• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

jaaroverzicht orders

Status
Niet open voor verdere reacties.

Huigie

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2001
Ik heb 1 tabel met daarin klantgegevens en alle factuurnummers met hun totaalbedragen. Deze bestaat uit de velden: Klantnr Factnr Factdatum BedragexBTW.
Elk klantnummer komt zowat meer dan 1 keer voor.

Nu wil ik graag een overzicht maken, met per klantnummer 2 kolommen:
1x totaal aantal bestellingen < 95 euro 2004
1x totaal aantal bestellingen > 95 euro 2004
Zit al hele avond te puzzelen met exel, maar zie het gewoon ff niet.c
Wie helpt mij?

Waarom gebruik je niet een draaitabel.
Klik op cel A1.
Ga naar Data, en kies Draaitabel - en draaigrafiekrapport.

Klik op volgende, nogmaals op volgende en tenslote op voltooien.

Excel maakt een nieuw tabblad, sleep klantnummer naar 'Rijvelden hier neerzetten'
Sleep BedragexBTW. naar 'Gegevensitems hier neerzetten.

Als je op een van de bedragen gaat staan en even op Z-A sorteren klik staan ze netjes op omzet gesorteerd.

Met selecteren en dan knippen-(ergens anders) plakken kun je zo twee kolommen maken.

Dat kan mogelijk met behulp van de Wizard 'voorwaardelijke som'. Die kan je bij menu 'extra' (tools in het Engels) en vervolgens 'invoegtoepassingen' activeren. Misschien moet je dan wel een kolom met allemaal '1'-en toevoegen aan het basisblad zodat ie die kolom middels de ingestelde voorwaarden kan optellen.

Zie voorbeeld in bijlage.

Je kan met de 'voorwaardelijke som' op verschillende voorwaarden (kolommen) selecteren en optellen. Helaas heb ik de functie 'voorwaardelijk aantal' niet kunnen vinden als die al bestaat; vandaar de hulpkolom met '1'-en die je wel op kan tellen als aantal.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Aris,

dit is wel wat ik bedoel, maar ik stuit wel op een probleem. Het werkt alleen in jouw bestandje met die 19 regels. Als ik dezelfde formule in een bestandje met 1137 regels wil doen, dan lukt het me niet.
Jouw bestandje uitbreiden met mijn basis gegevens en dan in jouw formule de 19 steeds in 1137 veranderen werkt ook niet. Het goede aantal wat er eerst in stond, komt na de verandering op nul te staan.

HELP!

Jacqueline

Jacqueline,

Je moet de formulebalk na wijzigen van de formule verlaten door ctrl+shift+enter tegelijk in te drukken. Dan blijft het een voorwaardelijke som. met alleen enter verdwijnen de { en } haakjes voor en na de formule en wordt de formule door Excel heel anders verwerkt. Zie ook de 'Help' tekst van Excel bij voorwaardelijke som.

O Aris,
ik loop echt al uren te stunten en het lukt me niet. Als ik het heel lief vraag, wil je het bestandje voor me bewerken. Zitten nu alleen de facturen van 2004 in. De Relaties heb ik al gefilterd, en nu wil ik zo graag per relatie de aantallen.
Alvast bedankt.

Jacqueline

Laatst bewerkt:
Zie bijlage. Ging trouwens niet vanzelf... Wat ik in ieder geval veranderd heb, zijn de eigenschappen van de 1-en in de hulpkolom. Om de één of andere reden gaf Excel een uitroepteken met de vraag of de inhoud naar getal geconverteerd moest worden. Nadat ik dat gedaan had, werkte de voorwaardelijke som wel. En dan zonder foutmeldingen...

Ook de factuurnummers hebben vreemde eigenschappen, maar daarmee wordt niet gerekend, dus geen probleem.

Bijlagen

Heren,
jullie zijn toch helemaal geweldig!!! Na 3 avonden steeds tot 1 uur klungen, kan ik nu weer lekker slapen!

HEEL HEEL HEEL erg bedankt!!!!!!!!!!!!!

Lieve heren,

als ik het dan nog liever vraag.....
.....is dan de gemiddelde ordergroote per klant er dan naast te krijgen?
Dus als criteria die 113,05 is, dan 1 kolom < aantal en daarnaast de gemiddelde ordergrootte van dat aantal, en dan 1 kolom >= en daarnaast ook weer de gemiddelde ordergrootte?

Dat andere bestandje ben ik helemaal mee in mijn nopjes. Nogmaals 1000x dank.

Fantastisch! Ik ben er stil van. En bedankt voor de 10.

Voor jou en Aris een 10 met een gouden griffel!

:thumb:

Nog een kleine aanvulling.

Als je cel J1 veranderd kun je volgende formules in de cellen plaatsen :
F1 ="GEM.< " &J1
G1 ="Aantal bestellingen < " &J1
H1 ="Gem.>=" &J1
I1 ="Aantal bestellingen >=" &J1

Pierre

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan