• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Jaarrooster maken: de grootste waarde overnemen in een andere cel en andere vragen..

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
Ik ben nog niet zó handig met excel. Ben bezig een jaarrooster voor onze school te maken waarin moet komen staan hoeveel vakken er per periode aangeboden moeten worden.
We zijn een kleine school, dus soms heb je in een cohort (startjaar) één of soms twee klassen voor één richting.
Er zijn verschillende opleidingen in duur: 1-jaar (is versneld van eigenlijk 2 jaar) - 2 jaar - en 3 jaar in nivo 3 en nivo 4, soms gecombineerde klassen.
Het wordt een meerjarig rooster ivm planning benodigde docenten.
Ik voeg wat printscreens bij om jullie een idee te geven wat ik tot nu toe opgezet heb. In principe vul je alleen bij de betreffende periode in dat de les gegeven is met 1, dan telt dat door naar resume van een schooljaar, en dan komen alle schooljaren samen in het blad "all over". Dat heb ik gedaan dmv koppelingen plakken.
Ik hoop dat het duidelijk is.
De vraag is nu: hoe krijg ik in het blad "all over" het onderscheid van één of meerdere klassen in een cohort, de keuze moet gemaakt worden vanaf het blad "resume", lijkt mij. Ik heb daar de vraag(mijn idee) ingetypt. Weet niet of dat goed is???
Ik hoop dat je eruit komt met de printscreens.
3 resume met vraag.jpg
4 all over.jpg
2 invoer cohort n3 en n4.jpg
1 invoer cohort n2.jpg

Kun je geen bestand posten? Dit maakt de zaak overzichtelijker.

Cobbe

fijn dat je me even helpen wilt!
moest even kijken hoe dat moest... maar kreeg steeds de melding dat het bestand te groot is met104 kb, en heb alles wat overbodig was er al uit gehaald.
wat kan ik nu nog doen om het te verkleinen...?

Je kunt er een RAR- of ZIP-bestand van maken en posten.

Cobbe

aangepast en gelukt

Bekijk bijlage TOTAAL alle cursuslijnen.xlsx

ik heb een werkblad eruit gehaald, zie je wèl terug in het all over werkblad, maar eea blijft wel duidelijk. dus nu zit ie wel hierbij.
ik was erin aan het werk, zal nu even niks meer doen en wacht op jouw/jullie reactie.
alvast dank!

Is dit de vraag?:

HTML:
formule maken: gelijk aan of hoogste aantal uit rij 3  of rij 6

En wat bedoel je hier mee? Sorry maar snap het niet echt.

Cobbe

Of is dit de bedoeling?

=GROOTSTE((F3:Q3;F6:Q6);1)

in F18

Laatst bewerkt:
dat is een vraag ja. Maar misschien is het duidelijk wat ik bedoel als je het tabblad met de uitleg leest? Ik heb daar voor de helpmijers nog proberen uit te leggen wat precies de bedoeling is.
edit: richt je met name op cohort 2010-2011

Laatst bewerkt:
ik heb weer een printscreen bijgevoegd met verdere info. je formule geeft niet juiste resultaat.
formule cobbe.jpg

Wat ik er dan uit begrijp is dat je telkens de grootste waarde van rij3 en rij6 moet hebben in rij18.
Dat doe je met de formule:

Code:
=GROOTSTE(F3:F6;1)
in cel F18 en trek deze door tot Q18

Cobbe

Ja dat is goed! wat fijn!
Kun je me ook nog even uitleggen hoe de logica is?

Ha, gelukkig!
Grootste is een functie in excel
Deze functie resulteert in het n-grootste getal uit een reeks van minimum 2 getallen, waarin n de rang bepaalt: 1 = grootste; 2 opéén na grootste; 3 op twee na grootste; enz....

Groeten, Cobbe

het is me dan nog niet helemaal duidelijk hoe je dat in formule zet. maar ik ga me er nog wel in verdiepen...

voor nu ben ik blij dat ik hiermee verder kan.
ontzettend bedankt voor je snelle hulp!
gr. Marianne

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan