• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ISO weektelling formule

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Winterkoning,

Ik zie die fout niet, als je de door mij voorgestelde truc slechts uitvoert voor de zondag, en voor alle andere dagen van de week de normale ISO-weeknummer berekening. Ik lees jouw vraag in die zin dat je voor de werkdagen en de zaterdag een weeknummer volgens ISO wilt zien, maar omdat je de week met zondag wilt beginnen ook die zondag dat weeknummer wilt geven.
Of wil je een andere mogelijkheid:
Volgens ISO begint een week op maandag en eindigt op zondag. Verder geldt dat de eerste week van een jaar die tenminste 4 dagen van januari bevat het weeknummer 1 krijgt. Dat komt er praktisch op neer dat de week met de eerste donderdag van januari week 1 is. Wil jij nu een week beginnen op zondag en volgens de regels van ISO een weeknummer bepalen? Dan kom je er praktisch gesproken op uit dat dan de week waarin de eerste woensdag van januari valt week 1 is. Je zult dan eens in de zoveel jaar voor de doordeweekse dagen een ander weeknummer krijgen dan met de officiële ISO-weeknummering (in die jaren dat 1 januari op woensdag valt).
Het mag duidelijk zijn dat deze laatste versie geen ISO-mogelijkheid is.

Zeg het maar: welke nummering wil je?

Aanvulling (onvolledig getest):
Zou je volgens deze laatste methode willen werken, dan moet je volgende standaardformule voor ISO-week
=GEHEEL((A1-WEEKDAG(A1;2)+4-DATUM(JAAR(A1-WEEKDAG(A1;2)+4);1;1))/7)+1
aanpassen in
=GEHEEL((A1-WEEKDAG(A1;1)+4-DATUM(JAAR(A1-WEEKDAG(A1;1)+4);1;1))/7)+1
In jaren waarin 1 januari op donderdag valt (zoals in 2009) zul je voor de alle dagen van de week verschoven weeknummers krijgen.ten opzichte van de normale ISO-weeknummers.

Voor mijn eerste suggestie zou je dan kunnen kiezen voor
=GEHEEL((A1+1-WEEKDAG(A1+1;2)+4-DATUM(JAAR(A1+1-WEEKDAG(A1+1;2)+4);1;1))/7)+1

Laatst bewerkt:
Hallo Winterkoning,

Om ook even een duit in het zakje te doen: als je bij een datum van jou het ISO-weeknummer wilt hebben, maar dan over één dag verschoven, waarom dan niet in de formule voor de ISO-weeknummer de verwijzing naar de dag niet aangevuld met +1. Je bepaalt dan bvijv voor zondag 28 feb het ISO-weeknummer van maandag 1 maart.

Maar misschien is dit te eenvoudig bedacht.

Nee, ik heb er even over nagedacht en je hebt gelijk. Dat is ook inderdaad wat ik probeerde te doen maar het probleem is dat ik niet weet hoe ik de dag 1 dag kan laten verschillen. In mijn voorbeeldbestand heb ik dat op 3 verschillende manieren geprobeerd maar allen tevergeefs.

Excuses dat ik nu niet uitgebreid op je uitgebreide antwoord in kan gaan (het was een lange en zware week en ik moet nu echt slapen) maar ik kom er nog z.s.m. op terug.

....

Welnu, ik ben er toch maar direct naar gaan kijken want ik was wel erg benieuwd welke uitkomst dit zou krijgen. Het lijkt in eerste instantie zo'n simpele oplossing. Na het invullen in het schema blijkt hij ook nog eens succesvol!
Hartelijk bedankt Thoralf maar natuurlijk ook alle anderen die hun best hebben gedaan mij te helpen! Zo zie je maar dat Parijs wel degelijk de hoofdstad van Duitsland kan zijn als je er je zinnen op zet.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Volgens mijn idee " getest in excel 2010 Engelse versie " kan zijn dat de formule =WEEKNUM moet aangepast worden voor de Nederlandse versie .

Bedankt voor de bijdrage.
Ik zie dat de datums aangepast zijn maar ik zie niet welke formule er aangepast is. Ik heb de formules vergeleken en volgens mij staan er dezelfde formules in.

Ergens heb ik deze formule vandaan en die geeft de juiste weeknummer maar die begint wel op maandag vb. :
=INTEGER((A7-SOM(REST(DATUM(JAAR(A7-REST(A7-2;7)+3);1;2);{1E+99\7})*{1\-1})+5)/7)

mogelijk kan je daar mee verder.

-Dzjango-

Zo hoef je de formule niet naar een cel met de datum te verwijzen.
Code:
=INTEGER((NU()-SOM(REST(DATUM(JAAR(NU()-REST(A7-2;7)+3);1;2);{1E+99\7})*{1\-1})+5)/7)

Bedankt voor de bijdrage.
Ik zie dat de datums aangepast zijn maar ik zie niet welke formule er aangepast is. Ik heb de formules vergeleken en volgens mij staan er dezelfde formules in.

De formules zijn hetzelfde gebleven , excel heeft 2 datum systemen nl. 1900 en 1904 . Ik hab het voorbeeldbestandje even naar het 1904 systeem gezet en zag meer gelijkennis met jouw kolom .;)

Zo zie je maar dat Parijs wel degelijk de hoofdstad van Duitsland

Deze oplossing is grensverleggend, maar of iedereen in Duitsland en Frankrijk er blij mee is, is maar de vraag.
Maw de oplossing gaat tegen alle regels van week nummering in.
Maar ja, Who is the boss?

Pogingen tot hoofdstadveranderingen voor zowel Duitsland en Frankrijk hebben in het verleden voor veel ellende gezorgd. In die zin biedt het vasthouden aan de status quo duidelijk voordelen voor de grote meerderheid en slechts illusionaire teleurstelling voor een minderheid.

Het ging er ook niet over of het wenselijk zou zijn, het ging om de mogelijkheid ervan. Daar is een wereld van verschil tussen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan