jaaroverzicht leeftijdsgroepen a.d.h.v geboortedatum

Status
Niet open voor verdere reacties.

rebirth

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2008
Graag had ik een jaaroverzicht gemaakt met de bezetting per leeftijdsgroep, in een database voor onze creche. Het is namelijk zo dat de kindjes telkens op een bepaalde leeftijd van groep moeten veranderen. Op dat ogenblik zijn er dus nieuwe opvangplaatsen beschikbaar. Graag hadden we een query gemaakt die per maand een overzicht geeft van het aantal kindjes die in de leeftijdsgroepen (0 tot 8 maand; 8 tot 15 maand; 15 tot 25 maand; 25 tot 36 maand) zitten (gebaseerd op de geboortedatum), en dit per jaar. Ik had enkele pogingen ondernomen met totaalquery's, maar daar geraak ik er precies niet echt mee. Is er iemand die me hierbij kan helpen?

Alvast dank.

Ik mis leeftijden in je eerdere voorbeeldje.... Dan wordt het wat lastiger om een voorbeeldje te maken.

De leeftijd kan je toch berekenen aan de hand van de geboortedatum, of bedoel je dat niet?

Klopt; alleen: je hebt een paar weken geleden een voorbeeldje gepost dat ik wilde gebruiken, maar daar zitten geen geboortedatums bij. En dan is het lastig om iets te maken...

aaaaah, dat bedoel je :-) Even kijken of ik een nieuw bestandje kan posten

Is dit wat je bedoelt?

Bijlagen

Nog niet helemaal denk ik. Met een totaalquery krijg ik wel een overzichtje per maand en per groep, maar het is niet precies wat ik bedoel.

Wat ik graag had willen zien, is dat de query een tabel maakt voor een gans jaar, met de aanwezigheid per groep, op basis van de geboortedatum en de eerste dag van iedere maand. Het klinkt misschien wat raar, daarom heb ik even een voorbeeldje gemaakt in een tabel, van hoe het er zou uit moeten zien. Ik had met wat spelen ook al aan ongeveer iets dergelijks als jou voorbeeld geraakt (alleen klopte dit van mij zelfs nog niet), maar de query die ik graag zou willen, die krijg ik er totaal niet uit.

Bijlagen

• resultaatvoorbeeld.png
    resultaatvoorbeeld.png
    11,6 KB · Weergaven: 52
Ik dacht nog iets voor jou over te laten ;) Op basis van de query kun je een Kruistabelquery maken, die precies laat zien wat jij wilt zien.

Die dacht ik wel, en tenslotte, als het allemaal klaar is, leer ik er ook niet veel van. ;-)
Maar ik ben met totalen aan de slag gegaan, en helemaal niet met een kruistabelquery. Mijn fout dus. Nog even opnieuw proberen. Bedankt Michel!

Michel, ik ben bang dat ik je hulp toch nog even zou kunnen gebruiken. Ofwel zit ik compleet op het verkeerde spoor, maar ik heb de indruk dat mijn kruistabel eerder toont in welke maand de kinderen per groep geboren zijn. Terwijl ik eerder een overzichtje zoek met hoeveel kindjes er in iedere maand in elke groep zitten. Dus niet in welke maand ze geboren zijn, wat nu mijn resultaat lijkt te zijn in mijn kruistabel.

Het probleem is inderdaad wat lastiger dan ik in eerste instantie dacht.... Je komt er niet zonder dat je eerst de datums berekent dat iemand in een bepaalde groep zit. Dat heb ik nu wel, maar nu dus nog een maandoverzicht... Ik zoek nog even verder!

Bijkomend probleem is ook dat de kinderen, éénmaal ze de leeftijdsgrens van hun huidige groep bereiken, automatisch binnen de volgende groep vallen. Vandaar dat die aantallen dus iedere maand kunnen verschillen met de vorige maand.

Hierbij een opzetje van hoe je zoiets zou kunnen doen.
Leeftijdsgroep indeling gaat via een functie, zodat je die ook nog vaker kunt gebruiken.
Een tijdelijke tabel zorgt voor de leeftijdsindeling over de maanden

Bijlagen

Dat is em helemaal :) Fantastisch!
Hartelijk dank aan beide heren voor de uitstekende hulp, bedankt Harry en Michel!

Harry, mag ik me nogmaals tot jou richten ivm dit probleem?
Ik zit namelijk een beetje vast met inschrijvingen voor kindjes die nog geboren moeten worden. Wanneer de geboortedatum in de toekomst ligt, dan geeft hij hier een fout op, en werkt het overzichtje niet. Zou er een manier zijn waardoor dat het kindje pas in het overzicht verschijnt vanaf zijn geboortedatum, en ervoor niet (en ook geen fout geeft)?

Alvast dank voor uw hulp!

Maak een aanpassing in de functie fLeeftijdsGroep

Code:
Function fLeeftijdsGroep(dt As Date, Optional dtRef) As Integer
    Dim iMaanden              As Integer

On Error GoTo fLeeftijdsGroep_Error

If IsMissing(dtRef) Then dtRef = Date
    iMaanden = DateDiff("m", dt, dtRef)
    If iMaanden >= 0 Then
        fLeeftijdsGroep = DMax("groepid", "lupGroepen", "startLeeftijd<=" & iMaanden)
    End If

On Error GoTo 0
    Exit Function

fLeeftijdsGroep_Error:

MsgBox "Error " & Err.Number & " (" & Err.Description & ") in procedure fLeeftijdsGroep of Module Module1"
End Function

Dus je neemt alleen die kinderen mee voor de groepsindeling die dan een leeftijd hebben >= 0 maanden (Prenataal al in de kinderopvang lijkt mij ook erg moeilijk:D)

Die doet het em inderdaad :-) Maar... als ik even moeilijk mag doen: Zou het kunnen dat ze op deze manier nooit in het overzicht voorkomen? Ik had namelijk wel graag gehad, dat wanneer ze eenmaal geboren zijn, ze wel hun opvangplaatsje hebben, en dus ook in de bezetting voorkomen vanaf de maand van geboorte. Zou dit mogelijk zijn?

In elk geval al heel erg bedankt om me tot tweemaal toe uit de nood te helpen!

Volgens mij staan ze ook goed in het overzicht.
Kijk maar eens in de tabel "tmpLeeftijdsGroepenOverzicht", daar zie je als leeftijdsgroep 0, voor de maanden dat het kind niet meetelt en leeftijdsgroep 1 voor de maanden die wel meetellen

Daarnet deed hij het niet, maar blijkbaar na nog eens te klikken, staat hij nu inderdaad met leeftijdsgroep 0, dus dat werkt perfect. Hartelijk dank Harry!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan