item uit picklist verwijderen dmv knop op formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

renew000

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2009
Berichten
151
Hallo,

In mijn formulier moet ik namen van medewerkers kunnen toevoegen. Dat is inmiddels gelukt.
Deze medewerkers schrijft hij nu weg in kolom a van de sheet "picklists".

Nu zal het ook voorkomen dat er afscheidt gaat worden genomen van medewerkers en om het bestand zuiver te houden wil ik graag medewerkers kunnen verwijderen uit de picklist.
Het liefste wil ik deze namen verplaatsen naar een andere kolom in het tabblad "picklists" (tabblad I)

de declaratie voor de combobox waar de medewerker kan worden geselecteerd is hieronder uitgeschreven

cboVerwijderenMedewerker.RowSource = "picklists!a2:a" & Range("a60000").End(xlUp).Row

Voor het gemak heb ik er een voorbeeldbestandje bij gedaan.

Oja... blijft de picklist bij verwijdering wel aaneengesloten? Er staan namelijk meer picklists op die sheet (in het originele bestand) dus een hele regel verwijderen heeft tot gevolg dat er picklistitems uit andere lijsten ook worden vewijderd.


Alvast bedankt voor jullie hulp
 

Bijlagen

  • VB verwijderen uit picklist.xls
    20,5 KB · Weergaven: 40
Ik zou het oplossen via een Naamreeks die je steeds opnieuw definieert. Een voorbeeldje (kan vast een stuk handiger) zegt vermoed ik meer dan 1000 woorden :)
 

Bijlagen

  • VB verwijderen uit picklist.xls
    44 KB · Weergaven: 30
He hoi OctaFish,

Als eerste, echt superbedankt, maar als ik jouw code zo zie raak ik lichtelijk in paniek haha... en merk ik dat er nog een lange leerweg te gaan is :)

Wel echt super dat je het dmv de opmerkingen duidelijker hebt proberen te maken

Als ik het door jou gecreeerde bestand uitprobeer werkt het eerst helemaal prima, maar op een gegeven moment begin hij de picklist uit kolom I te vervormen. (Als ik bijvoorbeeld de waarde van Cel A3 verwijder dan begint hij de cel I3 naar links te verschuiven) Dit doet hij overigens niet altijd.

En ik was ook wel benieuwd naar de stukjes code mbt het vastleggen en het vervangen.

Btw.. neem trouwens aan dat ik hetzelfe stukje code dat ik ook al gebruik voor het toevoegen van een medewerker (staat niet in t voorbeeld) kan gebruiken voor het toevoegen van deze naam aan het lijstje " oudmedewerkers"

Alvast bedankt

Greetz
 
Heeee Snb,

Heb die site bekeken en is erugggg interessant :) Is die site van jezelf?

Wat ik me afvroeg is of je bij het opvragen van record uit een database, deze ook afhankelijk kan maken van 2 waarden uit de database.
Bij jouw voorbeeld gebeurt dat door het selecteren van een companyname, maar in mijn bestand zou ik graag willen dat ik eerst een medewerker kan selecteren en daarna een beoordelingsperiode. Vervolgens zou deze unieke record die dus aan beide criteria voldoet moeten worden opgehaald.

Nogmaals complimenten voor je site... erg leerzaam

greetz
Rene
 
Bedoelde dit stukje...

Private Sub cbo_naam_Change()
With cbo_naam
If .Tag = "~" Then
If .ListIndex = -1 Then
tekst0.Visible = False
tekst0.Text = .Value
Exit Sub
Else
For j = 0 To .ListCount - 2
If LCase(tekst0.Text) < LCase(.List(j, 0)) Then Exit For
Next
.Tag = j
.AddItem , j
tekst0.Visible = True
End If
End If

For j = 0 To UBound(.List, 2)
If .Tag <>"" And Val(.Tag) >-1 Then .List(.Tag, j) = Me("tekst" & j).Text
If .ListIndex = -1 Then Me("tekst" & j).Text = ""
If .ListIndex >-1 Then Me("tekst" & j).Text = Format(.List(.ListIndex, j))
Next

.Tag = IIf(.ListIndex = -1 And .Value <>"", "~", .ListIndex)
knop_Verwijder.Visible = .ListIndex >-1 And .Value <>""
End With

knop_Vervolg.Visible = True
End Sub
 
Ja, dat is een van mijn websites.

Dat kan wel, maar is niet handig.
Als je de medewerker als record beschouwt, kan iedere beoordelingsperiode een veld zijn.
Hoe databaserigwe je een database maakt, hoe minder code je nodig hebt om ermee te werken: 'structuring precedes coding'

Suggesties/verzoeken blijven immer welkom.
 
één van jouw sites??? wat zijn die anderen dan.. je hebt nu mijn interesse gewekt..
 
Beste snb,

Hoe stel jij je de oplossing van mijn probleem dan voor. Ik zag namelijk nog een interesant voorbeeld op jouw site, echter hierbij is geen formulier gebruikt.
Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een oplossing welke een combinatie is van jouw voorbeelden bij "Afhankelijke validatie" (daarbij kun je meerdere criteria selecteren en geeft hij het resultaat daarbij weer) en "Userform als database-invoerscherm"

Wel wil ik aangeven dat ik echt een begin aan het maken ben met VBA...

Wellicht zou je de oplossing kunnen bieden aan de hand van een voorbeeldbestand?

groetjes
Renew
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan