• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ISO weektelling formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Winterkoning

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2007
Ik heb verschillende varianten van de formule-versie voor de ISO weektelling gevonden maar ik kan er maar niet uitkomen hoe ik bij die formule de start van de weekdag op de zondag zet. Ik heb erom gevraagd in een ander topic maar ik kreeg de melding dat ik beter een nieuw topic op kon starten. Ook werd me aangeraden de weekdag functie te checken. Deze functie is mij bekend maar de werking ervan in de volgende formules begrijp ik niet ongeacht hoe lang ik er naar kijk...

Weet iemand hoe ik de weektelling van de volgende formules zo kan zetten dat ze beginnen op de zondag? Bedankt.

Code:
=(D3-WEEKDAG(D3-1)+4-(GEHEEL(DATUM(JAAR(D3-WEEKDAG(D3-1)+4);1;2)/7)*7+5))/7+1

Code:
=INTEGER((D2-WEEKDAG(D2;2)+11-DATUM(JAAR(D2-WEEKDAG(D2;2)+4);1;1))/7)

Ik heb zelf van alles geprobeerd maar ik kom er niet uit.

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom gebruik je deze formule niet?
Code:
=WEEKDAG(D3)
Deze geeft bij 7-2-2010 een 1 (Zondag)
Deze geeft bij 7-2-2011 een 2 (Maandag)

Of deze, die zet de dagnaam in de cel
Code:
=TEKST(WEEKDAG(D3);"dddd")

Laatst bewerkt:
Beste Winterkoning

Gebruik de deze eens :

Code:
=1+INTEGER((D3-DATUM(JAAR(D3+4-WEEKDAG(D3+6));1;4)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(D3+4-WEEKDAG(D3+6));1;3)))/7)

@ Hoornvan
Weeknummer geeft niet de juiste week terug.

Zie bestandje.

Groetjes danny. :thumb:

Bijlagen

Beste Hoornvan ;)

Sorry, zat met WEEKNUMMER in mijn hoofd. :eek:

Groetjes Danny. :thumb:

Waarom gebruik je deze formule niet?
Code:
=WEEKDAG(D3)
Deze geeft bij 7-2-2010 een 1 (Zondag)
Deze geeft bij 7-2-2011 een 2 (Maandag)

Of deze, die zet de dagnaam in de cel
Code:
=TEKST(WEEKDAG(D3);"dddd")

beste Hoornvan,

Ik heb volgens het 1e advies geprobeerd de tweede formule als volgt te maken:

Code:
=(D3-WEEKDAG(D3)+4-(GEHEEL(DATUM(JAAR(D3-WEEKDAG(D3)+4);1;2)/7)*7+5))/7+1
maar dat heeft niet afgeronde en (volgens mij ook) foutieve uitkomsten.

Ik begrijp niet wat ik zou moeten doen met de twee formules die je mij geeft, ik ben op zoek naar een formule om de juiste ISO weeknummer te verkrijgen.

Danny's formule werkt prima dus Danny zeer bedankt daarvoor maar Hoorvan laat mij alstublieft weten wat je bedoelt met je formules want ik stel de hulp zeker op prijs omdat ik er van leer.

groet Winterkoning

Beste Winterkoning ;)

Ik begrijp niet wat ik zou moeten doen met de twee formules die je mij geeft, ik ben op zoek naar een formule om de juiste ISO weeknummer te verkrijgen.

Danny's formule werkt prima dus Danny zeer bedankt daarvoor maar Hoorvan laat mij alstublieft weten wat je bedoelt met je formules want ik stel de hulp zeker op prijs omdat ik er van leer.

groet Winterkoning

Zet de formule in een cel:

=WEEKNUMMER(A1;1) of =WEEKNUMMER(A1;2)

Ga op de formule staan met de cursor en klik op het formule teken Fx
klik dan op helpinformatie over deze functie.

Beste Winterkoning ;)

Kan je dan de vraag op opgelost zetten, onderaan rechts.

@Danny
Tot mijn grote spijt is je formule toch niet juist. Voor Zondag 3jan 2010 geeft hij week 54 ??? terwijl dit 1 moet zijn
@Winterkoning
Gebruik de UDF van snb onder volgende opstelling als de week start op zondag
Code:
Function ISOweek(d1 As Date)
  ISOweek = DatePart("ww", d1, 1, 2)
End Function
Start de week op maandag
Code:
  ISOweek = DatePart("ww", d1, [COLOR="Red"]2[/COLOR], 2)
End Function

Laatst bewerkt:
Winterkoning,

Sorry, ik had het verkeerd begrepen en dacht dat je de dag wilde weten.

Winterkoning,

Sorry, ik had het verkeerd begrepen en dacht dat je de dag wilde weten.

Maakt niet uit. :)

@Danny
Tot mijn grote spijt is je formule toch niet juist. Voor Zondag 3jan 2010 geeft hij week 54 ??? terwijl dit 1 moet zijn
@Winterkoning
Gebruik de UDF van snb onder volgende opstelling als de week start op zondag
Code:
  ISOweek = DatePart("ww", d1, 1, 2)
End Function
Start de week op maandag
Code:
  ISOweek = DatePart("ww", d1, [COLOR="Red"]2[/COLOR], 2)
End Function

Het probleem is dat ik liever niet werk met een macro omdat ik vaak op verschillende computers werk (o.a. op school) en daar kan ik ze niet laden. Maar de genoemde formules in mijn eerst post zijn dus niet zo eenvoudig om te bouwen naar een weektelling vanaf de zondag?

Lees eerst eens goed alle suggesties door.
Als je een ISO-weektelling wil, is de maandag de eerste dag van de week. Als je de zondag als eerste dag wil is het geen ISO-weektelling.
Bij de link die ik je gaf staat ook een correcte werkbladformule voor het ISO-weeknummer. Verder zoeken/redeneren/argumenteren is overbodig.

Laatst bewerkt:
Lees eerst eens goed alle suggesties door.
Als je een ISO-weektelling wil, is de maandag de eerste dag van de week. Als je de zondag als eerste dag wil is het geen ISO-weektelling.
Bij de link die ik je gaf staat ook een correcte werkbladformule voor het ISO-weeknummer. Verder zoeken/redeneren/argumenteren is overbodig.

Beste SNB,

Ik werk nu eenmaal met weken vanaf zondag tot en met zaterdag. Als dat dan strikt genomen niet de ISO weektelling is, oké maar dat betekent toch niet dat ik daarom de vraag niet mag stellen? Ik bedoel, ik heb er een probleem mee en met de formules die voorhanden zijn kom ik niet verder.
Het is daarom inderdaad wel zo dat de titel niet correct is maar daar was ik me niet bewust toen ik het onderwerp startte.

Op de site die je geeft wordt uitgelegd hoe de formule werkt maar ik vind dit eerlijk gezegd niet zo duidelijk dat ik er zelf aanpassingen aan kan doen. Dit zal dan ongetwijfeld aan mijn Excel kennis liggen maar sommige zaken zijn in mijn ogen verschillend te interpreteren. Ik zal wat voorbeelden geven.

De volgende uitspraak:

Daarom in de functie weekdag als tweede argument een 2 om de week met maandag te laten beginnen. [dat is dus bij ons dag 1]

Als ik die twee door een één vervang veranderd wordt de startende dag van de week niet zondag. Als ik in beide weekdag formules de 2 door een 1 vervang klopt de telling van 2010 wel maar van 2009 niet.

Natuurlijk kun je GEHEEL door INTEGER vervangen en mag je die 1 achteraan weghalen en de losse 4 middenin door 11 vervangen.

Kennelijk kan ik dat "natuurlijk" doen, maar wat heeft dat voor zin? Naar mijn idee blijft de uitkomst hetzelfde maar dat wordt er niet bij vermeld.

Met alle goede bedoelingen, ik ben zeer dankbaar dat ik hier hulp mag ontvangen dus begrijp me niet verkeerd. Misschien is het voor gevorderden allemaal heel duidelijk wat ik fout doe maar kom er zelf echt niet uit, hoe lang ik er ook mee aan de weer ben (wat onderhand al een avond of vier is...).

groet,

Winterkoning

p.s.
Bijgevoegd een bestand met alle verschillende formules van de mogelijke weektellingen die hier besproken zijn. Het was verhelderend om een dergelijke vergelijking te maken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Moet ik nu concluderen dat mijn vraag en uitleg ervan niet gepast is of dat het antwoord erop niet zo eenvoudig is als het lijkt?

groet Winterkoning

Hallo Winterkoning,

Om ook even een duit in het zakje te doen: als je bij een datum van jou het ISO-weeknummer wilt hebben, maar dan over één dag verschoven, waarom dan niet in de formule voor de ISO-weeknummer de verwijzing naar de dag niet aangevuld met +1. Je bepaalt dan bvijv voor zondag 28 feb het ISO-weeknummer van maandag 1 maart.

Maar misschien is dit te eenvoudig bedacht.

Jouw vraagstelling komt overeen met de vraag: 'ik wil naar de Duitse hoofdstad Parijs.

In mijn laatste bericht heb ik uitgelegd wat er aan jouw vraag niet klopt.
Als je dat begrijpt zijn we klaar. Als je dat niet begrijpt zijn we ook klaar; maar zoeken naar het intern tegenstrijdige is zinloos.

Jouw vraagstelling komt overeen met de vraag: 'ik wil naar de Duitse hoofdstad Parijs.

In mijn laatste bericht heb ik uitgelegd wat er aan jouw vraag niet klopt.
Als je dat begrijpt zijn we klaar. Als je dat niet begrijpt zijn we ook klaar; maar zoeken naar het intern tegenstrijdige is zinloos.

Volgens mij ga ik iets uitleggen dat je al weet maar ik zie anders ook niet hoe ik duidelijk kan maken wat ik bedoel.

Het verschil in de weektelling loopt in sommige jaren niet alleen één dag verschillend maar een week (zoals bv 2010), dat is afhankelijk van de dag waarop de weektelling start. Zoals jij het schetst is de weektelling die ik zoek onmogelijk maar dat is het niet. Dat jij hem onzinnig vindt omdat hij geen ISO noch Amerikaanse weektelling is betekent niet dat hij daarom per definitie onmogelijk is.

Waar ik om vraag is een week hoger dan de Amerikaanse weektelling nu aangeeft of zo je wilt de ISO weektelling maar dan beginnende vanaf de zondag. Hoe kun je nu beweren dat dat een onmogelijke weektelling is? Sterker nog, het had net zo goed kunnen zijn dat dat de manier was waarop de weektelling zou worden toegepast omdat de keuze voor de donderdag een willekeurige keuze is. Mijn vraag is de vraag naar een hybride vorm van de huidige weektellingen.

Waarom dit zo belangrijk is? Omdat in mijn sheet alles valt en staat met de zondagen van de weektelling omdat daar de sportdagen op plaatsvinden.

Hallo Winterkoning,

Om ook even een duit in het zakje te doen: als je bij een datum van jou het ISO-weeknummer wilt hebben, maar dan over één dag verschoven, waarom dan niet in de formule voor de ISO-weeknummer de verwijzing naar de dag niet aangevuld met +1. Je bepaalt dan bvijv voor zondag 28 feb het ISO-weeknummer van maandag 1 maart.

Maar misschien is dit te eenvoudig bedacht.

Mocht ik dat goed begrepen hebben zou dat alleen werken voor 2010 maar niet voor andere jaren omdat dan daar een foutief weeknummer verkrijg.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan