ISDN ook voor een Laptop?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martha Posthumus

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2000
Hallo mensen,

Kan een laptop ook via ISDN internetten?
Of heb je daar een of andere kaart voor nodig?

Groetjes Martha

Als die laptop een netwerkkaart heeft dan gaat dit.

Hoe kan ik zien of er een netwerkkaart in zit?
Er staat XP op en hij wil wel op kabel dat heb ik al geprobeerd.

Als je kabel kan aansluiten dan gaat dit ook met isdn dacht ik.

Oke, maar ik heb het geprobeerd en ik kreeg het niet
voor elkaar, ik kreeg geen inbelgeluid.
Kan je mij instructies geven jean42, zodat ik weet wat ik
moet doen om het in werking te stellen?

Volgens mij heb je een ISDN modemkaartje nodig (ISDN heeft feitelijk geen modem in de letterlijke betekenis van het woord, maar in de volksmond spreken we toch van een ISDN-modem). Als het niet al ín de laptop zit, zul je dat met ofwel USB-modem, ofwel een (suf) seriële poort-modem, ofwel (en dat zou ik verkiezen) een PCMCIA ISDN-modem. PCMCIA is dat gleufje in je laptop waar je uitbreidingskaartjes in kunt steken.

Die kaartjes zijn voor een tientje of twee te koop bij de computerboer en/of witgoed/bruingoed en/of warenhuizen te koop.

Installatie en wat&hoe blijkt vervolgens uit de documentatie bij het kaartje.

Groetje en succes,

Jasper

(...) en als er een gewoon telefoonmodem ingebouwd zit (wat vaker voorkomt en bijna standaard is bij de modellen van de afgelopen drie jaar), kun je je daar ook een ISDN-lijn inproppen. Dan werkt het over het algemeen net zoals een analoog modem. Je benut alleen de ISDN niet. Die doet alsof ie analoog is, en pruttelt dus op halve kracht.

Maar je hebt wel internet dan...

Groetje en succes,

Jasper

Harstikke bedankt voor alle info jean42 en Anykey, ik zal het even lezen.
Het is alleen jammer dat ik het pas over 14 dagen kan uitproberen.
Maar ik zal dan even laten horen wat er is gebeurt.

Sorry ik zal nog even je vragen beantwoorden jean42,

Provider is bART (vianetwork), daar zijn ook mijn e-mailadres
gebruikersnaam en wachtwoord van.
Heb geen CDrom met modemdriver, maar die heb ik toch niet
nodig voor de Laptop?

Volgens mij lopen er twee verhaallijnen doorelkaar.

Enerzijds heeft de laptop wel eens aan het kabelinternet gehangen en anderzijds is er de vraag -geheel los daarvan- of hij ook op ISDN kan internetten. Of begrijp ik het nu verkeerd.

Jean42 zit volgens mij op het spoor van dat er al internet is en dat die niet rechtstreeks in de laptop zit (en zoekt wellicht daarom naar je provider en bijbehorende standaard instellingen) en ik zit op het spoor van een kale laptop die zelfstandig aan een ISDN-lijn internet wil genieten.

Martha, help me eens even als je wilt? Hoe zit de vork in de steel?

Anders zie ik gebeuren dat meerdere helpmij-ers op zich kloppende informatie verstrekken die jij vermengt tot een niet-werkende oplossing. En we zijn natuurlijk uit op de werkende oplossing!

Groetje,

Jasper

Goed zo, lees die links eens door en dan zal het wel gaan.
Verwijder wel ook de andere of oudere internetinstellingen.

Anykey, ja de laptop is via de kabel op internet geweest.
Dit deed ik bij me thuis, die Laptop is van iemand anders en
die heeft ISDN.
Ik probeer die laptop op internet te krijgen via ISDN, maar weet niet hoe
dat moet. Heb het al wel geprobeerd met het telefoonstekkertje,
maar dat lukte niet. Er zaten trouwens 2 stekkertjes, maar die ene
pastte niet goed. Er zit naast het kastje van de KPN NT1 een Quattrovox-kastje.

Bedankt voor jullie tijd en moeite Jean en Jasper.
Morgen reageer ik wel weer verder, want heb nu geen tijd meer.
groetjes

Misschien moet je dan een ISDN-modem aanschaffen. Tot mijn spijt stelde ik net al rondsnuffelend vast, dat die op PCMCIA type niet zo goedkoop zijn als ik beweerde. Jammer.

Ik weet niet of onderstaande link werkt, maar er behoort een voorbeeld van een (tweedehands) exemplaar onder te zitten. (Gewoon de eerste die ik vond mét foto, verder geen bijzondere aanbeveling ofzo...)
Linkje naar een voorbeeld op marktplaats
Nieuw kun je toch beter een USB-modem voor ISDN kopen. Die zijn aanzienlijk goedkoper.

Maar terug naar het heden. Je schrijft dat de telefoonlijn op zich wel in de laptop 'past'. Waarschijnlijk zitten er zowel een onboard netwerkkaartje (wat groter) als een onboard analoog modem (wat kleiner) in de laptop. In de iets grotere zal hij niet lekker gepast hebben, en daar hoort hij ook niet (die telefoonlijn). Als hij in de kleine niet past, moet je een verloopkabeltje (paar duppies) hebben of regelen.

Volgende belangrijke vraag is of het modem wel geïnstalleerd is (je zal de eerste niet zijn bij wie dat aanvankelijk niet gedaan is, waardoor later ineens 'het modem niet werkt'). Welk besturingssysteem gebruik je? (Windows 98, Windows XP, een ander?)

Laatst bewerkt:
Tjonge dit is allemaal nog best ingewikkeld zeg.
Heb die laptop niet bij de hand, dus kan ik niet zien hoe het met de
modem zit van de laptop zit.
Verder zitten er in de huidige computer (W95) dus 2 telefoonstekkertjes, een grote en
een wat kleinere, die kleinere past niet op de laptop. Er is maar 1 aansluiting op de laptop.
Het besturingssysteem is Windows XP, de laptop is ongeveer 1 jaar oud.

Als die grotere niet op de laptop past, heeft de laptop een modemaansluiting. Die is namelijk kleiner.

Verhaal blijft wat mijn insteek betreft dan tamelijk hetzelfde.

Het grotere stekkertje past wel op de laptop, op de aansluiting waar ik ook
de kabelaansluiting doe. Of is dat niet goed?

Nee dat is niet goed. Dat is een netwerkaansluiting en geen ISDN aansluiting. Daarvoor zul je toch een aparte kaart voor moeten hebben

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan