeler) rook ik geen brandlucht.

Al met al de zaak analysrend heb ik het idee dat de processor sowieso kapot is.
De vraag is hoe het met het moederbord gesteld zal zijn.
Nogmaals, zichtbaar is er niets beschadigd.

Geplaatst door Ronald61
Ik heb Window XP erop gezet. Om dat te doen moet ik eerst de 6 bootdiskettes gebruiken, omdaarna windows XP er op te zetten. Dat is allemaal gelukt en het systeem heeft goed gedraaid.

Het heeft er niets mee te maken, maar hoe kom je aan 6 bootdisks voor WinXP??

Nu is de situatie zo dat de Pc geheel niet opstart en aan de processor ruik ik een soort brandlucht. Op zich is dat te verklaren omdat de processor zo´n 10 seconden zonder koeler gedraaid heeft.
Bedoel je soms te zeggen dat je de heatsink hebt verwijderd terwijl de pc aan stond??:eek:

Maar nogmaals, als je geen andere systeem hebt om te testen, dan moet je langs de pc-boer. Ik heb overigens goede hoop dat het moederbord nog gewoon heel is. Geeft het mobo beepjes als je boot??

voor het vervangen van de heatsink hoef je de computer toch niet uit te zetten. :8-0: :D

filmpje van tomshardware wel eens gezien.

een amd zit binnen 3 tellen op 300 graden.

goede gok ......... processor defect.

pe.

nee dat filmpje ken ik niet

Maar, morgen weet ik een stuk meer. Dan gaat er een andere processor in. De AMD heeft zo´n 10 seconden gedraaid zonder koeler, dus de processor is vrijwel zeker naar zijn moer. Weer een toeveoeging voor de Helpmij topic, computerblunders.

De Pc doet inmiddels helemaal niets, geen piepjes, niets. Alleen de veoding draait en een wit knipperend streepje op de monitor.
Dus booten hoeft niet. Heeft geen zin.

Ik begin maar met een nieuwe processor. De voorkeur gaat uit naar een Athlon 2000+, die zijn nog een beetje betaalbaar. Boven de 2000 wordt het een stuk duurder.
En ik hoop maar dat de mobo nog goed is.

neem het mobo effe mee naar de winkel en leg uit wat je voor hebt. Vraag dan om de nieuwe cpu te testen en als deze werkt op je mobo koop je hem. Als het niet werkt weet je dat je mobo stuk is en dan kan je misschien toch beter uitzien naar een andere combinatie...

Geplaatst door ojan
neem het mobo effe mee naar de winkel en leg uit wat je voor hebt. Vraag dan om de nieuwe cpu te testen en als deze werkt op je mobo koop je hem. Als het niet werkt weet je dat je mobo stuk is en dan kan je misschien toch beter uitzien naar een andere combinatie...
Dat is wrede service, zeg!
Wil ik alsjeblief de naam van de winkel die kostenloos toestaat dat hun cpu getest wordt op een mobo dat onverhoopt defect kan zijn?

ja, dat heb ik ook nog nooit meegemaakt. Wel een winkel die kostenloos test of het processor gedeelte van je mobo (tot aan northbridge) nog werkt (d.m.v. een soort nep-processor met een uitleeskastje dat ze erop aansluiten.

Als je nix hoort, denk ik dat je mobo kapot is. Wat gebeurt er als je boot zonder processor in de socket??

Zonder processor in de socket, doet de Pc niets, er branden alleen 4 rode lampjes op het mobo ter indicatie dat er iest mis is met processor of moederbord. Normaal gesproken branden alle 4 de lampjes groen.

De monitor gaat niet aan. Er is helemaal geen activitreit in de PC. Slechts alleen de voeding en de 4 rode lampjes. Booten gaat dus niet, want ik kom niet eens in de bios.

En... een nieuwe processor doet wonderen.

Ik heb een nieuwe Athlon 2000 processor er in gezet (met een Thermal take coppershim) en de zaak draait weer.

Van je fouten moet je leren, maar in dit geval was het leergeld duur!

Ron

Geplaatst door Ronald61
Zonder processor in de socket, doet de Pc niets, er branden alleen 4 rode lampjes op het mobo ter indicatie dat er iest mis is met processor of moederbord. Normaal gesproken branden alle 4 de lampjes groen.

De monitor gaat niet aan. Er is helemaal geen activitreit in de PC. Slechts alleen de voeding en de 4 rode lampjes. Booten gaat dus niet, want ik kom niet eens in de bios.

Dat ie niet boot is logisch. Uit het branden van de lampjes kon je ook concluderen dat het mobo niet kapot is.

Ik ben blij dat het werkt. Het is inderdaad jammer dat leren altijd zo duur is. Gelukkig heb ik deze les anderhalf jaar terug geleerd met een 486. (das iets minder duur) Daar gaat het wel iets langzamer, maar uiteindelijk fikt de proc toch echt door...

Nou ja gelukkig werkt het weer.
Al met al heb ik nog een kater. Het systeem heb ik zelf inelkaar gezet. Ik wilde nl. een fluisterstil systeem. Heb daarom een dure Nexus Istyle kast gekocht. De kast voorzien van extra speciale geluidsisolatie en een ultra stille 420watt voeding en een ultra stille processorkoeler.
Een harddisk van Maxtor, liquid bearing.

Heel veel Euro´s armer ben ik, en het geluid is een fractie, maar dan slechts een fractie stiller in vergelijking met mijn oude Pentium 2 met de meest goedkope fannetjes.
Goed, ik heb wel een forse upgrade met een snelle AMD 2000 met een gigaschijf van 80 gb enz enz.
Maar de geluidsproductie is belachelijk. De eerste de beste laptopje is vele malen stiller.

Overgaan op waterkoeling?

Ron

waterkoeling ?

heb laatst geholpen met het bouwen van zo'n systeem.

werkt prima tot je de ventilator voor de koeling van de radiator aansluit.

een 12 cm fan maakt dus net zoveel herrie als de 8 + 4 cm van de processor en de videokaart.

misschien iets minder maar scheelt niet veel.

waterkoeling voor geluidsreductie is naar mijn idee geen goede optie.

pe.

daar ben ik het toch niet echt mee eens. De beste oplossing (althans, in mijn ogen) blijft natuurlijk altijd je radiator buiten hangen (al dan niet met fans) Maar een kennis van me werkt gewoon met drie kick-ass grote mercedes-radiators onder zijn bureau. Nix geen ventilators...

Helaas moet je hierbij wel heel veel zelf klussen. En ik kan me voorstellen dat je daar geen tijd voor/zin in hebt...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan