ja/nee functie, parameters

Status
Niet open voor verdere reacties.

Beckys

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2009
Berichten
5
Hallo,

Ik heb twee kleine vragen, waarschijnlijk heel makkelijk op te lossen, maar ik raak er niet uit. Ik heb in mijn tabel de ja/nee functie redelijk veel gebruikt. In mijn query's moet dit opgeteld worden. Vb. onderwerp is bier en voor de ja/nee is bruin of wit. Wit is ja, Bruin is nee. Het is de bedoeling dat ik in mijn query het aantal witte en het aantal bruine ken. Dat lukt met "Group by" som. Als ik aantal gebruik telt hij alle rijen op wat ook niet de bedoeling is. Het probleem is nu dat als ik mijn query bekijk mijn som van witte of bruine bieren allemaal negatief staan. Ik weet dat ja voor -1 staat, maar is er ook een manier op dit om te zetten naar positief?

De tweede vraag is over parameters. Ik stel mijn parameters in, ze worden gevraagd, maar ik krijg toch altijd alle rijen ipv enkel de gevraagde.

Iemand een idee?

Beckys
 
Parameters

Hoi Beckys,

1e vraag:
Je kunt altijd stellen regel = True.
Voorbeeld:
If Me.veldwaarde = True Then DoCmd... etc.
Of in de query bij criteria: True ipv -1


2e vraag:
Zou je een voorbeeldje kunnen geven?
As ik namelijk een query maak, krijg ik namelijk die rijen waar ik om vraag.
 
In mijn tabel staat bvb "aard van de zaak" dan maak ik een parameter waarin ik zet "aard van de zaak" "tekst". Als ik dan mijn query wil laten weergeven vraagt hij inderdaad "aard van de zaak", ik geef in "verzekeringen" maar hij geeft gewoon alles weer ipv enkel "verzekeringen"

Ik heb al gedacht dat er iets mis moet zijn met mijn instellingen, als dat enigszins mogelijk is, want sommige doodeenvoudige dingen werken gewoon niet zoals die parameters.
Is er ergens waar ik zoiets kan controleren? Of misschien ligt het toch aan mij :D

Ook uw criteria van "true" schijnt niet te werken, ik zal deze wel nog eens herproberen

Dank u voor uw tijd
Beckys
 
Hoi Becky,

is het mogelijk om de tekst van de query te posten? Dan kunnen we sneller zien wat er bij jou fout gaat. Heb je de parameter vraag wel tussen rechte haken gezet bijvoorbeeld?
Dus: [aard van de zaak] in plaats van "aard van de zaak" . En waarom heb je er "Tekst" achter staan?

Verder kun je bij Ja/Nee velden het beste de functie Aantal gebruiken, omdat Som alle waaden optelt, en dan kom je al gauw bij een negatief getal uit, omdat Access met 0 en -1 werkt.
Overigens zijn er heel goede redenen aan te voeren om het gebruik van Ja/Nee velden af te schaffen, en te vervangen door een Integer veld, waar je dan zelf 0 en 1 in laat wegschrijven. Op deze webpagina wordt uitgelegd waarom...
http://allenbrowne.com/NoYesNo.html

Michel
 
Die "tekst" bij mijn parameters komt omdat ik in de balk bovenaan query parameters gebruik en het niet bij criteria heb staan, wat misschien wel eenvoudiger zou zijn.

Ik heb inderdaad al geprobeerd om "aantal" ipv "som" te gebruiken, maar dan geeft hij mij gewoon alle rijen. Dus ipv 20 verzekeringen krijg ik er dan opeens 194.
 
Volgens mij wil je de aantallen zien per Ja/Nee vakje. Ik zou daar een kruistabel voor gebruiken, waarbij je het Ja/Nee veld als kolomkop gebruikt met Group By (je zal wel moeten) en het sleutelveld als Waarde, met Aantal. Je kunt het veld met de parameter gebruiken als Rijkop.

Michel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan