• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ivoegen van symbool in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Harold Aziz

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 jul 2003
Ik wil een aantal symbolen invoegen in Excel, onder een sneltoets, of als het niet mogelijk is met een alt nr. Het gaat hier om arabische leestekens, die niet op het toetsenbord voorkomen maar gewoon in de Arial font zitten. De al fathah De al kasrah De ad dammah De as saddah En de as sukun De tekens laten zich niet weergeven op deze site kan dus geen voorbeeld geven. Nogmaals het zijn gewonen leestekens, iedereen heeft ze in het font Arial zitten. In word is het geen probleem maar bij Excel kan ik geen invoeg van symbool vinden en toevoegen aan sneltoets. Alvast bedankt voor de vele reacties :) op deze vraag.
Harold.

Een oplossing zou dit kunnen zijn.

Hallo Michel

Bedankt voor je snele reactie, natuurlijk had ik ook al in de helpfunctie van Excel gekeken en heb hetzelfde bericht gezien en uitgeprobeerd. Echter de sneltoets verschijnt niet bij mij. Ik kan dus wel het symbool kopieren en plakken maar ik kan het nog steeds niet toevoegen aan een toets. Ik neem aan dat ze met de werkmap bedoelen het actieve Excel blad.

Dan is er nog een probleem het symbool moet niet als losstaand symbool komen, maar boven een letter, maw er mag geen spatie komen. In het arabisch worden letters anders als ze gevolgd worden door een andere letter of dat ze los staan.
Groeten Harold.

Als ik kijk naar bv. dit teken, ?, dan staat er bij "Speciale tekens" ook geen sneltoets vernoemd, alleen maar U+0100. Doe ik dan alt+0100 dan verschijnt er, met het lettertype Arial geselecteerd, gewoon een d. Selecteer ik nu het lettertype "Symbol" en ik doe alt+0100 dan verschijnt er dit teken ?. Dus kijk bij Arial welke Unicode je moet hebben, selecteer vervolgens het "Symbol" lettertype dan kan je met die gevonden code je letter invoegen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, maar ook een oplossing voor je probleem.
Nu ik dit zo aan het typen ben vraag ik me af of het niet al te omslachtig is, maar iets anders zou ik zo niet weten. :(

ps. vraagteken moet je zien als een A met een streepje er boven.

Laatst bewerkt:
Probleem opgelost

Wow!!! dank je wel, op de manier die jij omschrijft, maar dan als laatste niet de symbols, maar gewoon het Arabische lettertype dat ik gebruik laten staan. Krijg ik inderdaad de gewenste leestekens. En het mooie is dat het systeem het herkend, dus dat de Arabische tekens waar ze voor bedoeld zijn veranderen van vorm. Er komt dus geen spatie.
Toppie dank je wel (barak llahufik) :)
Harold.

Mooi zo. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan