• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Jaaroverzicht met tekst maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

michvand

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2009
Berichten
82
Beste Excelexperts,

Ik had al eerder een vraag gesteld met een jaaroverzicht met getallen, maar nu heb ik tekst en werkt niet op dezelfde manier met dezelfde formule.
Kunnen jullie me helpen om dit probleem op te lossen?
Ik heb een bestandje toegevoegd. In kolom A de datums, in kolom C de tekst (getal met jaar) in de tabel moet de tekst komen, rij 2 zijn de maanden, kolom F de dagen.
In cel g3 corresponderend met 1 jan, moet de formule komen die ik door naar rechts en naar beneden kan doorvoeren compleet kan invullen.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp,

Vr. groet,

Mich.

Bekijk bijlage Overzicht kalenderjaar met tekst.xlsx
 
=indirect("c"&(datum(jaar($a$3);g$2;$f3)-$a$3+3))
die eerste voorwaarde uit jouw formule kun je zelf toevoegen (let wel op: 2020 is een schrikkeljaar dus 29-2-2020 moet ook ingevuld worden)
 
Laatst bewerkt:
Beste Sylvester Ponte.

Dank voor je antwoord. De eerste voorwaarde heb ik toegevoegd en het verdere invullen van de lijst werkt perfect. Naar aanleiding van je opmerking “2020 is een schrikkeljaar” wil ik volgende kwijt. Het betreft een lijst met datums die afgelopen eeuw 100 keer voorkwamen. De schrikkeldagen slechts 25 keer zodat er van deze datum geen record toegekend kan worden. De lijst is van recordlage maximumtemperaturen die afgelopen jaren voorkwamen. Nu werkt excel zo dat als ik een datum in een cel invul, automatisch het lopende jaar als jaar toegevoegd wordt. Om het programma werkend te maken met jouw formule word ik gedwongen om een jaar in cel g1 in te vullen. 1901 voldoet, feb krijgt 28 dagen. Als ik niks invul krijg ik driehoekjes in de hoek van de cel. Het zou eleganter zijn om iets te hebben als $f3&g$2 =day($A$3:$A$368)&month($a$3:$A$368) of zo iets zodat deze dan voor elk jaar geldt of de datums gescheiden door bv de dag in kolom A te zetten en de maand in B zodat ik geen jaartal hoef in te vullen. Ale je andere suggestie, hebt, graag, maar met de formule zoals jij mij die gaf met de voorwaarde als voorvoegsel kan ik ook uit de voeten.

Vr. groet,

Mich.
 
Suggestie: Power Query. Anders 2 hulpkolommen gebruiken voor maand en dag.
 

Bijlagen

  • Overzicht kalenderjaar met tekst (AC).xlsx
    30,2 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
deze is beter te begrijpen dan mijn vorige formule:
de lijst is aangepast (geen schrikkeljaar gebruiken )
 

Bijlagen

  • Overzicht kalenderjaar met tekst 3.xlsx
    22,3 KB · Weergaven: 15
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan