ja-neen-vinkjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tamara27

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2010
Berichten
224
In een tabel heb ik eigenschappen opgeslagen van een bepaald voorwerp (max 3).
Het zijn telkens dezelfde eigenschappen die terugkomen (bijv: groen - rood - blauw)

Graag zou ik op een formulier een overzichtje maken, bijv

voorwerp X
  • groen
    rood
    blauw

waar er bij elke eigenschap een vinkje voorstaat. Staat de eigenschapp voor voorwerp x in de tabel, zou het vinkje aan moeten staan, staat het er niet in, staat het uit.

Ik heb geen idee hoe ik het vinkje kan koppelen aan de inhoud van de tabel.
Doe ik dit best met het opzoeken van de naam van het voorwerp in de tabel en dan een .RecordCount? en hoe verwezenlijk ik dit dan?

bedankt!!!
 
Heel simpel: als je Ja/nee velden hebt gebruikt voor je kleuren, kun je drie selectievakjes gebruiken die je koppelt aan de drie kleurvelden.
 
Dat is het probleem, ik heb geen ja/nee vakjes gebruikt in de tabel.
Dit heb ik niet gedaan omdat het voorlopig maar om 3 eigenschappen gaat, maar in de toekomst zijn er dat misschien 20 waar ze uit kunnen kiezen.. dan zijn ja/nee vakjes niet meer overzichtelijk in een tabel (omdat er soms bijv maar 1 eigenschap van toepassing is...)
 
Je kunt werken met binaire values. In dit geval werk je mogelijk met twee binaire velden.

Het eerste is een mask die aangeeft welke waarden van toepassing zijn. De tweede de gezette waarden. Je kunt aan de hand van de mask dynamisch de vakjes bouwen die van toepassing zijn en vervolgens aan de hand van de tweede waarde bepaalde waarden aan en uit zetten.

Indien de eigenschappen voor alle items hetzelfde zijn heb je de mask niet nodig en kun je met een enkel binair veld werken.
 
Ik snap niet helemaal wat je wilt bereiken; eigenschappen kun je op zich nog wel in keuzelijsten laten terugkomen. Een kleur is daarbij (lijkt mij) een gegeven dat je makkelijk via een keuzelijst met invoervak kan kiezen, al wordt het wat lastiger als één object meerdere kleuren kan bevatten. In dat geval zou je een keuzelijst kunnen overwegen, waarbij je waarden kunt combineren inéén veld. Al ben ik daar zelf geen voorstander van, omdat je de normalisatie van je db daarmee om zeep helpt. Zowiezo zou ik, als het aantal in te vullen eigenschappen flexibel is, daar een aparte tabel voor maken en gebruiken die dan als doorlopend subformulier ingevuld kan worden. Selectievakjes zou ik dan überhaupt niet meer overwegen.
 
Bedankt voor je info!

We hebben besloten om het toch op een andere manier op te lossen.

Tot nu toe blijven de eigenschappen beperkt tot 3 keuzes, in de toekomst komen er daar hooguit nog 2 bij. We gaan het dus toch met de selectievakjes doen, ook in de tabel :)

Vraag gesloten! ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan