• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

isformule in combinatie met aantal.als

Status
Niet open voor verdere reacties.

michielsprockel

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2013
Berichten
69
Hallo,

In een kolom staan formules. Om te productie-aantallen aan te passen vul ik wel eens een getal in, in plaats van de formule. Dan is het handig in on de kop te zien of er formules zijn gewist.
Dit wil ik doen met de functie <aantal.als>, maar hoe kan ik de functie <isformule()> toepassen als criterium in de functie aantal.als?

=AANTAL.ALS(AG5:AG1250;"<>"&(ISFORMULE(AG5))) - werkt niet.
=AANTAL.ALS(AG5:AG1250;"<>"&(ISFORMULE(AG5)= "Waar")) - werkt ook niet.

Wie kan mij helpen.

bvd, Michiel
 
Kan je een voorbeeldbestand plaatsen met een daarin gewenste uitkomst?
 
Een boolean waarde is niet "Waar" of "Onwaar" maar WAAR of ONWAAR.
Dus niet tussen aanhalingstekens.

Zonder je document, probeer dit eens:
PHP:
=AANTAL.ALS(AG5:AG1250;"<>"&(ISFORMULE(AG5)= WAAR))
 
Als je het in de kop wil zien dan moet het bereik hetzelfde zijn.

Code:
=SUMPRODUCT(ISFORMULA(A1:A3)*1)=COUNTA(A1:A3)
 
Hallo heren,

Sorry JVeer, ik had op mijn werk niet even een voorbeeld-sheet op de plank liggen.
Bij deze wel even wat uitgewerkt.

Bekijk bijlage isformule als criteria.xlsx
Code:



Kolommen D, F, H, J enz. zijn de leveraantallen per week (willekeurig ingevuld).
De kolommen E, G, I, K enz. zijn de rest-aantallen per week (zijn formules).
I.v.m. productie is het praktisch als ik de formules wel eens vervang door een vaste waarde (zoals bij E7).
Door de voorwaardelijke opmaak ligt de cel dan op. Bij het inklappen van de kolommen met de restkolommen (=E, G, I enz.) wil ik inderdaad in de kop zien dat er formules zijn gewist. De formule die ik in gedachte had: SOM.ALS met als criteria de ISFORMULE krijg ik niet werkend, ook niet op de manier die Edmoor voorstelt.
De formule die VenA zei mij aanvankelijk niets (en zeker niet in het Engels), maar is wel een goede optie. Hij vergelijkt het aantal formules met het aantal argumenten. Als ik die dan een beetje aanpas krijg ik uiteindelijk het antwoord wat ik waar ik wat mee kan.
VenA dan toch voor jou nog even de vraag: hoe zou ik ISFORMULE wel kunnen toepassen als criterium van AANTAL.ALS?

Groeten,

Michiel
 
Met aantal.als lijkt met het me lastig worden.

Er moet een formule in die checkt of een bereik van cellen een formule is... en dat is naar mijn weten niet mogelijk met aantal(len).als.
 
Laatst bewerkt:
Code:
=COUNT(IF(ISFORMULA($E$5:$E$11);$E$5:$E$11))
Waarschijnlijk afsluiten met <Ctrl> + <Shift> + <Enter>

Deze lijkt mij eenvoudiger maar die had je al.
Code:
=SUMPRODUCT(N(ISFORMULA($E$5:$E$11)))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan